Campaniile clasice de prevenție a drogurilor, cele cu sloganuri și expus pedepse sau efecte, nu funcționează pentru toți elevii, spune psihoterapeutul Ramona Costescu: Soluția este să formezi abilități diriginților, profesorilor care rămân acolo nu doar o generație, abilități de a repera cazuri de consum, de mediere cu familia sau cu alte entități care pot fi sprijin

Foto: © Lisa F. Young | Dreamstime.com

Tonul cu care se vorbește în spațiul public despre droguri este unul ostil și nu încurajează dialogul necesar în activitățile de prevenție, în timp ce autoritățile, de asemenea, înțeleg să abordeze problema drogurilor mai curând prin măsuri punitive, decât prin măsuri constructive, a explicat într-un interviu pentru G4Media, Ramona Costescu, psiholog și psihoterapeut practician, președinta Asociației Aliat pentru Sănătate Mintală, un ONG cu o experiență vastă în domeniul prevenirii consumului de droguri în rândul tinerilor, dar și al tratamentului dependențelor.

Recent, Ministerul de Interne a elaborat un plan de acțiune pentru siguranța copiilor în școli care include și măsuri de combatere a consumului de droguri, mai ales prin intermediul unor campanii de prevenire, discuții cu elevii și realizarea unor grupuri de comunicare instituțională între autorități, profesori, părinți și elevi.

Redăm un pasaj din interviul pentru G4Media.ro:

Activitățile de prevenție din prezent, ale autorităților în special, se bazează mult pe abordarea clasică de tipul sloganurilor ”Spune nu drogurilor” sau a vizitelor în școli împreună cu poliția care enumeră infracțiunile și pedepsele. Funcționează?

Ramona Costescu: „Răspunsul este da pentru cei care au un mediu familial bun, care nu au o predispoziție neapărat pentru o dependență sau curiozitate pentru consum, acei copii care sunt poate și ca tipologie de personalitate mult mai liniștiți, mai introvertiți. Ca și imaginile acelea de pe pachetul de țigări care îi sperie doar pe cei care nu au neapărat tendința asta către a experimenta. Nu funcționează la modul general, nu funcționează către cei care oricum au tendința spre comportamente de risc, care sunt poate în medii mult mai vulnerabile, care au anturaje în care deja se întâmplă acest consum sau alte comportamente de risc.

Prin urmare, nu putem spune că este o abordare foarte prietenoasă, pentru că ea nu vorbește despre întregul concept al dependenței sau al consumului. Consumul are în spate substanțe care aduc și efecte negative, dar printre efecte sunt și efecte pe termen scurt, care sunt percepute de acești tineri ca fiind pozitive. Repet, sunt percepute de ei ca fiind pozitive. Dacă vorbim de o anxietate ridicată în rândul unui tânăr care poate urmează să aibă un examen sau poate are anxietate socială, a fuma tutun sau a fuma iarbă, dacă simte la prima experiență că-i scade anxietatea, el o să facă o asociere cu un efect pozitiv. Atunci dacă vii la clasă spunând doar efectele negative pierzi deja încrederea acelui tânăr. Dacă se pierde încrederea, atunci cu siguranță o să vrea să încerce și alte substanțe care pot fi mult mai puternice, poate mult mai nocive decât au tutunul sau altele”.

Cum putem face prevenție eficientă în școli?

Ramona Costescu: „Prin a fi prezenți acolo, atât noi, cei din societatea civilă, cât și cei care aduc această informație în manuale sau formând diriginții care rămân acolo nu doar o generație, adică practic să formezi abilități ca să nu se creeze dependența de specialist. Formezi abilități consilierului școlar, psihologului școlar, dirigintelui, profesorilor. Abilități, pe de o parte, de a identifica, de a repera cazuri de consum, abilități de a face referiri la mediere cu familia sau cu alte entități care pot fi sprijin sau pot fi, spre exemplu, centre de tratament. Poți, spre exemplu, să îi aduci mai des și pe părinți, pentru că adultul poate așeza, structura, organiza informația și poate să o dea mai departe și subtil și direct într-o comunicare mai degrabă deschisă, flexibilă cu copilul, pentru că stă acasă copilul mult din zi. Și atunci, iată, există o varietate de moduri în care putem face prevenție și cred cu tărie că acest subiect e necesar să fie pus în programa dirigintelui”.

Interviul integral, pe G4Media.ro

Foto: © Lisa F. Young | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version