BREAKING Ministra Educației anunță un „dialog structurat” pe proiectele de legi ale Educației „cu toți oamenii din sistem”, după ce se termină discuțiile din coaliție / Ligia Deca a derulat consultări paralele, pe ascuns, cu organizațiile „partenere”, cărora le-a dat proiectele de legi

Foto: captură - oradesibiu.ro

Ligia Deca, ministra Educației, anunță „consultări” și „un dialog structurat” pe cele două proiecte de legi ale Educației cu cei din comisia de dialog social (CDS), cu asociațiile autorităților locale și „cu toți oamenii din sistem”, iar asta ar trebui să aibă loc înainte ca proiectele legislative să fie trimise în procedura de avizare interministerială, conform declarațiilor făcute joi, de demnitar, la Sibiu, transmise de oradesibiu.ro.

Întrebată de jurnaliști când să se aștepte inspectoratele școlare și universitățile la consultare pe tema legilor educației, când vor fi solicitați pentru puncte de vedere, Ligia Deca, ministra Educației, a răspuns că „în momentul în care procesul de consultare din coaliție se va finaliza și nu va mai dura mult, legile vor fi făcute publice, vor fi prezentate într-o conferință de presă și vom începe dialogul structurat în comisia de dialog social, împreună cu asociațiile autorităților publice locale, cum este UNCJR-ul [N. Red. Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România] și sigur că și împreună cu toți oamenii din sistem”. Abia după consultarea asociațiilor autorităților locale, Deca susține că „legile vor intra în avizare interministerială în Guvern, care va fi o altă etapă în care ele pot fi modificate în funcție de punctele de vedere”.

Ministra a mai spus că în ultima vreme a „avut o consultare continuă cu toți actorii din educație”, adică cei care „sunt în comisia de dialog social”. Aceștia sunt organizațiile sindicale – Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, cele de părinți – Federația Asociațiilor de Părinți – Edupart și cele de elevi – Consiliul Național al Elevilor, care „au și primit variantele de legi ale educație care au mers în discuție cu partenerii din coaliție”, susține Deca în declarație.

Cu alte cuvinte, proiectele de legi păstrate secrete față de public, față de profesori și față de părinți sau specialiști sau mediul academic, fără să fie publicate de instituție, ar fi fost distribuite nu numai politicienilor, ci și sindicatelor și organizațiilor FNAP și CNE. Niciuna dintre aceste organizații, care sunt susțin că sunt reprezentatele profesorilor, elevilor și părinților, nu a prezentat public faptul că are acces la proiectele de legi în varianta Deca. Doar președintele Edupart, Iulian Cristache, a anunțat că a transmis amendamente la proiectul nou, dar că ar fi făcut asta bazat pe proiectele de legi publicate în presă.

Ligia Deca a derulat astfel consultări paralele, pe ascuns, cu organizațiile „partenere”, conform declarației făcute azi.

Declarația integrală a Ligiei Deca, de la Sibiu, pe acest subiect:

„Noi am avut o consultare continuă cu toți actorii din educație, cei care se află în comisia de dialog social, au și primit variantele de legi ale educației, care au mers și în discuție cu partenerii din coaliție și am primit deja puncte de vedere din partea lor. Deci un astfel de proces de consultare deja a existat. În momentul în care procesul de consultare din coaliție se va finaliza – și nu va mai dura mult -, legile vor fi făcute publice, vor fi prezentate într-o conferință de presă și vom începe dialogul structurat în comisia de dialog social, împreună cu asociațiile autorităților publice locale, cum este UNCJR-ul și sigur că și împreună cu toți oamenii din sistem.

Trebuie să înțelegem că această lege a trecut prin toată procedura. Aceste legi, de fapt, că sunt două au trecut prin toată procedura de consultare publică, ele au fost în dezbatere publică, conform legii transparenței. Anul trecut atunci când am preluat mandatul de ministru, am preluat și amendamentele venite în dezbaterea publică, am continuat să avem dezbateri în format tehnic în interiorul ministerelor și cu instituțiile care gestionează anumite capitole, după care am avut o variantă pe care ministerul a propus-o coaliției pentru discuție. Practic, această discuție în coaliție asigură și un sprijin politic pentru etapele următoare. Sigur, după ce vom avea această publicare și după consultările în comisia de dialog social și cu asociațiile autorităților publice locale, legile vor intra în avizare interministerială în Guvern, care va fi o altă etapă în care ele pot fi modificate în funcție de punctele de vedere.

Există diferite ministere cu implicație directă în sistemul educațional: Agricultură, Apărare, MAI, Sănătate și așa mai departe. După ce legile vor fi aprobate în Guvern, vor intra în dezbatere parlamentară, care este un alt moment în care societatea le poate dezbate. Putem să spunem chiar că am avut o perioadă îndelungată pentru aceste legi, pentru a avea diferite puncte de vedere și după cum am văzut în spațiul public au existat poziționări numeroase, chiar și ultimele luni”.

Exit mobile version