Directori de școală care au participat la un chestionar realizat de Asociația Comunitatea pentru excelență în management școlar (CEMS), după aplicarea legii 141/2025, spun că resimt acest început de an școlar drept cel mai dificil și mai solicitant din ultimii ani, potrivit unui comunicat de presă transmis Edupedu.ro. Chestionarul a fost realizat pe fondul legii nr. 141/2025, prin care a fost majorată norma didactică cu 2 ore, până la 40 de ore pe lună de predare pentru directori.
- Chestionarul a fost aplicat în perioada 4-6 octombrie 2025, a avut 144 de răspunsuri validate și a fost completat de directori din 31 de județe, cei mai mulți de la școli gimnaziale. Sondajul nu este reprezentativ.
- Potrivit datelor ministerului Educației, sunt în total în jur de 9.000 directori și directori adjuncți
Un chestionar aplicat de Asociația Comunitatea pentru excelență în management școlar (CEMS) pe 144 de directori din 31 de județe, arată că „starea de spirit a acestora este marcată de un amestec de epuizare, frustrare și o scădere a motivației, determinate de volumul mare de sarcini administrative și de incertitudinile legislative”, potrivit unui comunicat de presă.
Prima lună a fost percepută ca fiind mai dificilă și mai solicitantă comparativ cu anii
precedenți: Respondenții spun că „obligația de predare afectează capacitatea de a se concentra pe managementul strategic și planificarea pe termen lung – peste jumătate dintre respondenți au norma minimă de predare de 10 ore (50,7%), iar pentru restul aceasta crește până la 18 ore inclusiv”.
Directorii participanți mai spun că „începutul de an școlar, chiar și fără schimbări majore, este întotdeauna aglomerat, dar presiunea de a implementa noi reglementări și de a gestiona comasările și noile norme didactice a adăugat o încărcare considerabilă – 68,1% dintre directorii respondenți resimt acest început de an școlar ca fiind cel mai dificil dintre ultimii ani”.
Și volumul de muncă îl reclamă directorii respondenți, „un volum excesiv de sarcini, de multe ori fără precedent sau «mult mai grea» decât în anii anteriori, cu «termene foarte scurte» și un stres, generat în special de implementarea măsurilor de austeritate, de noile reglementări și de necesitatea de a gestiona «bursele sociale» și alte programe sociale.
„Rolul de profesor afectează capacitatea de îndeplinire a sarcinilor de management și planificare strategică pentru 78,5% dintre directorii care au participat la sondaj, iar pentru 43,8% dintre ei afectarea este apreciată ca fiind severă: „Sunt sarcini și urgențe la care nu am putut răspunde în timp util. Am crezut că nu va fi complicat, dar cele 10 ore înseamnă 2 zile în care nu pot fi director”, potrivit unui director citat în comunicatul de presă.
Directorii chestionați au răspuns că, în contextul ajustărilor de investiții în educație, sarcina de a menține un nivel ridicat de motivație și de implicare în rândul cadrelor didactice a devenit extrem de dificilă (43,8%) sau mai dificilă (35,4%).
Comunicatul de presă integral
Metodologie și eșantion
Chestionarul a fost aplicat în perioada 4-6 octombrie 2025, a avut 144 de răspunsuri validate, fiind completat de directori din 31 de județe, cu următoarea distribuție:
– Nivel de învățământ (cel mai înalt): preșcolar 6,3%, primar 2,8%, gimnazial 56,9%, liceal 34%;
– Dimensiunea unității de învățământ:
- 27,8% – sub 300 de elevi
- 46,5% – între 300-800 de elevi
- 25,7% – peste 800 de elevi.
Foto © Stevanovicigor | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
