ANALIZĂ Subiectele de BAC la Limba română, modificate semnificativ în ultimii 15 ani: de la verificarea competențelor de comunicare reală, la analiză literară

Subiectele de BAC la Limba română
O analiză a subiectelor date la Bacalaureat în ultimii 15 ani arată cum s-a transformat proba de la Limba și Literatura Română de-a lungul timpului. Potrivit profesoarei care a realizat această analiză, prof. Irina Țoțan de la Liceul ”Simion Stolnicu” din Comarnic, județul Prahova, ”până în 2006 subiectele puneau accent pe competențe de comunicare reală, ce urmăreau exprimarea corectă, bogăția vocabularului, simțul limbii, prin itemii de la Subiectul I”.

În anii următori subiectele s-au concentrat pe ”abilitățile de analiză literară sau noțiunile de teorie literară” pe care elevii le-au adunat în școală.

Cum s-au schimbat subiectele de BAC la Limba și literatura română – Analiza profesoarei Irina Țoțan:

”De-a lungul celor zece ani subiectele au fost modificate semnificativ. Dacă în 2004-2006, se punea accent și pe competențe de comunicare reală, ce urmăreau exprimarea corectă, bogăția vocabularului, simțul limbii, prin itemii de la Subiectul I, în anii următori se valorifică mai mult abilitățile de analiză literară sau noțiunile de teorie literară.

Textele literare alese la Subiectul I sunt din toate genurile literare, mai dificile fiind cele lirice, față de care elevii sunt reticenți, pentru că presupun aptitudini de decodare, iar limbajul poetic este, de multe ori, inaccesibil, fără o pregătire prealabilă. Tocmai de aceea, evaluarea este subiectivă, textele literare având multiple interpretări, profesorul trebuind să urmărească capacitatea elevului de a fi cât mai aproape de text, în măsura abilităților sale reale de analiză.

Trecerea la textele nonliterare sau de graniță pentru Subiectul I a adus falsa impresie că abordarea este mai facilă. Chiar dacă itemii sunt doar în număr de cinci, presupun înțelegerea textului, care de multe ori este dificilă. Elevii nu citesc cu atenție fragmentul, caută răspunsurile secvențial, de aceea nu primesc punctajul întreg.

Textele argumentative implică și ele stăpânirea unor abilități și competențe, indiferent de formula abordată de-a lungul timpului. Pe lângă structura fixă, aceste scrieri presupun cunoștințe din toate domeniile culturale, capacitatea de a face conexiuni între argumentele aduse și exemplele edificatoare. Aceste cerințe sunt punctate foarte bine, însă puțin elevi primesc punctajul maxim, pentru că nu țin cont de particularitățile acestui tip de text.

Și Subiectul III a suportat schimbări în formulare, dar s-a păstrat esența, deși, consider că ar trebui să fie mai generos în conținutul lui, să presupună o viziune mai largă asupra operelor literare studiate, să urmăreasca capacitatea de sinteză, de a pune în paralel teme literare, de a urmări în ansamblu creația unui scriitor, nu un sigur text. Deși s-a ajuns la limita minimă de 400 de cuvinte, multi absolvenți nu reușesc să scrie niciun rând la acest subiect, bazându-se, greșit, pe rezolvarea completă și corectă a celorlalte cerințe, care să aducă o notă de trecere sau un rezultat satisfăcător.”

Subiectele de BAC la Limba română, din 2004 până în 2018

“Pentru a realiza o cercetare asupra dinamicii subiectelor la limba si literatura româna m-am oprit asupra schimbărilor din ultimii zece ani. Am avut ca puncte de plecare subiecte din sesiuni de Bacalaureat, modele, simulări de examen, existente între anii 2004-2018.

Cum s-au schimbat subiectele de BAC la Limba și literatura română

Privind structura, formularea cerinţelor, punctajul, reperele, tipurile de itemi, se observă lesne următoarele:

Anul 2004 Subiect Bac Limba si Literatura Romana 2004

Anul 2006 Subiect Bac Limba si Literatura Romana 2006

Cele trei subiecte au acelaşi punctaj

Anul 2007 Subiect Bac Limba si Literatura Romana 2007 A + Subiect Bac Limba si Literatura Romana 2007

Se schimbă puctajele celor trei subiecte astfel:

Subiectul I  40 de puncte

Subiectul II  20 de puncte, presupune competențe care urmăresc redactarea unui text dialogat sau construirea unui rezumat în 10-20 de rânduri.

Subiectul III  40 de puncte, urmărește construirea unui eseu despre o operă literară fără repere, pornind de la o afirmație critică. Numărul de pagini este de 2-3.

Anul 2008 Subiect Bac Limba si Literatura Romana2008 II + Subiect Bac Limba si Literatura Romana 2008 III

Este anul când se publică câte o sută de variante pentru fiecare tip de subiect și în ziua examenului se extrăgea, în direct, la radioul național, câte o variantă din fiecare tip, construindu-se un subiect complet. Fiecare subiect are câte 30 de puncte

Anul 2010 Subiect Bac Limba si Literatura Romana 2010

Se elimină modalitatea de alegere și trasmitere a subiectelor, dar se păstrează aceeași structură, punctajele, numărul de rânduri sau pagini ale subiectelor, ca în 2008.

Anul 2012 Subiect Bac Limba si Literatura Romana 2011.doc

Se păstrează valoarea punctajelor la fiecare subiect, se introduce limita de cuvinte, pentru Subiectul II, 150-300 de cuvinte, pentru Subiectul III, 600-900 de cuvinte. Se păstrează cei 9 itemi la Subiectul I, care vizează aceleași competențe.

Anul 2013 Subiect Bac Limba si Literatura Romana 2013

Este momentul în care se diferențiaza subiectele pe profilurile uman și real.

Anul 2017 Subiect Bac Limba si Literatura Romana 2017 + Subiect Bac Limba si Literatura Romana 2017 simulare cls a XI-a

Reprezintă momentul în care se modifică structura subiectelor pentru elevii de clasa a XI-a care sustin în acest an simularea. Noutățile sunt importante:

Anul 2018 Subiect Bac Limba si Literatura Romana 2018

Păstrează tipurile de subiecte din 2017, cu anumite modificări:

Exit mobile version