Ana Blandiana: Care este răul din societatea românească? Răul este în sistemul de învățământ, care trebuie transformat în ceva viu, în care profesorii să simtă din nou că sunt apostoli, nu slujbași

Inquam Photos / Nichita Cojocea

Inquam Photos / Nichita Cojocea

Poeta Ana Blandiana spune că sistemul de învățământ “merge într-adevăr rău”, că este “răul din societatea românească” care ar trebui transformat “nu într-un mecanism care să fac producă roboți, ci în ceva viu și în care profesorii să simtă din nou că sunt apostoli, nu slujbași”. Ana Blandiana a fost invitată la Europa FM, miercuri, 14 februarie, în emisiunea Piața Victoriei cu Mădălina Dobrovolschi.

Ana Blandiana a făcut referire la sistemul de învățământ, subliniind că profesorii ar fi trebuit să lupte în perioada grevei pentru mai multe drepturi, “să-i intereseze și esența meseriei”.

Ea crede “răul din societatea românească este în sistemul de învățământ”, și trebuie “transformat în ceva viu și în care profesorii să simtă din nou că sunt apostoli, nu slujbași”.

Declarația integrală a Anei Blandiana pe acest subiect:

Ana Blandiana: Generația mea este încă de neomarxiști. Deci este clar cătrebuie să existe în continuare o luptă în planul cultural, tocmai pentru că în ceea ce privește marxismul, el s-a mutat prin neomaxism în planul cultural. Și deci…

Mădălina Dobrovolschi: Tocmai de aceea lecțiile istoriei nu ar trebui niciodată uitate. Ar trebui să existe un interes al sistemului de educație exact pentru zona aceasta, semnale de alarmă pe care copilul să le conștientizeze…

Ana Blandiana: Dacă mă întrebați, înafară de clasa politică care până la urmă totuși, o minoritate, dar care este răul din societatea românească? Răul este în sistemul de învățământ. Adică merge într-adevăr rău… în măsura în care nu se vor găsi forme nu de a-l transforma într-un mecanism care să producă roboți, ci de a-l transforma în ceva viu și în care profesorii să simtă din nou că sunt apostoli, nu slujbași, care pentru mine a fost o mare dezamăgire. Acele greve ale profesorilor care veneau imediat după discuția despre România educată, care fusese foarte criticată în lumea culturală, deci se găsiseră foarte multe probleme care trebuiau discutate. Ei bine, profesorii n-au pus în discuție în grevă nicio problemă de principiu a învățământului, deși erau foarte multe și țineau chiar de viața lor. Au pus în discuție numai banii. Aveau dreptate cu banii evident și au și câștigat, fiindcă aveau dreptate. Dar normal ar fi fost ca pe ei să-i intereseze și esența meseriei, profesiunilor”. 

Exit mobile version