FSE condamnă decizia Guvernului României de a bloca angajările în sistemul de învățământ și amenință cu greva în toamnă, dacă vor fi probleme cu salariile

1.814 vizualizări
Foto: Freepik.com
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ condamnă decizia Guvernului României de a bloca angajările în sistemul de învățământ, conform unui comunicat primit la redacție. Sindicaliștii spun că decizia este cu atât mai inoportună în condițiile în care educația se confruntă cu o lipsă acută de personal, mai ales personal didactic auxiliar și nedidactic. Aceștia avertizează Guvernul că vor recurge la toate mijloacele legale de protest dacă în toamnă vor fi probleme cu plata drepturilor salariale.

FSE „SPIRU HARET“ consideră că această rectificare a bugetului de stat vine să arate încă o dată că politicienii nu doresc un sistem educațional de calitate, potrivit sursei citate.

„Nu înțeleg cum, în conditiile în care Ministerul de Finanțe ne spune că veniturile cresc, același minister vine și taie 3% din bugetul educatiei. Dacă ne gândim că, în fiecare an, în ultimele luni, sunt probleme cu fondurile pentru salarii, este puțin probabil ca Ministerul Educației Naționale să fi cerut mai mulți bani de cât ar fi fost nevoie. În aceste condiții, riscăm ca în septembrie să nu avem toate catedrele ocupate, din cauză că directorii unităților de învățământ, pentru a se încadra în bugetul alocat, nu vor mai putea angaja cadre didactice cu contracte pe perioadă determinată”, susține Marius Nistor, președinte FSE „SPIRU HARET“.

Liderul sindical mai spune că „prin același proiect de act normativ, se blochează locurile neocupate din sistem, angajatorul putând să angajeze o persoană doar dacă are trei posturi neocupate, cu toate că foarte multe unități de învățământ se confruntă cu deficit de personal”.

”Un alt capitol de la care se reduc fonduri este cel privind plata dobânzilor legale. Ministerul Finanțelor vorbește de economii făcute, însa nu spune și cum au fost făcute aceste economii. Au fost unități de învățământ care, în urma presiunilor MEN, nu au plătit dobânda penalizatoare, așa cum ar fi trebuit, preferând să plătească doar dobânda remuneratorie, care este mai mică“, a declarat Marius Nistor, președinte FSE „SPIRU HARET“.

Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ avertizează Guvernul României că, în condițiile în care din septembrie, vor apărea probleme cu plata drepturilor salariale și/sau a drepturilor obținute ca urmare a deciziilor instanțelor de judecată va recurge la toate mijloacele legale de protest.

Reamintim că Educația pierde 1,03 miliarde lei la rectificarea bugetară, sumă care reprezintă 33% din ceea ce Ministerul Educației a reuțit să execute în prima jumătate de an, adică 3,24 miliarde lei.

Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică, în același timp cu rectificarea bugetară, un Proiect Ordonanță privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare prin care prevede că „începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante din instituţiile şi autorităţile publice indiferent de sistemul de finanţare și subordonare.

Prin excepţie de la prevederile alin. (1) ordonatorii de credite pot aproba ocuparea prin concurs sau examen posturi vacante conform principiului: ”unu la trei” din totalul posturilor ce se vor vacanta după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, respectiv la trei posturi ocupate devenite vacante, un post ocupat, numai în condiţiile încadrării în cheltuielile de personal aprobate prin buget.

(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) și (3) se pot ocupa prin concurs sau examen posturile vacante sau temporar vacante pentru următoarele categorii de personal:

  1. a) personal didactic de predare din instituțiile de învățământ preuniversitar și universitar de stat”. (SURSA: Art VIII al Ordonanței, pagina 5)

Așadar este exceptată de la regula „un angajat la trei posturi libere” doar categoria cadrelor didactice de predare, nu și personalul auxiliar, cadrele nedidactice precum și alți angajați din sistemul de învățământ.

FOTO: freepik.com


4 comments
  1. Eu nu inteleg de ce se permite a se da examen de titularizare pe un post care nu exista. Atunci tipam ca am luat nota 10 dar nu avem post.

  2. Presiuni putin spus. MEN a amenintat pe oricine din inspectorate sau scoli care indraznea sa pronunte macar cuvantul “penalizatoare”. Inclusiv cu puscaria.

  3. O rectificare: profesorii, înainte de Primul Război Mondial, erau plătiți la nivelul unui ministru… Acum, marginalizarea materiilor socio-umane este o altă problemă în învățământul actual. Se uită nevoia de educație, de comportament civilizat pe care tocmai acești profesori ( de sociologie, psihologie, logică, filosofie …), care nu au materii de bacalaureat, le au de stabilizat în mediul școlii dar și în afara ei, pentru elevi, la toate clasele de fapt, începând cu educatorii și învățătorii. Pentru ca ei să facă asta, au nevoie să nu mai fie vânturați de la o școală la alta în fiecare an, repetând examenul de titularizare. Un examen care, de fapt, în mod ironic, se cheamă “de mobilitate a personalului didactic”. Titularizarea are nevoie de alte criterii decât școală unică cu norma completă ( nu există decât un număr mic de școli unde este posibil așa ceva). Ca atare se impune, pentru oricine observă cu mintea limpede, că repetarea acestui tip de examen tocmai este unul dintre motivele ineficienței sistemului învățământului actual.

  4. Generațiile de aur ale culturii române, toată expansiunea de valori care s-a petrecut în perioada interbelică, au putut să se manifeste exact atunci când profesorul era plătit la nivelul ministerului. Sunt departe de a cere asta acum profesorii. Dar umilința salarială nu e singura în învățământul românesc actual. Civilizația nu se creează cu investiții în pensii speciale și alte “ministere anexe”, ci prin educație eficientă: salariul decent, stabilitate dată de lucrul unui profesor la aceleași școli, fie și 3, așa cum au majoritatea celor de socio-umane. Dar ei sunt nevoiți să repete 10 ani un examen de titularizare fără titularizare, deși cu note peste 7. Repetarea examenului de titularizare pentru cei care au note peste 7, înseamnă schimbarea de școli în fiecare an pentru aceștia. Cum să aibă eficiență o asemenea schimbare permanentă de școli? Când sa una timp aceștia să se obișnuiască, să poată desfășura programe ce și formează nu doar informează?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UBB Cluj și Universitatea București au regresat serios în Top Shanghai față de anul trecut. Singurele universități românești sunt la coada clasamentului dominat de instituții academice din SUA și Marea Britanie

Universitatea Babeș – Bolyai din Cluj (locurile 701 – 800) și Universitatea București (locurile 901 – 1000) sunt singurele două instituții de învățământ superior din România prinse în Topul Shanghai…
Vezi articolul

Aur absolut pentru un elev român la Olimpiada Internațională de Chimie Mendeleev. Profesoara Daniela Bogdan: Avem cel mai bun rezultat de anul acesta / Pentru olimpiadă am făcut pregătirea online

Raul-Mircea Bodrogean a luat cel mai mare punctaj la Olimpiada Internațională de Chimie Mendeleev, primind aurul absolut la finalul competiției, au anunțat astăzi organizatorii concursului. Profesoara care a pregătit lotul…
Vezi articolul

Limitarea la maximum 2 mandate a președintelui ARACIP și introducerea sindicatelor, elevilor și părinților în conducerea Agenției care auditează și acreditează școlile – propunerile Asociației Școlilor Particulare trimise către Guvern

Asociația Școlilor Particulare a propus Guvernului Orban să modifice regulamentul Agenției care auditează, autorizează și acreditează toate școlile și grădinițele. În contextul în care ministrul Educației a anunțat revizuirea tuturor…
Vezi articolul