Serban Iosifescu: Estimez că vom putea avea Evaluarea Națională la 15 iulie și Bacul la 1 august, dacă vârful epidemiei va fi la începutul lunii aprilie

53.097 de vizualizări
FOTO: Human Catalyst
Șerban Iosifescu, cercetător în științele educației și președinte al Agenției guvernamentale care evaluează calitatea școlilor de stat și private, scrie într-o analiză pe Facebook că, din estimarea sa, „dacă vârful epidemiei va fi la începutul lunii aprilie, vom putea avea Evaluarea Națională la 15 iulie și Bacul la 1 august.” Iosifescu continuă astfel analiza prin care susținea că „ar trebui să ne gândim foarte serios la prelungirea anului școlar, dacă închiderea forțată a școlilor va dura mai mult de 1 lună.”

Redăm postarea integrală a lui Șerban Iosifescu:

”Continuând postarea anterioară: avem nevoie, cred eu, și de alte măsuri de recuperare, în afara învățării online. Cea mai drastică este înghețarea anului școlar și repetenție obligatorie pentru toată lumea. Desigur, este clar, nimeni nu vrea așa ceva – s-ar crea complicații în sistem greu de gestionat, plus drame individuale și în familii, plus complicații pe piața muncii, plus multe altele…

Să nu uităm nici că este vorba de o situație excepțională, care va presupune, cu siguranță, schimbări mari în viața noastră personală și profesională. Poate ar fi bine:

  • Să ne gândim la posibilitatea prelungirii anului școlar cu 2-4 săptămâni, cu scurtarea perioadei între finalizarea cursurilor și examene și cu renunțarea la sesiunea a 2-a de Bacalaureat. Estimez că, dacă vârful epidemiei va fi la începutul lunii aprilie (dacă ne prinde Săptămâna Mare pe vârf de propagare, am încurcat-o!), vom putea avea EN gata la 15 iulie și Bacul la 1 august.
  • Să ne concentrăm activitatea la clasă, după reluarea cursurilor, pe esențial:

1. Profitând de pauză, fiecare profesor își poate face un inventar de ”sine qua non” (cunoaștere, exersare, comportamente) fără de care nu se poate trece mai departe.

2. Să revedem acest esențial, după reluarea cursurilor, împreună cu copiii, printr-o scurtă recapitulare (1 lună de vacanță = 1 lună de regres).

3. Să renunțăm, pe cât posibil, la povești și la balastul informațional neesențial (repet, e o situație excepțională) și să insistăm pe dezvoltarea competențelor cheie și a acelui ”sine qua non” de care vorbeam mai sus.

  • Să ne împăcăm (profesori, părinți și elevi) cu ideea că vacanțele de anul acesta nu vor fi la fel cu cele din anii trecuți.
  • Să fim răbdători și înțelegători cu elevii noștri, cu părinții lor și cu colegii noștri care pot trece prin momente neplăcute.
  • Dacă mai vor studenți, universitățile ar trebui să-și revadă calendarul admiterii.”

Reamintim că ministrul Educației, Monica Anisie, a anunțat că atât în sistemul preuniversitar cât și în cel universitar cursurile vor fi în continuare suspendate, însă nu a precizat pentru ce perioadă.

Edupedu.ro prezintă succint calendarul Evaluării naționale și Bacalaureatului 2020, așa cum a fost el stabilit până în acum
Calendar Evaluarea Națională 2020

2 – 5 iunie 2020 Înscrierea absolvenților clasei a VIII-a la Evaluarea Națională 2020
5 iunie 2020        Elevii de clasa a VIII-a termină școala

15 iunie 2020       Limba şi literatura română – examen scris
17 iunie 2020       Matematică – examen scris
18 iunie 2020       Limba şi literatura maternă – examen scris

22 iunie 2020        Afişarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 12:00), urmată de înregistrarea contestațiilor (între orele 14:00 – 20:00)
27 iunie 2020        Afișarea rezultatelor finale

Calendar BAC 2020

25 – 29 mai 2020           Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
29 mai 2020                    Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/ a XIII-a

9 – 10 iunie 2020           Evaluarea Competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba română – proba A
11 – 12 iunie 2020         Evaluarea Competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba maternă – proba B
15 – 17 iunie 2020         Evaluarea Competențelor digitale – proba D
18 – 19 iunie 2020         Evaluarea Competențelor lingvistice într-o limba de circulație internațională – proba C

22 iunie 2020                    Limba și literatura română – proba Ea) – examen scris
23 iunie 2020                    Limba și literatura maternă – proba Eb) – examen scris
24 iunie 2020                    Proba obligatorie a profilului – proba Ec) – examen scris

  • Examen la Matematică – pentru absolvenții claselor de liceu cu profil real din filiera teoretică, pentru cei care au terminat filiera tehnologică și pentru absolvenții de la profilul militar și profilul pedagogic – specializarea învățători-educatoare, din filiera vocațională
  • Examen la Istorie – pentru absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretică și pentru toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celor de mai sus

25 iunie 2020                    Proba la alegere a profilului și specializării – proba Ed) – examen scris

Absolvenții trebuie să aleagă una dintre următoarele materii, pentru examen, în funcție de studiile urmate în liceu:

  • Fizică, Chimie, Biologie sau Informatică – elevii de la profilul real din filiera teoretică, de la profilul tehnic și profilul resurse naturale și protecția mediului din filiera tehnologică și de la profilul militar din filiera vocațională
  • Geografie, Filosofie, Logică și argumentare, Economie, Psihologie și, după caz, Sociologie – absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretica, de la profilul servicii din filiera tehnologică și din toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celui menționat mai sus

30 iunie 2020             Afișarea rezultatelor (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor (orele 12:00 – 16:00)
1-6 iulie 2020            Rezolvarea contestațiilor
7 iulie 2020                Afișarea rezultatelor finale de la BAC 2020

Structura anului școlar 2019-2020
Semestrul al II-lea (20 săptămâni)

Cursuri:                           Luni, 13 ianuarie 2020 – Vineri, 3 aprilie 2020
Vacanţa de primăvară: Sâmbătă, 4 aprilie 2020 – Marți, 21 aprilie 2020
Cursuri:                           Miercuri, 22 aprilie 2020 – Vineri, 12 iunie 2020
Vacanţa de vară:           Sâmbătă, 13 iunie 2020 – data din septembrie 2020 la care încep cursurile anului școlar 2020-2021

Tezele se susțin cu cel puțin 3 săptămâni înainte de finalizarea semestrului. Vezi aici lista materiilor la care elevii dau teze în gimnaziu și liceu.

Ordinul prevede următoarele excepții la structura anului școlar 2019-2020:

  • pentru clasele a XII-a, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are 33 de săptămâni de cursuri și se încheie pe 29 mai 2020
  • pentru clasa a VIII-a, anul școlar are 34 de săptămâni de cursuri și se încheie pe 5 iunie 2020
  • pentru clasele liceale – filiera tehnologică și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are 37 de săptămâni de cursuri

Programul Școala altfel se desfășoară în perioada 7 octombrie 2019 – 29 mai 2020, pe o perioadă de 5 zile consecutive lucrătoare, la decizia școlii.

În zilele nelucrătoare de sărbătoare legală prevăzute de lege și de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.

Unitățile de învățământ și inspectoratele școlare marchează prin manifestări specifice ziua de 5 octombrie – Ziua internațională a educației și ziua de 5 iunie – Ziua învățătorului.

Recuperarea cursurilor NU se poate realiza în perioada vacanțelor, prevede ordinul, pentru cazurile în care cursurile sunt suspendate din cauza unor calamități naturale, intemperii, epidemii sau alte situații excepționale.


7 comments
  1. Sunteti naivi cu totii daca credeti ca se mai poate tine bacalaureatul sau celelalte examene anul acesta. Nici scoala nu are cum sa mai inceapa. Credeti ca va trece virusul asa repede? Pe putin 6 luni sau 1 ani pana scapam de el. Sa fim seriosi.

  2. Semestrul al doilea oricum era prea lung de 20 de saptamani,fata de primul de 15,Asadar ne permitem sa pierdem 5 saptamani de scoala care se va recupera din mers.La cele 5 saptamani,daca mai adaugam 2 de vacanta,ar insemna sa reinceapa scoala undeva dupa 1 mai…

  3. bv bai. EN ca EN dar bacul? cu ala ce ne facem?? cand se mai fac inscrieri cand mai se dau probe cand mai incepe anul lor scolar?? sunt elevi care doresc sa studieze in strainatate ei ce sa faca? sa.si amane optiunea pt ca se da la noi totul peste cap? trebuie in primul rand decisa data la care se efectuaza bacul deoarece ea da peste cap in mai mare masura tara asta decat EN

  4. Dl Iosifescu se exprimă oficial? ca președinte al ARACIP? Sau ca ”simplu cetățean”? Intră în atribuțiile domniei sale această problemă?
    NU CUMVA ERA MAI POTRIVIT SĂ PROPUNĂ DIRECT AMÂNAREA EVALUĂRILOR ȘCOLILOR – SPRE EXEMPLU – CU 1 AN? STOPAREA AUTORIZĂRILOR ȘI ACREDITĂRILOR PENTRU 1 AN ESTE O SOLUȚIE F BUNĂ PENTRU RELAXAREA SITUAȚIEI ACTUALE.

  5. Doamne ferește de o ierarhizare după mediile V-VIII în situația în care exista discrepante atât de mari între notele de la EN și respectiva medie! Când sunt atâția elevi care termina cu medii peste 8 și la examenele naționale nu obțin media 5….
    Consider ca o situație fără precedent, cum este cea creată de CoVid19 necesita masuri fără precedent și ca nu ar trebui sa ne cramponam de recuperarea fizica a orelor pierdute. De exemplu:
    -planificări noi făcute de profesori pt recuperare intensiva, cu posibilitatea recuperării materiei și în anul școlar următor pt clasele nonterminale
    -excluderea unor teme din programa de examen corespunzator cu ceea ce nu s-a putut parcurge ca urmare a suspendării cursurilor
    -respectarea calendarului examenelor pt clasele terminale sau decalarea dar nu cu mai mult de 2 saptamani
    -emiterea în regim de urgenta a unui ordin de ministru cu calendarul admiterii și o noua programare a tematicii pt examene

  6. Dacă se prelungește semestrul al doilea, doamna ministru sa anunțe cât mai degrabă, sa nu ii mai chinuie pe profesori cu cursuri și teste online. Nu este datoria lor sa ii tina pe elevi în forma în vacanta, dacă aceste săptămâni pierdute echivalează și cu concediul cadrelor didactice.

  7. Avand in vedere stresul la care suntem supusi toti ,si copii nostrii ,cred ca cel mai intelept mod este de a regandi pana la anulare a examenului de capacitate .Copii nu sunt in cea mai buna forma incat sa poata demonstra ,ceea ce noi adultii nu putem gestiona .
    Propun anularea in intregime a examenului de capacitate .Patru ani de activitate cls.a V-a pana cls,a VIII -a in ordinea mediilor pot ocupa sigur pozitia pe care o merita in functie de locurile la licee .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Modelul chinez de educație online, văzut din interior. Profesor american la Beijing, pentru EduPedu.ro: Toată țara se mișcă în masă în aceeași direcție / Cât de rapid s-au stabilizat lucrurile și cum se instalează oboseala

O lună le-a luat profesorilor și elevilor din China să ajungă de la întrebarea: “și acum ce facem?” la o situație relativ stabilă, în care peste 270 de milioane de…
Vezi articolul

Evaluarea Națională 2021 – Mihai Bălună, profesor la Colegiul „Mihai Viteazul” din București, despre subiectele la Matematică: 10.00 nu va fi pe toate drumurile, dar bănuiesc că o să fie multe note în jur de 9.50. Sunt foarte bine calibrate

Subiectele de la Matematică pe care elevii de clasa a VIII-a le-au avut astăzi de rezolvat la Evaluarea Națională 2021 „sunt foarte bine calibrate, sunt întrebări gradate perfect, fără să…
Vezi articolul

Informatica – studiată mai mult de fetele din România comparativ cu alte țări europene, dar nivelul de interes al tinerelor față de acest domeniu rămâne scăzut la nivel european, comparativ cu cel al băieților – studiu Google

România înregistrează, comparativ cu alte țări europene, un procent mai ridicat de fete/femei care studiază informatica, însă, la nivel european, nivelul interesului pentru informatică este, în rândul tinerelor, mult sub…
Vezi articolul

Ce face Spania, a doua țară din UE, după România, cu cei mai mulți tineri care au părăsit educația înainte de vreme, pentru a combate fenomenul: Plan de acțiune sistematică în 44 de măsuri, de la harta detaliată a școlilor vulnerabile la timp extins de învățare sau reducerea numărului de repetenți

Spania, a doua țară din UE, după România, din punct de vedere al numărului mare de tineri care au renunțat la școală înainte de vreme, a întocmit cu sprijin internațional…
Vezi articolul