Boicotarea examenelor de către o parte din profesori de la liceele din Suceava, mai ales cei „cu ștaif”, semnalată de inspectorul școlar adjunct într-o ședință cu directorii. Le-a cerut să „forțeze un pic nota”

3.832 de vizualizări
Foto: Noipornpan | Dreamstime.com
Directorii de licee din Suceava au primit instrucțiuni să „forțeze un pic nota” în cazul profesorilor care refuză să participe la examenele naționale. Mesajul a fost transmis de inspectorul școlar general adjunct (ISGA) din Suceava, Gabriel Matei, semnalează publicația obiectivdesuceava.ro.

Reprezentantul inspectoratului școlar județean (ISJ) Suceava a sugerat această abordare în cadrul ședinței cu directorii școlari care a avut loc joi, potrivit sursei citate, în ciuda faptului că implicarea în desfășurarea examenului nu este obligatorie pentru profesori.

Inspectorul i-a numit pe profesorii care refuză să fie asistenți la examenele de Bacalaureat „profesori cu ștaif” și a afirmat că „se fofilează”.

Redăm declarațiile inspectorului Gabriel Matei mai jos:

„Dacă în școlile generale Evaluarea Națională se desfășoară ok, pentru că se raportează strict la profesorii de acolo, la ce înseamnă Bacalaureat avem o problemă gravă. Mă refer aici la ce înseamnă profesorii asistenți. Nu cred că este sub demnitatea unui profesor cu ștaif, să spunem, să fie și asistent în timpul unui examen de Bacalaureat. Cred că ar trebui să fiți în asentimentul meu și să susțineți această idee.

Ca directori, aveți datoria de a asigura acel număr de profesori asistenți, evaluatori, membri ai comisiei. Știu că este la nivel de alegere, dar, până la urmă, puteți un pic forța nota. Acel examen este al elevilor din școlile dumneavoastră, care trebuie să aibă o finalitate. Nu vă spun ce muncă este până reușim să adunăm acei profesori asistenți. Nu mai spun că la anumite colegii, licee, s-a ajuns în situația în care racolează, dacă mi se permite cuvântul, profesori sau educatori, învățători de prin școlile din împrejurimi, pentru a-și asigura necesarul de profesori asistenți. Când le eliberăm adeverința, acel profesor apare pe lista de la colegiul X, dar de fapt este profesor la o altă școală. Au fost și cazuri cu personal didactic auxiliar și așa mai departe.

La nevoie folosim, dar, în primul rând, cadrele didactice trebuie să se implice. Vă rog insistent să nu mai avem problema aceasta la examenele de anul viitor, pentru că este o pată inclusiv pentru școala respectivă. (…) Sunt cadre didactice care muncesc într-o școală și sunt altele care se fofilează”, a afirmat inspectorul școlar general adjunct.

De menționat că profesorii sunt numiți pentru diverse roluri, inclusiv ca asistenți, evaluatori și membri în comisiile de examen, de către conducerea școlilor sau inspectoratele școlare județene. Chiar dacă supravegherea examenelor este o sarcină necesară pentru buna desfășurare a Bacalaureatului, iar profesorii sunt plătiți suplimentar pentru implicarea lor, nu există nicio mențiune în regulamentele școlilor că pot fi obligați să asiste la examenele naționale.

Foto: Noipornpan | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


12 comments
  1. Nu e nicio boicotare cum susțineți.
    Este un drept. De a alege.

    Tot ce se întâmplă este efectul incompetenței Ministerului.
    Care a luat o idee bună (de a nu mai extinde BAC ul in mijlocul caniculei) și a transformat-o într-un fiasco.

    Soluții există. A mai fost testată această soluție (susținerea în timpul anului școlar a competențelor)

    Dacă atunci s-a putut se poate și acum. Fără abuzuri, fără scandal.

  2. Metodologia este clară. Pentru a fi plătiți profesorii asistenți cât și membrii comisiilor de bacalaureat sunt în concediu de odihnă. Concediul de odihnă îl petrece fiecare cum vrea, inclusiv profesorul. Nu să alerge prin școlii străine pt că așa vrea directorul,inspectoratul etc.

    1. Stai că aici e toată frumusețea: ianuarie-februarie (când sunt probele de competențe) NU sunt perioade de concediu, iar 10-16 iunie (când sunt probele scrise), NU sunt perioade de concediu, de asemenea…

      Deci ce facem?! Ore, sau mergem la examene? Ministra zice că se descurcă fiecare școală cum poate, ce-i pasă ei… Cică să venim sâmbăta să recuperăm zilele de examen sau să aducem copiii după masă sau ORICE, ei se spală pe mâini și lasă fiecare școală să înoate sau să se înece.

      Evident, examenele vor fi o varză, dar nu va fi de vină ministerul, care a stabilit metodologiile și calendarele ci profesorii!! Că-s incapabili să fie în trei locuri de-odată, și-n concediu și-n activitate, și încheind medii și supraveghind la examene, și toate cele simultan.

    2. Ceea ce spuneți nu mai este valabil de câțiva ani. Remunerarea participării la examene naționale se face în baza unui contract de furnizare servicii/CIM pe perioadă determinată.

      Ca o analogie, e ca și cum ați spune că nu puteți fi plătit pentru ore la plata cu ora (CIM pe perioadă determinată) decât dacă ați fi în concediu.

      Nimic mai fals – indiferent că sunteți în activitate sau CO, participarea la examene naționale se face în baza unui alt contract, deci nu contează cum figurați dumneavoastră (activitate sau CO) în contractul de bază.

  3. Problema profesorilor de liceu care nu participă la examenul de bacalaureat este una veche – cel puțin în București.
    Școlile organizează evaluarea națională doar cu resursa umană proprie. Întotdeauna.
    În schimb, la bac, inspectorii obligă directorii de școli și de grădinițe să găsească oameni, în loc să le spună directorilor de liceu să pună presiune pe proprii angajați. Majoritatea profesorilor asistenți de la bac e formată din: educatoare, învățătoare și profesori gimnaziu.

    1. Eu am colegi care întreabă din timp când se pot înscrie pentru evaluare și supraveghere la bac (profesori de română, de mecanică, de limbi străine și da, și învățătoare și educatoare). Majoritatea NU vor să se înscrie, dar unii, da.

      Și dacă sunteți curios/curioasă de ce nu se înscriu la astfel de activități profesorii – e simplu: sunt obligați să fie participanți la fraudă. Dacă vine în sală șeful comisiei și dă foi cu rezolvări copiilor privilegiați, au de ales între a face scandal (și după doi-trei ani, singurii care-au avut de suferit vor fi doar ei) sau a se preface că nu văd. Oricine mai are niște mici idealuri și ceva profesionalism va refuza să fie complice la așa ceva.

      Ca să nu mai vorbim că doar simpla supraveghere e acum de domeniul Mission: Impossible, căștile au devenit atât de mici că de-abia le vezi, metodele de copiere sunt mult prea avansate ca să le mai faci față, iar dacă cineva este eventual prins, de vină sunt – ghici! – supraveghetorii, că nu sunt superman să îi vadă.

      La care se adaugă faptul că și dacă îi prinzi încercând să fraudeze, tot ei ajung să aibă dreptate – vara trecută nu știu ce judecătorie a decis că elevul are dreptate să aibă telefonul la el, ce dacă e examen de bacalaureat și regulile pe care și le-a asumat sub semnătură spun că n-are voie!!

      Păi nu e mai simplu să-ți vezi de viață în loc să te mânjești cu toate mizeriile făcute de sus-puși ca să ”ajute” pe cineva, pe sistemul PCR?

    2. Ar trebui lăsate să participe cadrele didactice care doresc, indiferent de școala și nivelul de învățământ la care predau. Dintotdeauna doreau educatoarele și învățătoarele să participe ca asistenți. Nu este normal să fie obligați (“să pună presiune”???) profesorii de liceu să participe, atât timp cât examenele se plătesc separat.

      1. Spuneți că nu se înscriu profesorii de liceu pentru că nu vor să participe la fraudă – și atunci? Îi lasă pe colegii lor mai “fraieri” din școli și grădinițe.

        Nu a spus nimeni să nu fie lăsați să participe profesorii de gimnaziu/învățătoarele/educatoarele care doresc.

        Eu spun că, în general, după ce participă deja la evaluarea națională, nu-și doresc să mai participe și la bac – și totuși, sunt mai mult sau mai puțin obligați de directorii de școli să participe, care la rândul lor sunt sub presiunea inspectoratelor, doar pentru că profesorii de liceu nu catadicsesc să participe.

        Referitor la plată… știți prea bine că este una infimă pentru responsabilitatea pe care o implică.

        Reiterez ce am spus mai sus: examenele ar trebui organizate, pe cât posibil, cu resursa umană proprie. Școlile organizează cu profesorii/învățătoarele/educatoarele lor, iar liceele cu profesorii lor și cu alții care doresc (subliniez: care doresc, nu care sunt obligați).

  4. Măi să fie!! Vrei, nu vrei, te pune directorul să-ți omori zilele și nervii cu toate metodologiile imbecile, pentru că așa poftește inspectorul, să dea bine la centru!

    S-o credeți voi că aveți sclavi pe plantații, să-i puneți să vă facă vouă mendrele! MAI ALES acum, când probe de bac (cu importanță zero barat!!) au loc în timpul anului școlar, peste orele normale, iar cele scrise, TOT în timpul anului școlar, ba chiar peste ultima săptămână de școală!!

    Voi ați aruncat piatra-n baltă, voi s-o scoateți!

    1. 👍👍👍

      Sa asteptam o reactie pe masura din partea sindicatelor, deci! Pare un potential conflict de munca, deci este de resortul lor!

      Daca nu au aparut alte reglementari formale, este un abuz, conform oricarei definitii. Mi-e teama insa ca “fortarea notei” nu se va intampla doar in convorbiri private si in grupuri mici ci vor veni cu o prevedere conform careia nu doar ca vom fi obligati sa participam la examene, probabil vom fi obligati sa fim in mai multe locuri in acelasi timp🙄, atat la orele de curs, incheiat situatii, cat si la bacalaureat ( competente + probe scrise), in calitate de organizatori, supraveghetori, asistenti scanare lucrari, corectori etc. Personal, ii cred in stare.

  5. Profesorii “cu ștaif” se cam disociază de alte activități. Poate ai treabă să mediteze elevi, timpul liber ocupat. Asta e, dacă nu ați prevăzut în fișa postului. Ghinion.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Remus Pricopie, despre anchetarea lui Tudorel Toader pentru că a folosit biroul de rector pentru interviuri când era ministru: Pentru o persoană, considerată azi de unii „indezirabilă”, se studiază „cu lupa” standardele etice, în timp ce pentru cei care încalcă „de la o poștă” standardele etice și legale în vigoare se practică tăcerea

“Mă mir că „reclamantul” sau Consiliul de Etică și Management Universitar (CEMU) al Ministerului Educației nu sesizează şi alte elemente privind legalitatea și dimensiunea etică a situațiilor de conflict de…
Vezi articolul

Daniel David (UBB), întrebat despre acuzațiile de plagiat la adresa premierului: “Ce poate să facă un rector este să vorbească nu despre o persoană anume, ci să vorbească corect despre principii” / “Oricând găsești o problemă de integritate academică”, “și dacă a fost în urmă cu 20 de ani trebuie să o corectezi”

“Ce poată să facă un rector este să vorbească nu despre o persoană anume, ci să vorbească corect despre principii, să le scoată în față”, afirmă, într-un interviu acordat Europa…
Vezi articolul

Ministrul Teleman, despre prioritățile în cercetare: Finanțarea pentru revigorarea “pacientului în inaniție” trebuie direcționată în primul rând către dezvoltarea resurselor umane și către întărirea standardelor etice de evaluare

“Cercetarea e un pacient în inaniție, cu un sistem imunitar slăbit și care trebuie revigorat. Asta înseamnă finanțare predictibilă, direcționată cu scopul dezvoltării resurselor umane în primul rând și întărirea…
Vezi articolul