Șerban Iosifescu: Ar trebui să ne gândim foarte serios la prelungirea anului școlar, dacă închiderea forțată a școlilor va dura mai mult de 1 lună / Se mai poate renunța și la a doua sesiune de BAC

22.176 de vizualizări
Șerban Iosifescu / Foto: Facebook.com – Serban Iosifescu
“Cred că ar trebui să ne gândim foarte serios la prelungirea (în mod excepțional) a anului școlar, dacă închiderea forțată a școlilor va dura mai mult de 1 lună”, spune Șerban Iosifescu, cercetător în științele educației și președinte al Agenției guvernamentale care evaluează calitatea școlilor de stat și private. Într-o analiză publicată pe pagina sa de Facebook, Iosifescu spune că “se mai poate renunța (de tot sau numai ca excepție), și la a doua sesiune de Bacalaureat”.

La patru zile după ce Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență a decis suspendarea cursurilor în toate școlile și grădinițele din România, de stat și private, de miercuri, 11 martie, și până pe 22 martie, “cu posibilitate de prelungire”, pentru a limita răspândirea noului coronavirus, Șerban Iosifescu spune că “ar trebui să fim atenți ca măsurile anti-epidemie să nu adâncească decalajele (deja foarte mari) din sistemul de învățământ. Cei care vor suferi sunt tot cei defavorizați. Cei favorizați vor învăța oricum pentru că au părinți cu resurse și școli așijderea. Cum recuperăm decalajele pentru ceilalți 80%-90% dintre copii care nu au acces (din diferite motive, care țin de resurse, pregătirea profesorilor, mentalități) la astfel de resurse?

Șerban Iosifescu, cercetător în științele educației și președinte al ARACIP:

Încep să apară, pe FB [Facebook], postări de genul ‘Copiii de la XXXXX sunt mega-entuziasmați ca au luat acasă laptopurile, cărți, jocuri, materiale. Ei erau deja obișnuiți cu toate platformele online, dar o să le lipsească interacțiunea la joacă și la proiectele începute în campus’.

Și chiar începe să mă enerveze entuziasmul postărilor în privința învățării la distanță, de pe platforme online (gratis sau cu plată). Gata ne-am scos! Unii chiar supralicitează: nici după ce trece coronavirusul nu va mai fi nevoie să meargă la școală.

Repet, ar trebui să ne gândim și la cei vulnerabili, nu numai la cei cu resurse: câți dintre școlerii de la noi au laptopuri personale sau la școală, pe care să le ia acasă? Câți beneficiază, la clasă, de cărți, jocuri, materiale? Câți sunt, deja, obișnuiți cu platforme online (pentru învățare, să fie clar)? Câți au proiecte și câți beneficiază de facilitățile unui campus?

Câți profesori pot și vor să lucreze online? Câți au beneficiat de formare specifică pentru facilitarea învățării la distanță, pe platforme online? Poate să-i oblige cineva să facă acest lucru, dacă nu au beneficiat, în prealabil, de formare în acest sens?

Ar trebui să fim atenți ca măsurile anti epidemie să nu adâncească decalajele (deja foarte mari) din sistemul de învățământ. Cei care vor suferi sunt tot cei defavorizați. Cei favorizați vor învăța oricum pentru că au părinți cu resurse și școli așijderea. Cum recuperăm decalajele pentru ceilalți 80%-90% dintre copii care nu au acces (din diferite motive, care țin de resurse, pregătirea profesorilor, mentalități) la astfel de resurse?

Cred că ar trebui să ne gândim foaaarte serios la prelungirea (în mod excepțional) a anului școlar, dacă închiderea forțată a școlilor va dura mai mult de 1 lună. Chiar cu prețul ca elevii și profesorii să aibă câteva săptămâni în minus de vacanță iar examenele să se dea, pe căldură, în clase fără aer condiționat (așa cum s-a procedat, de altfel, în ultimii aproape 100 de ani). Se mai poate renunța (de tot sau numai ca excepție), și la a doua sesiune de Bacalaureat.

Și, pentru viitor, ‘si vis pacem, para bellum’ și să vedem ce am învățat și cum vom proceda la viitoarea criză. Care sigur va veni.

EduPedu.ro prezintă succint structura anului școlar 2019-2020, precum și calendarul examenelor – așa cum sunt în prezent
Structura anului școlar 2019-2020

Potrivit structurii anului școlar 2019-2020, anul școlar în curs are planificate 35 de săptămâni de cursuri, față de 34 anul trecut.

Semestrul al II-lea (20 săptămâni)

Cursuri: Luni, 13 ianuarie 2020 – Vineri, 3 aprilie 2020
Vacanţa de primăvară: Sâmbătă, 4 aprilie 2020 – Marți, 21 aprilie 2020
Cursuri: Miercuri, 22 aprilie 2020 – Vineri, 12 iunie 2020
Vacanţa de vară: Sâmbătă, 13 iunie 2020 – data din septembrie 2020 la care încep cursurile anului școlar 2020-2021

Programul Școala altfel se desfășoară până pe 29 mai 2020, potrivit structurii publicate în Monitorul Oficial, pe o perioadă de 5 zile consecutive lucrătoare, la decizia școlii.

Ordinul prevede următoarele excepții la structura anului școlar 2019-2020:

  • pentru clasele a XII-a, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are 33 de săptămâni de cursuri și se încheie pe 29 mai 2020
  • pentru clasa a VIII-a, anul școlar are 34 de săptămâni de cursuri și se încheie pe 5 iunie 2020
  • pentru clasele liceale – filiera tehnologică și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are 37 de săptămâni de cursuri

Calendarul examenelor naționale din anul școlar 2019-2020

Calendar Evaluarea Națională 2020

2 – 5 iunie 2020 Înscrierea absolvenților clasei a VIII-a la Evaluarea Națională 2020
5 iunie 2020        Elevii de clasa a VIII-a termină școala

15 iunie 2020       Limba şi literatura română – examen scris
17 iunie 2020       Matematică – examen scris
18 iunie 2020       Limba şi literatura maternă – examen scris

22 iunie 2020        Afişarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 12:00), urmată de înregistrarea contestațiilor (între orele 14:00 – 20:00)
27 iunie 2020        Afișarea rezultatelor finale

Calendar BAC 2020

25 – 29 mai 2020           Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
29 mai 2020                    Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/ a XIII-a

9 – 10 iunie 2020           Evaluarea Competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba română – proba A
11 – 12 iunie 2020         Evaluarea Competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba maternă – proba B
15 – 17 iunie 2020         Evaluarea Competențelor digitale – proba D
18 – 19 iunie 2020         Evaluarea Competențelor lingvistice într-o limba de circulație internațională – proba C

22 iunie 2020                    Limba și literatura română – proba Ea) – examen scris
23 iunie 2020                    Limba și literatura maternă – proba Eb) – examen scris
24 iunie 2020                    Proba obligatorie a profilului – proba Ec) – examen scris

  • Examen la Matematică – pentru absolvenții claselor de liceu cu profil real din filiera teoretică, pentru cei care au terminat filiera tehnologică și pentru absolvenții de la profilul militar și profilul pedagogic – specializarea învățători-educatoare, din filiera vocațională
  • Examen la Istorie – pentru absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretică și pentru toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celor de mai sus

25 iunie 2020                    Proba la alegere a profilului și specializării – proba Ed) – examen scris

Absolvenții trebuie să aleagă una dintre următoarele materii, pentru examen, în funcție de studiile urmate în liceu:

  • Fizică, Chimie, Biologie sau Informatică – elevii de la profilul real din filiera teoretică, de la profilul tehnic și profilul resurse naturale și protecția mediului din filiera tehnologică și de la profilul militar din filiera vocațională
  • Geografie, Filosofie, Logică și argumentare, Economie, Psihologie și, după caz, Sociologie – absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretica, de la profilul servicii din filiera tehnologică și din toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celui menționat mai sus

30 iunie 2020             Afișarea rezultatelor (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor (orele 12:00 – 16:00)
1-6 iulie 2020            Rezolvarea contestațiilor
7 iulie 2020                Afișarea rezultatelor finale de la BAC 2020

Calendar Evaluarea națională la final de clasa a II-a 2020

11 mai 2020: Limba română – Scris
11 mai 2020: Limba maternă – Scris
12 mai 2020: Limba română – Citit
12 mai 2020: Limba maternă – Citit
13 mai 2020: Matematică
14 mai 2020: Limba română pentru minoritățile naționale – Scris-Citit

Calendar Evaluarea națională la final de clasa a IV-a 2020

19 mai 2020: Limba română
20 mai 2020: Matematică
21 mai 2020: Limba maternă

Calendar Evaluarea națională la final de clasa a VI-a 2020

27 mai 2020: Limba și comunicare
28 mai 2020: Matematică și Științe ale Naturii

Citește și:

 

 

 

 


5 comments
  1. Pai pe ministareasa din domeniu o intereseaza sa gandeasca o strategie in noile conditii? Daca o intrebati, va spune cat de atent este guvernul cu oamenii(??????????) si cata preocupare este pentru binele lor!!!!!!!!Doar ne trebuie “O Romanie educata!”???

  2. Elevii nu se gândesc acum, în anul 2020 la alegeri, voturi și partide. Poate părinții lor, da.
    Ne amintim de generația cu școli și facultăți absolvite înainte de 1989 ; în prima zi de școală primeam manualele, orarul , cunoșteam diriginții, apoi ziua următoare plecam la munci agricole, uneori până la 15 noiembrie. Manualele erau unice, nu aveam internet și telefoane mobile. Partidul era unic , votat sau nevotat de noi. Am fost la munci agricole 3 ani de liceu /minim 1,5 luni/ și 5 ani de facultate /minim 1,5 luni/. Adunate 4,5 luni /aprox./+ 7,5 luni /aprox,/ =12 luni aproximativ, adică 1 an !!!! din viața unui elev/student. Nu am auzit vreodată în acele vremuri că va îngheța anul școlar. Elevii de atunci sunt oameni maturi acum și ar trebui să înțeleagă situația actuală și să o trateze cu înțelepciune. Pandemia actuală nu a fost sincronizată cu alegerile viitoare din România.

  3. Nu v-ati dat seama pana acum ca este cea mai buna sansa pentru a se scoate cat mai multi “prosti”? Nu ii intereseaza de cei multi ci doar sa poata ajunge cat mai usor de manipulat cat mai multi pentru un succes garantat in alegerile viitoare!. Totul este politica de cea mai joasa speta! Chiar daca se va prelungi anul scolar orele se vor face doar ca sa se poata semna condicile ca dovada de prezenta, fara a mai interesa pe cineva calitatea orelor. Elevii se vor bucura (sau nu!), si anul acesta este compromis. Mai dureros este pentru elevii anilor terminali cu examene nesigure si cu afectarea invatamantului universitar! Succes!

  4. Subscriu. Dar sa se hotarasca mai repede, pentru ca onlineul este cam “facatura” la preuniversitar. Plus ca se vor obișnui si elevii si părinții asa… cu scoala mai puțină, mai comodă, fără minime norme de disciplina si educatie morală.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dacian Dolean, specialist în dezvoltarea limbajului: La elevii de etnie maghiară din comunități izolate orele de limba română trebuie tratate ca ore de limbă străină, dar trebuie să aibă experiențe de imersiune lingvistică la școală

Recent, Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România a atras atenția că notele la limba română ale elevilor de etnie maghiară sunt îngrijorător de mici și că limba română ar trebui…
Vezi articolul

DOCUMENT Diplomele de BAC 2023 pot fi eliberate mai repede în acest an, chiar înainte de afișarea rezultatelor finale, dar doar pentru elevii care nu depun contestații / Peste 49.000 de contestații au fost depuse anul trecut

Diplomele de Bacalaureat 2023 vor fi eliberate de școli înainte de afișarea rezultatelor finale, pentru absolvenții de liceu care nu depun contestații, potrivit unei informări trimite de Ministerul Educației către…
Vezi articolul

Am observat diferențe mari de punctaj de la un evaluator la altul și la istorie. Unii colegi s-au cramponat foarte mult strict de baremul dat de minister, spune Laura Felea, profesoară la Liceul Tehnologic „Henri Coandă”: Aș aplauda copilul care are o gândire logică și vede și dincolo de conectorii clasici

Profesoara de istorie Laura Felea de la Liceul Tehnologic „Henri Coandă” din Tulcea atrage atenția că diferențe mari de punctaje la simularea de la BAC 2024 au fost și la…
Vezi articolul

Mulți profesori din România se simt singuri și doar o treime se declară într-o etapă de “prosperitate” / Ce efect are munca asupra sănătății lor mintale? – Studiu despre starea de bine a cadrelor didactice

Doar unul din trei cadre didactice din învățământul preuniversitar declară că sunt într-o etapă de “prosperitate”, iar două treimi apreciază că au un nivel moderat de sănătate mintală, potrivit unui…
Vezi articolul