Rezultatele PISA 2018 spulberă mitul olimpicilor: Doar 1% dintre elevii de 15 ani fac performanță la citire și științe, iar 3% la matematică

3.060 de vizualizări
elevi cu media 10
Foto: freepik.com
Rezultatele PISA 2018 arată că avem un număr în scădere de elevi care fac performanță, potrivit datelor publicate de OECD. Cei mai mulți sunt la matematică – 3% – unde avem în același timp și cel mai mare procent de elevi care ‘sub-performează’, nereușind să treacă de nivelul 2 (adică cele mai ușoare întrebări). Pe medie, procentul celor care fac performanță cel puțin pe un subiect este de 4, potrivit Raportului PISA, față de 16, cât e media țărilor OECD.

Elevi performanți la Citire/Lectură

Aproximativ 1% dintre elevii de 15 ani din România au performanțe foarte bune la citire. Asta înseamnă că au obținut nivelul 5 sau 6 la testul PISA 2018, adică au reușit să ajungă și să rezolve subiectele cele mai grele. În condițiile în care media statelor OECD este de 9%, procentul României este unul foarte scăzut.

Elevi performanți la Matematică 

La testul de matematică au reușit să ajungă cu brio la răspunsuri de nivel 5 sau 6 (cu dificultatea cea mai ridicată) circa 3% dintre elevii de 15 ani care au susținut testele PISA 2018. În țările membre OECD, media este 11% pentru acest indicator. Șase țări sau regiuni asiatice au înregistrat cele mai mari procente de studenți performanți – este vorba despre Beijing, Shanghai, Jiangsu and Zhejiang (China) (44%), Singapore (37%), Hong Kong (China) (29%), Macao (China) (28%), Taipei (23%) și Corea (21%).

Acești elevi pot aborda situații complexe în mod matematic și pot alege, compara și evalua strategii și soluții potrivite pentru a le face față.

Performanța la matematică a scăzut la testul PISA din 2018, față de cel din 2015 doar pentru trei state:

  • Malta,
  • România,
  • Taipei

În rest, pentru 47 de țări s-a menținut, iar pentru 13 s-a îmbunătățit: Albania, Islanda, Iordania, Letonia, Macao (China), Muntenegru, Peru, Polonia, Qatar, Macedonia de Nord, Slovacia, Turcia și Marea Britanie.

Elevi performanți la Științe

Ca și în cazul Citirii, în domeniul științelor procentul celor care fac performanță este tot 1, în condițiile în care media țărilor OECD este de 7. Acești elevi pot aplica independent cunoștințele pe care le au despre științe într-o mulțime de situații, inclusiv cele care nu le sunt familiare.

PISA 2018 s-a axat pe citire, ca domeniu principal. Au participat la acest test internațional peste 600.000 de elevi de 15 ani, elevi ce reprezintă 32 de milioane de tineri sin cele 79 de țări participante.

Testele s-au desfășurat pe hârtie în România și pe calculator în majoritatea statelor, iar durata de completare a fost de 2 ore. Elevii au răspuns apoi și unui chestionar de 35 de minute despre ei înșiși, atitudinile lor, credințele, casele și școlile lor și experiențele de învățare de pâna acum. La fe lși directorii școlilor au avut un chestionar care acoperea managementul școlar, organizarea și mediul de învățare.

Rezultate PISA 2018 / Foto: edu.ro

FOTO:Business photo created by yanalya – www.freepik.com

Citește și:

 


1 comment
  1. Tarile occidentale cu niveluri de trai ce ii atrag pe romani precum un magnet nu se bat in piept cu o caramida imaginara a olimpicilor, mondiali, internationali sau de alta categorie!
    In acceptiunea lor scoala este gandita pentru a ajuta dezvoltarea sociala pe termen lung, nu pentru a produce 1% olimpici si 44% analfabeti!
    Daca toti absolventii de invatamant obligatoriu ar beneficia de programe regandite, astfel incat notiunile gandite pana in clasa a VIII a sa fie prelungite inca doi ani, dar invatate la mod integrat si practic, procentul de analfabeti functionali ar scade foarte mult!
    Formarea initiala si continua a profesorilor trebuie regandita radical! Trebuie eliminat actualul sistem de credite care a favorizat aparitia unor firme de produs puncte platite din salariul profesorilor, dar fara rezultat real in activitatea desfasurata! Masteratul didactic si formarile continue periodice ale profesorilor sunt imperios necesare. Anul sabatic din invatamant, odata la 10 ani, ar trebui gandit ca un an de studii postuniversitare pentru toti profesorii la fiecare 10 ani vechime, organizate in cadrul universitatilor sau CCD-urilor, atat in ce priveste specializarea pe disciplina de profil cat si psihologica, pedagogica sau metodica! In acel an profesorii ar beneficia de scoaterea de la catedra cu obligativitatea frecventarii cursurilor de perfectionare si a promovarii examenului final de absolvire.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like