Marile noutăți din pachetul de reformă ”România Educată”: examen de admitere înainte de Evaluarea Națională la liceele unde cererea depășește oferta, teze unice, reorganizarea inspectoratelor județene. Dan Barna: noua strategie va fi adoptată printr-un memorandum al guvernului

24.574 de vizualizări
Foto: presidency.ro
Una dintre modificările în sistemul de educație preuniversitar prevăzute de proiectul ”România Educată” discutat luni la Cotroceni de președintele Iohannis cu liderii coaliției este că liceele vor putea să își organizeze examene de admitere dacă cererea depășește oferta, a declarat pentru G4Media.ro vicepremierul Dan Barna.

Examenul ar urma să fie organizat înainte de Evaluarea Națională, iar locurile neocupate în urma examenului de admitere vor fi ocupate prin repartizarea elevilor în ordinea mediilor de la evaluarea națională, a mai spus vicepremierul.

Printre subiectele discutate s-a numărat și accesul elevilor la cele trei rute educaționale la liceu (vocațional, teoretic și profesional), deși aceste rute există și în prezent.

”Odată cu implementarea acestui sistem, elevii vor putea să aleagă ce tip de liceu urmează, dar vor putea mai facil sa se reorienteze in timpul ciclului educațional. Este ca un sistem de vase comunicante, elevii se vor putea muta între ele, va exista flexibilitate pentru copii. Toate cele trei rute se încheie cu opțiunea examenului de bacalaureat, și toți elevii de la oricare dintre rute pot merge la facultate dacă au trecut bacalaureatul. Însă elevii de pe ruta profesională au și posibilitatea obținerii unei certificări profesionale după clasa XI, care le permite să urmeze un colegiu tehnic”, a declarat Dan Barna pentru G4Media.ro.

În ceea ce privește organizarea sistemului de educație, pachetul de reforme prevede spargerea actualelor inspectorate județene și împărțirea atribuțiilor lor între Centrele Județene pentru Învățământ Preuniversitar și Centrele Județene pentru Formare Continuă, Asistență și Resurse Educaționale.

Cum vor fi realizate aceste modificări? ”În săptămânile viitoare vom aproba prin memorandum în guvern această strategie, apoi vor fi realizate propunerile concrete de modificări legislative”, a mai spus Barna.

Luni, președintele Iohannis s-a întâlnit cu liderii coaliției USR PLUS, PNL, UDMR, premierul Florin Cîțu și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, cărora le-a prezentat principalele direcții ale proiectului ”România Educată”. Marți și miercuri, președintele se întâlnește cu reprezentanții parlamentului și cu cei ai societății civile.

Sursă foto: presidency.ro


33 comments
  1. Ce scoala sa mai faci ca,daca nu esti membru de partid iti ia celalalt locu si daca ai fi geniu …exemplu uitativa la “apele române ” analfabeti in functii

  2. Bine zis!
    Au multe de copiat și de făcut.
    Cine, când și cu ce? Elevii care au terminat anul acesta nu au avut toate manualele; manualul de Educație tehnologică nu a venit și copiii au terminat gimnaziul. Alte manuale au venit în jurul Crăciunului.
    România educată!

  3. Asta este o aberație totală! Lumea vorbește că se va intra cu șpagă… Frumos ar fi așa! Dar nu, pentru că toți candidații vor avea numele ascunse, singurul lucru care se va întămpla este că liceele bune vor da examene tip olimpiadă. Unde ajungem? Nu într-o Românie educată, ci invers. Locurile de la liceele bune nu o saă mai fie ocupate de elevi buni, ci de elevi olimpici. Astfel, dacă nu ești zeul matematicii și limbii române, o să rămâi prin cine știe ce liceu plin de oameni fără speranțe de viitor.

    Eu unul dau examenul acesta anul viitor. Până acum am studiat la un liceu de top (care include și gimnaziu). Eram foarte sigur că voi reuși să iau examenul și să rămân aici la biochimie. Nu se va mai întâmpla, pentru că voi da o “olimpiadă” la care nu o să fac mare lucru, toți cei cu meditații scumpe vor lua note maxime, și astfel șansele mele de a rămâne la acest liceu (unde, apropo, am cele mai bune rezultate din clasă) dispar. Bănuiesc că, cu puțin noroc, voi ajunge la un liceu vocațional, o să îmi aleg o meserie prost plătită, și apoi voi putea să îi mulțumesc domnului Cîmpeanu pentru buna educație ce mi-a fost adusă prin reforma lui.

    De ce să nu scoatem materiile nenecesare? De ce să nu regândim programele unde sunt învechite? De ce să nu schimbăm modul de predare, a.î. să nu mai existe renumitele materii unde stai și te plictisești de mori scriind. Nu, hai să băgăm toți elevii care nu sunt olimpici la liceele cele mai proaste.

  4. Examen unic pe țară, cu variante pentru Uman si Real.
    Bacalaureat serios, Pișa este o mare prostie. Dau Englezii, francezii asemenea bac ?
    Desființarea totală a inspectoratelor, cu menținerea, la nivel regional a unora din atibutii.
    Casa corpului didactic este, a fost si probabil va fi o mare inutilitate si prostie.

  5. O brambureala, pe principiul ” Inainte era mai bine”. Examen de admitere la liceu, inainte de evaluare? Si daca nu promoveaza evaluarea, ce se intampla cu admiterea? Inainte exista o filiera numita ” a doua sansa”, in care intrau copiii care nu promovasera capacitatea. Am avut cateva generatii cu astfel de elevi, s-au descurcat onorabil, astfel ca au reusit sa promoveze liceul si chiar sa ia bacalaureatul, nu era o tragedie. In loc sa se preocupe de programele mult prea incarcate sau de obiectele pe care ar trebui sa le puna in pachete la alegere, decidentii ce fac, frectii la piciorul de lemn….Saraca tara bogata…

  6. O abrambureala este si va fii si mai mare abrambureala. Sa copieze un sistem functional din vest si sa-l implementeze daca sunt in stare. Daca nu sunt in stare sa implementeze un sistem de invatamant care functioneaza in alte tari mai dezvoltate, n-o sa fie in stare sa creeze ei un sistem functional.

  7. Sa se organizeze examen de admitere la toate liceele și să dispară evaluarea națională. Nu cred că este bine o struto-camila.

  8. Daca autoritatile locale vor avea dreptul sa faca numirile pe post in invatamant se vor face numai abuzuri . Profesorii capabili dar fara pile nu vor avea nici o sansa . In afara de acest aspect , sa nu uitam faptul ca invatamantul romanesc trece printr-o perioada extrem de instabila . Scolile mici cu putini elevi se inchid , in localitatile mici exista ani in care clasa zero nu se poate forma din lipsa numarului necesar de elevi , la unele licee oferta educationala se schimba in fiecare an , etc . Din acest motiv , intervine un lucru binecunoscut de orice profesor sau inspector scolar si anume faptul ca orice post din invatamant are o anumita “viabilitate” , adica un post poate fi valabil 1 an , 2 ani , 4 ani sau doar in in putine cazuri postul poate avea viabilitate pe o perioada nedeterminata . De bine de rau , pana acum , singurii care aveau o imagine completa de ansamblu a situatiei posturilor la nivelul unei localitati sau a unui intreg judet , erau inspectorii de resurse umane din cadrul inspectoratelor scolare judetene . Eu personal nu cred ca autoritatile locale vor fi capabile sa gestioneze singure posturile de la nivelul localitatii . Cel putin nu in Bucuresti unde sunt sute de gradinite , scoli , licee sau grupuri scolare . Nu prea cred ca primarul sau consilierii sai vor putea administra eficient toate aceste posturi , fiecare cu alta perioada de viabilitate. Nu mai este ca pe vremea lui Ceausescu in care lucrurile erau stabile si puteai fi aproape sigur ca daca ai fost numit pe un post in invatamant , cu siguranta vei iesi la pensie de pe acelasi post .

  9. Apă de ploaie! Aflarea unei metode sigure de evaluare a titularilor și celor cu grade didactice este singura soluție,nu există alta! Sau vreți să spuneți că suplinitorii au făcut acest dezastru în educație?!

  10. Eu sunt de acord cu examenul pentru admiterea la liceu. La școala copilului meu care apare în topul școlilor bune, directorii obligă profesorii să dea note mari indiferent de cât știe copilul iar cei care au bani fac meditații pe bandă rulantă la matematică și română. Sunt pline cataloagele de note de 10 deși la materiile la care nu dau examen nu au minimul de cunoștințe, de ce? Pentru că vor directorii ca școala să fie în top. Să nu mai vorbim că cei doi predau materii de examen și de multe ori vin și pleacă cu mașina plină cu copii la și de la școală în locul unde îi meditează. Și nu este singura școală unde se practică așa ceva. Dacă ar lua note pe merit elevii nu ar mai fi atât de stresați la examene și nu ar mai pica la examenele unde dau și alte materii în afară de română și matematică. Cultura generală a unui om nu se rezumă la cele două materii.

  11. Vom trai si vom vedea, oricum legea trebuie discutata larg, unde sa aiba si profesorii un punct de vedere . Nu prea inteleg cum se vor reforma inspectoratele scolare . Oricum ,bine ar fi ca legea sa corecteze ceea ce e gresit in cealalta lege . Nu stiu -vom vedea .

  12. Daca fac tâmpenia asta cu examene la liceu vom da 10 pași înapoi în ceea ce privește un proces educațional corect. Trebuie sa fii fooaaarte naiv sa crezi că acele examene vor fi pe bune. De altfel exista deja experiența examenelor pentru admiterea în clasa a V-a la diverse colegii. Intra doar cei ce au făcut meditații cu profesori din acele colegii.

    Iar schimbarea inspectoratelor cu alte structuri e o bazaconie. Ori le desființezi și lași autonomie mai mare școlilor, ori nu. Nu te faci că faci ceva, dar schimbi doar denumirile.

    Îi mai votează pe ăștia doar familia la următoarele alegeri.

    1. Cel mai corect ar fi să se interzică meditațiile cu totul, și atunci se va vedea care sunt copiii cu adevărat capabili.

  13. Sistemul asta cu repartizarea computerizata merge cat de cat bine. Se poate imbunatati corectarea ca sa fie mai putine probleme.

    Asta e reforma propusa de acesti politicieni ignoranti? Cu teza unica, fara teza unica, cu examen, fara examen, cu vacanta mare mai scurta? O sa faca praf si ce a mai ramas din sistemu’ asta.

  14. Subiecte interne???? Foarte frumos! Sa inteleg ca liceele de top, isi vor putea atrage doar elevi de top, origanizandu-si propriile subiecte..gen olimpiada!
    Domnule ministru, dvs. Prin acest proiect incurajati meditatiile platite cu 160ron/sedinta cu profesorii de matem/rom din aceste licee, care vor stii “cam ce se da” la liceul mult visat! Copilul meu este un copil de 10, pregatit la scoala din coltul strazii, dupa manualul si programa pe care Ministerul Educatiei le-a creat si avizat! La mai mult…nu a avut acces! Insa, isi facea mari sperante ca va reusi la un liceu bun! El, fara meditatii, nu va avea cum sa reuseasca la un liceu de top care isi concepe subiectele depasind cu mult nivelul EN! Dar, nu v-a mai avea loc nici la un liceu bun ( care si a ocupat si el locurile). Dumneavoastea “le dati in cap” elevilor buni sau mediocri care sperau “sa ajunga departe”. Ii fortati sa ajunga la periferie..la liceele slabe care vor mai avea locuri libere pentru cei cu EN… Revizuiti, va rog, aceast proiect! Veti ingropa zeci de copii buni!

  15. mari minuni se aratara…

    1. examen de admitere inainte de Evaluare Nationala
    Evaluarea Nationala a fost conceputa sa substituie admiterea la liceu si sa asigure o repartizare ponderata a absolventilor.
    Inaintea de introducerea E.N., un candidat care nu reusea la un unic liceu ales, ajungea in groapa comuna a ‘picatilor’ si avea nesansa sa aleaga unul din liceele care nu si-au facut cifra de scolarizare (deci cele mai slabe licee).
    Dupa E.N. un elev nu mai opteaza pentru un unic liceu, ci poate alege o lista ordonata de licee preferate. Aceasta varianta a asigurat o mult mai buna insertie a absolventilor de gimnaziu in licee.
    Varianta propusa acum, cu examen de admitere inainte de Evaluare Nationala, poate conduce la situatia paradoxala prin care niste oportunisti vin si ocupa locurile unui liceu de prestigiu (dupa un examen de admitere regizat de conducerea scolii).

    2. teze unice
    Orice Profesor stie ca are obligatia parcurgerii integrale a programei scolare, dar… are libertatea alegerii ORDINII de parcurgere a materiei. Si atunci cum pot da elevii teza unica daca unii au facut capitolele II si IV iar altii capitolele I si III ?

    Pentru o mai buna strategie, cereti parerea profesorilor practicanti nu a profesorilor din minister.

  16. Lucru amestecat pute. Evaluarea Nationala si BAC-ul pe organizarea actuala asigura corectitudinea examenelor, a corectarii, a secretizarii. Daca ceva functioneaza bine nu trebuie modificat!
    Vreti Romanie Educata? Investiti in formarea periodica a tuturor profesorilor, prin cursuri serioase in universitati (o formare de 6 luni pentru actualizarea cunostintelor si metodelor de predare la maxim 5 ani de activitate). Investiti in profesia didactica, care sa devina atractiva pentru tinerii performanti! Salariile nete din preuniversitar platite in prezent prezent sunt jenante (buget ca al nostru pentru educatie unde mai gasim in Europa?)! Investiti in scoli, camine, cantine, masa calda pentru toti elevii si temele in programul de dupa ore!
    Timpul nu merge inapoi! Luati ce e bun din alte parti, nu ce era bun acum 30 de ani la noi! Lumea evolueaza, iar copii fac acest lucru cel mai repede!
    Calitatea unui produs, in cazul nostru tanarul absolvent, depinde de calitatea materiei prime (programele scolare, materiile din oferta), calitatea utilajelor (mijloacele educationale moderne si adecvate) si pe primul loc, calitatea personalului (profesorii si ceilalti angajati ai sistemului).

  17. pai daca liceele isi fac singure examenele sa nu ne miram cine ia cu brio examene din astea, si apoi ce rost are sa lase ce mai ramane din locuri la prostimea care da evaluare nationala.
    Adica intai noi si pe urma prostimea.

  18. Si lucrarea unui profesor la examenul de titularizare sa fie corecta de un cel putin 5 profesori universitari.nu de alta dar sa nu mai copypaste

  19. O idee foarte proasta, care dezavantajează copiii defavorizați. Dar nu ne mai mira nimic, nu? Beizadelele trebuie sa aibă locuri asigurate. Rușine!

  20. Sincer, oamenii ăștia au copii? Au habar de ce se mai întâmplă prin școală?
    Ce propun ei este o varză tocată.
    Practic se oficializează segregarea e bază de putere de cumpărare a meditațiilor!

  21. Pai atunci examen la toate și fără EN .Ce este ghiveciul ăsta?Miroase a viitoare loaze băgate pe pile le liceele cele mai bune.Coruptie și iar corupție.

    1. Exact la asta m-am gandit si eu. Mama ce de spaga, ce de bani in buzunarele profesoriilor de la liceele ” bune”. Adevarul e ca acum e greu sa umpli liceul de cunoscuti din cauza Evaluarii Nationale.
      Ce mizerie!

    2. Examen unic! Ca liceul este obligatoriu! Iar Ionel si Gigel au aceleasi drepturi si si au invatat dupa aceleasi manuale! Ei ar trebui evaluati dupa aceleasi standarde!

  22. În loc 5,10,15…șefi într-un inspectorat vom avea de 3 ori mai mulți prin spargerea acestora, cred că usr+ mai are de dat niște funcții și acum le creează.

    1. Da, le împarte usr+, pt ca Iohannis e userist, la fel si Câmpean. O fi vreun prost pe aici care te crede?

      1. Din păcate, indiferent de partidul din care fac parte, toti politicienii sunt la fel de slabi. Nu au viziune, nu reușesc sa gândească nicio strategie. Au sadit anul trecut o oarecare speranta la alegeri, dar a murit repede, vazandu-le aceleasi apucaturi vechi. Foarte trist!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Național al Elevilor critică „unele inspectorate școlare” pentru „greșelile majore” în organizarea olimpiadelor naționale, dar nu menționează deloc ministerul Educației la capitolul responsabili, deși Direcția Generală de Învățământ Preuniversitar este organizatorul etapelor naționale

“Elevii olimpici ai României au devenit victimele unor decizii logistice nefundamentate și care au avut un impact negativ asupra experiențelor participanților”, acuză Consiliul Național al Elevilor într-un comunicat. Reacția reprezentanților…
Vezi articolul