Uniunea Europeană lansează primul sondaj la nivel european în rândul cadrelor didactice din domeniul formării profesionale, cu scopul declarat „de a combate problema deficitului critic de cadre didactice” din domeniu. Vor participa la sondaj profesorii din școlile profesionale care oferă calificare ISCED de nivel 3, nivel obținut în România de absolvenții școlilor profesionale și de cei care termină liceul dar nu au diplomă de Bacalaureat. 23 de țări din Uniunea Europeană, printre care și România, iau parte la sondaj. Acesta este lansat în contextul în care, „la nivelul Europei, deficitul de cadre didactice în domeniul EFP se adâncește”, anunță Centrul European pentru Dezvoltarea Formării Profesionale (Cedefop) într-un comunicat remis Edupedu.ro.
Cedefop este agenția Uniunii Europene care se ocupă de analizarea modului în care învățământul profesional se adaptează la nevoile în schimbare rapidă ale piețelor muncii în materie de competențe. Agenția a lansat pe 25 septembrie 2025 „primul sondaj cuprinzător al UE realizat pe un eșantion format din 14 000 de cadre didactice din domeniul educației și formării profesionale (EFP) din 23 de state membre ale UE”.
În comunicatul de lansare, agenția UE anunță că, „la nivelul Europei, deficitul de cadre didactice în domeniul EFP se adâncește – în special în STIM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) și limbile străine, materii esențiale pentru transformarea digitală și verde a UE”.
„În lipsa unor măsuri specifice, Europa riscă să rămână în urma concurenților săi de la nivel mondial în ceea ce privește pregătirea lucrătorilor pentru economia viitorului”, avertizează Cedefop.
Lansarea inițiativei europene a fost marcată de comisarul european Roxana Mînzatu, titulara portofoliului care înglobează problematica educației. Vicepreședintă executivă a Comisiei Europene pentru drepturi sociale și competențe, locuri de muncă de calitate și pregătire, Mînzatu a declarat următoarele: „Cadrele didactice sunt piatra de temelie a educației și formării profesionale. Pentru a îmbunătăți și a mări atractivitatea carierei în domeniul educației și formării profesionale, trebuie să sprijinim profesorii și formatorii să facă față provocărilor cu care se confruntă. Acest sondaj ne va permite să înțelegem mai clar provocările întâmpinate și ne va ajuta să oferim o asistență mai bună. Un sprijin mai solid pentru cadrele didactice înseamnă o mai bună pregătire pentru cetățenii europeni în toate etapele vieții, ceea ce este esențial pentru competitivitatea Europei și pentru dubla tranziție verde și digitală”.
Jürgen Siebel, directorul executiv al Cedefop, a explicat că „luând pulsul direct din sălile de clasă, strângem informațiile necesare pentru a transforma educația și formarea profesională dintr-o profesie aflată în criză într-una care să atragă cei mai talentați lucrători din Europa”.
„De prea mult timp, cadrele didactice din domeniul educației și formării profesionale consideră că nu sunt ascultate. Acest sondaj ne oferă în sfârșit o platformă unde să împărtășim aspectele reale ale activității noastre – provocările cu care ne confruntăm, sprijinul de care avem nevoie și viziunea noastră pentru a face din educația profesională o carieră atractivă și satisfăcătoare, așa cum ar trebui să fie”, a declarat Agnes Roman,
coordonator principal de politici, Comitetului Sindical European pentru Învățământ
(ETUCE), potrivit comunicatului remis Edupedu.ro.
Informații cu privire la sondaj
Sondajul va culege date de la aproximativ 14 000 de profesori selectați aleatoriu din școli de formare profesională inițială (nivelul ISCED 3) din 23 de țări europene, și anume: Belgia, Bulgaria, Cehia, Danemarca, Estonia, Irlanda, Grecia, Croația, Italia, Cipru, Letonia, Lituania, Luxemburg, Ungaria, Malta, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, România, Slovenia, Slovacia, Finlanda și Suedia.
„Sondajul va examina provocările critice”, anunță agenția UE, și anume:
- eficacitatea dezvoltării profesionale a cadrelor didactice și obstacolele relevante;
- lacunele în materie de competențe în domeniul tehnologiilor digitale și verzi;
- gestionarea sălilor de clasă favorabile incluziunii;
- satisfacția profesională și condițiile de muncă;
- factorii care influențează atractivitatea carierei.
Rezultatele sondajului sunt preconizate pentru anul 2027, iar agenția UE estimează că ele „vor contribui la elaborarea politicilor la nivel național și la nivelul UE, promovând agenda uniunii competențelor și competitivitatea economică a Europei, furnizând totodată școlilor participante date utile pentru îmbunătățirea programelor de dezvoltare profesională”.
Agenda pentru competențe în Europa necesită investiții în formarea cadrelor didactice din domeniul EFP, anunță Centrul European pentru Dezvoltarea Formării Profesionale (Cedefop). „Prin consolidarea sprijinului acordat cadrelor didactice din domeniul EFP și prin dezvoltarea lor profesională continuă, consolidăm bazele viitorului economic al Europei”, se arată în comunicatul agenției.
Vezi aici mai multe informații cu privire la European Vocational Teacher Survey (Sondajul european privind cadrele didactice din domeniul formării profesionale)
Nivelul de calificare ISCED 3 este obținut de elevi, în România, la finalizarea a cel puțin 3 ani în filiera tehnologică sau a 4 ani în cea vocațională sau teoretică, fără Bacalaureat. Calificarea de nivel 3 le oferă absolvenților de școli profesionale și licee acces direct pe piața muncii, în baza unor probe profesionale specifice sau a unui examen de certificare a calificării profesionale.
Elevii din filiera tehnologică pot continua studiile în cadrul aceluiași liceu, în vederea participării la examenul de bacalaureat. Promovarea examenului de bacalaureat le conferă o calificare de nivel 4, conform Cadrului național al calificărilor, explicat de Eurydice.
Potrivit datelor existente în prezent la nivelul Uniunii Europene, printre factorii care contribuie la adâncirea deficitului de cadre didactice în domeniul EFP sunt:
Percepțiile privind cariera și intrarea în învățământ
- Aproximativ 67 % din cadrele didactice din domeniul EFP și-au ales ca primă carieră profesia de cadru didactic.
- Doar 18 % consideră că profesia lor este apreciată.
Remunerația și contractele
- Cadrele didactice din domeniul EFP câștigă cu aproape 11 % mai puțin decât alți lucrători absolvenți de studii terțiare și sunt mai susceptibili să încheie contracte de angajare pe durată determinată.
- Doar 40 % se declară mulțumiți de remunerația lor.
Condițiile de muncă
- Volumul mare de lucru, sălile de clasă supraaglomerate și munca în medii dificile sunt frecvente.
Ce este Cedefop
Cedefop este agenția Uniunii Europene care realizează cercetări și analize de politici, pentru a înțelege mai bine nevoile în schimbare rapidă ale piețelor muncii în materie de competențe și modul în care se adaptează sistemele de educație și formare profesională (EFP) pentru a răspunde acestor nevoi.
„Prin convocarea unei game largi de părți interesate de pe piața muncii la nivel european, național, regional, local și sectorial, Cedefop identifică, analizează, sintetizează și prezintă informații cantitative și calitative privind sistemele EFP, competențele și piețele muncii. Aceste informații sunt esențiale pentru a surprinde și a anticipa în mod cuprinzător tendințele pieței muncii și nevoile în materie de competențe”, precizează aceasta în comunicatul remis Edupedu.ro.
