Psihologul Dragoș Iliescu, despre transformarea profesorilor în funcționari publici: Profesorii sunt supuși unor riscuri psihosociale masive. Dar noile generații au arme teribile pentru a lupta împotriva oricărui lucru care li se impune

6.556 de vizualizări
Dragos Iliescu / Foto: Facebook
Dragos Iliescu / Foto: Facebook
“Profesorii sunt o categorie de angajați care este supusă unor riscuri psihosociale masive”, iar agresivitatea exprimată față de ei este doar cel mai vizibil risc cu care se confruntă, avertizează psihologul Dragoș Iliescu. Expert în psihometrie, colaborator OCDE la testări standardizate și vicepreședinte al Comisiei Internaționale de Testare, Iliescu a dezvăluit în premieră pentru Edupedu.ro parte dintre concluziile celui mai mare sondaj cu privire la stresul din școala românească.

“Neașteptat de mulți profesori, dintre cei care au răspuns, (…) spun că în ultimul an au fost supuși unor astfel de comportamente explicit agresive. Iar numărul celor care acuză comportamente ce-i drept neagresive, dar cu siguranță nerespectuoase, este imens”, spune Dragoș Iliescu, profesor la Universitatea din București.

Într-o analiză pentru Edupedu.ro cu privire la impactul pe care l-ar putea avea învestirea profesorilor cu statutul de autoritate publică, Dragoș Iliescu atrage atenția că “nu vom impune niciodată respect cu forța”. “Știm că noile generații sunt și mai sever contestatare și orientate împotriva regulii și autorității decât a fost generația noastră. Au arme teribile și grozav de subversive pentru a lupta împotriva oricărui lucru care li se impune și care nu e consonant cu ceea ce cred și văd”, afirmă Dragoș Iliescu.

Analiza integrală a psihologului Dragoș Iliescu, pentru Edupedu.ro:

“Înțeleg perfect resorturile care au dus la propunerea acestui proiect de lege și văd în ele o intenție onorabilă.

La nivel de cancan, citim destul de frecvent în presă, în ultimii mulți ani, despre profesori agresați fizic sau verbal, sau în alt fel supuși unor presiuni de către părinți și, mai nou, de necrezut, de către elevi.

Eu nu am bănuit, însă, niciodată că aceste comportamente sunt atât de generalizate – am înțeles asta de curând, analizând datele a ceea ce este fără doar și poate cel mai masiv sondaj al stării de bine și respectiv stresului în școala românească.

BRIO și AVE (Asociația pentru Valori în Educație) au realizat în prima jumătate de an 2019 un audit național al stării de bine (wellbeing), audit care a colectat percepții atât de la elevi, cât și de la profesori și părinți, în peste 100.000 de puncte de date. E un audit masiv și, din păcate, rezultatele nu sunt încă publicate – dar ce pot spune este că, într-adevăr, sunt neașteptat de mulți profesori, dintre cei care au răspuns, care spun că în ultimul an au fost supuși unor astfel de comportamente explicit agresive. Iar numărul celor care acuză comportamente ce-i drept neagresive, dar cu siguranță nerespectuoase, este imens. Ca întotdeauna, datele nu mint și pentru mine asta a fost o epifanie: nu e o glumă, aceste situații sunt generalizate.

Bun, așadar ce știm astăzi este că profesorii sunt o categorie de angajați care este supusă unor riscuri psihosociale masive – agresivitatea exprimată față de ei fiind doar unul din aceste riscuri. Este cel mai vizibil, dar o să credeți că minimalizez dacă spun că nu este nici pe departe cel mai sever, sau cel cu impactul cel mai mare asupra bunăstării emoționale, sănătății psihice, sau, pe termen mai lung, a sănătății fizice a profesorilor.

Angajatorul este responsabil (mai degrabă moral, o să spun asta explicit, pentru că legea românească nu prea stabilește responsabilități legale ale angajatorului în ceea ce privește toxicitatea psihologică de la locul de muncă!) pentru protecția profesorilor. Sigur, angajatorul este Ministerul Educației, deci statul român. Nu e nimic rău, așadar, – dimpotrivă – cu faptul că în sfârșit cineva se uită și la această categorie profesională, de la care toată lumea cerere atât de mult și pentru care aproape nimeni nu dă nimic.

Totuși, eu cred că este o rută care nu are șanse să dea roade, sau nu roadele scontate; mai degrabă dimpotrivă. Bun, lipsa de respect cu care profesorii se confruntă duce la abuzuri față de ei, asta ar trebui rezolvat. Dar nu vom impune niciodată respect cu forța – teamă da, respect nu. Societatea modernă nu mai funcționează așa – și în mod cert aceste noi generații nu funcționează așa.

Știm că noile generații sunt și mai sever contestatare și orientate împotriva regulii și autorității decât a fost generația noastră. Au arme teribile și grozav de subversive pentru a lupta împotriva oricărui lucru care li se impune și care nu e consonant cu ceea ce cred și văd. Și a doua zi după apariția legii vor vedea același lucru după gardul vopsit (știm doar, leopardul) – o ocazie excelentă pentru un nou și mare haz național.

Dacă politicul este serios în dorința de a recupera și reconstrui respectul social al profesorului, mai degrabă ar trebui să trateze problema acolo unde își are rădăcinile: în discursul social, modelele sociale, calitatea, competența și vocația manifestate chiar de profesori, utilitatea școlii etc.”

Informații de background

Învestirea profesorilor cu statutul de autoritate publică va face ca oricine va agresa un cadru didactic să intre la ultraj, la fel ca în cazul polițiștilor și al magistraților. Apărarea profesorilor de agresiuni este, de altfel, și obiectivul proiectului de lege “privind învestirea personalului didactic de predare, de conducere, de îndrumare şi de control cu exerciţiul autorităţii publice pe timpul şi în legatură cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu” (L592/2016).

Inițiat de social-democratul Șerban Nicolae la cererea insistentă a Federației Sindicatelor Libere din Învățământ – FSLI, proiectul de act normativ a fost adoptat tacit de Camera Deputaților, în 2016, iar săptămâna aceasta a primit raport comun de admitere din partea Comisiei de învățământ și Comisiei juridice ale Senatului.

Proiectul de lege urmează să fie dezbătut în Senat, for legislativ decizional în acest caz, cu propunere de adoptare.

În timp ce reprezentanții profesorilor (FSLI) au făcut apel public la conducerea Senatului, la începutul anului, să introducă “urgent” spre aprobare proiectul de lege – pentru ca profesorii să beneficieze de protecţia acordată similar funcţiilor de autoritate publică, reprezentanții elevilor și ai părinților i-au solicitat președintelui Klaus Iohannis, săptămâna aceasta, să “blocheze” proiectul de lege.

Citește și:

 


1 comment
  1. Absolut de acord cu Iliescu, si culmea, cu Serban Nicolae. E timpul sa-i dam profesorului ce e al lui. Respect si protectie din partea statului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Citirea textelor tipărite întărește mult mai mult capacitatea de înțelegere decât citirea textelor digitale / La adolescenți și tineri, situația e diferită față de elevii de școală primară – studiu spaniol

Capacitatea înțelegerii textelor este îmbunătățită într-o mai mare măsură la citirea lor „pe hârtie” decât în format digital, potrivit unui studiu al cercetătorilor de la Universitatea din Valencia, citat de…
Vezi articolul

Csaba Asztalos, despre deschiderea școlilor: Egalitatea nu înseamnă uniformitate. O descentralizare ar fi mai potrivită. Aș introduce tezele unice la clasele V-XII, inclusiv pentru situațiile în care examenele nu s-ar putea organiza

O soluție unică de deschidere a școlilor aplicată în toată țara la fel “poate fi o formă de sancționare pentru acei elevi și acele cadre didactice din acele localități unde…
Vezi articolul

GRAFIC Lipsa Educației degradează calitatea vieții în România. Față de 2011 indicele pentru acces la Educație de calitate s-a redus la jumătate. În lume suntem pe locul 80 la învățătură, arată Indicele de Progres Social – Deloitte

România stă mult mai prost la capitolul educație decât la mulți alți parametri luați în calcul pentru a evalua calitatea vieții și bunăstarea socială, potrivit Indicelui de Progres Social realizat…
Vezi articolul