Cine decide câți bani alocă statul pentru fiecare elev, după ce ministrul Educației a numit cel puțin 5 membri PNL în Consiliul pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar

Foto: Pexels.com

La începutul săptămânii trecute a fost publicat în Monitorul Oficial un ordin de ministru (nr. 5.539) prin care s-a modificat componența Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar. Consiliul are un rol cheie în finanțarea școlilor, fiindcă stabilește în fiecare an costul standard per elev pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, specializare în parte. Ordinul de ministru semnat de Monica Anisie nu a fost pus în dezbatere publică, iar data aprobării este 11 decembrie 2019.

În noua formulă, președintele CNFÎP este Sorin Ion, inspectorul școlar general de la ISJ Dâmbovița, consilier județean din partea PNL, iar vicepreședintele este Iuliana Marinela Trașcă, care a candidat în 2016 la alegerile pentru Consiliul General al Municipiului București din partea PNL.

Din cele 9 persoane schimbate (în afară de cele din structurile asociative) în componența Consiliului care decide finanțarea școlilor prin stabilirea costului standard per-elev, 7 sunt membre PNL sau sunt într-o relație de prietenie cu ministrul Monica Anisie. Noul Consiliu pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar are următoarea componență, potrivit OMEN 5.539/2019:

  1. Sorin Ion – Inspectoratul Şcolar Judeţean Dâmboviţa – preşedinte; (membru PNL, consilier județean în Dâmbovița)
  2. Iuliana Marinela Traşcă, Ministerul Educaţiei şi Cercetării – Direcţia generală management strategic şi politici publice – vicepreşedinte; (a candidat în 2016 la alegerile pentru Consiliul General al Municipiului București din partea PNL – poziția 39 – Organizația PNL Sector 3)
  3. Daniela Bogdan, Ministerul Educaţiei şi Cercetării – Direcţia generală inspecţie şi control – membru; (șefa direcției de control din minister, prezentă la ședințe ale PNL București, membră și în „comisia de tăiat hârtii”, coordonatoarea lotului de olimpici internaționali la chimie)
  4. Corina Marin, Ministerul Educaţiei şi Cercetării – Direcţia generală învăţământ secundar superior şi educaţie permanentă – membru; (face parte din vechea componență, nu a fost schimbată)
  5. Marilena Nuţă, Şcoala Gimnazială „I. G. Duca“ – membru; (prezentă la ședințe ale PNL București, membră și în „comisia de tăiat hârtii”)
  6. Crina Mădălina Ciobanu, Ministerul Educaţiei şi Cercetării – Direcţia generală juridic – membru; (face parte din vechea componență, nu a fost schimbată)
  7. Luminiţa Barcari, Inspectoratul Şcolar Judeţean Ialomiţa – membru; (vicepreședinte PNL Ialomița)
  8. Liliana-Maria Toderiuc-Fedorca, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti – membru; (membru în biroul politic al PNL Sector 2)
  9. Elena Ignat, Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba – membru; (membru în biroul politic al PNL Alba)
  10. Ferencz-Salamon Alpár-László, Şcoala Generală „Jozsef Attila“, Miercurea-Ciuc – membru; (face parte din vechea componență, nu a fost schimbată)
  11. Octavian Lucian Popa, Colegiul Tehnic de Poştă şi Telecomunicaţii „Gh. Airinei“, Bucureşti – membru; (director al Colegiului de Poștă, inspector de matematică la ISMB din 23 decembrie 2019)
  12. Ortansa Andreea Mihaela Ştirbu, Colegiul Naţional „Ion Maiorescu“, Giurgiu – membru;
  13. Simion Hăncescu, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ – membru;
  14. Marius Ovidiu Nistor, Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret“ – membru;
  15. Luminiţa Costache, UNICEF – membru;
  16. Antonia-Laura Pup, Consiliul Naţional al Elevilor – membru;
  17. Iulian Cristache, Federaţia Asociaţiilor de Părinţi – membru;
  18. Alexandru Petrovici, Asociaţia Oraşelor din România – membru;
  19. Aurel Gabriel Simionescu, Asociaţia Municipiilor din România (AMR) – membru;
  20. Elena-Cătălina Baran, Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România (UNCJR) – membru;
  21. Nicolae Pandea, Asociaţia Comunelor din România (ACoR) – membru.

Cine făcea parte din acest Consiliu până acum, componența stabilită de Rovana Plumb în 2018:

  1. Aura-Codruța Danielescu – Inspectoratul Școlar Județean Timiș – președinte;
  2. Mirela Nicoleta Dinescu, Școala Superioară Comercială Nicolae Krețulescu București – vicepreședinte;
  3. Valentin Sorin Popescu, Ministerul Educației Naționale – Direcția generală management strategic și politici publice – membru;
  4. Corina Marin, Ministerul Educației Naționale – Direcția generală învățământ secundar superior și educație permanentă – membru;
  5. Mihaela Tania Irimia, Ministerul Educației Naționale – Direcția generală educație timpurie, învățământ primar și gimnazial – membru;
  6. Crina Mădălina Ciobanu, Ministerul Educației Naționale – Direcția generală juridic – membru;
  7. Eugenia-Marcela Dărămuș, Inspectoratul Școlar Județean Alba – membru;
  8. Ioana Mihaela Neacșu, Inspectoratul Școlar al Municipiului București – membru;
  9. Mariana Pop, Inspectoratul Școlar Județean Cluj – membru;
  10. Ferencz-Salamon Alpar-Laszlo, Școala Generală “Jozsef Attila” Miercurea-Ciuc – membru;
  11. Cristina Sebastian, Colegiul Național de Muzică “George Enescu” București – membru;
  12. Simion Hăncescu, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ – membru;
  13. Marius Ovidiu Nistor, Federația Sindicatelor din Educație “Spiru Haret” – membru;
  14. Luminița Costache, UNICEF – membru;
  15. Petru Apostoaia, Consiliul Național al Elevilor – membru;
  16. Iulian Cristache, Federația Asociațiilor de Părinți – membru;
  17. Emilian Oprea, Asociația Orașelor din România – membru;
  18. Aurel Gabriel Simionescu, Asociația Municipiilor din România (AMR) – membru;
  19. Traian Negulescu, Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România (UNCJR) – membru.

Existența CNFÎP este prevăzută în Legea educației nr. 1/2011, la art. 104, alin. (4)

Baza de calcul al fondurilor alocate unităţilor de învăţământ prin şi din bugetele locale, pentru finanţarea de bază, o constituie costul standard per elev/preşcolar. Costul standard per elev/preşcolar se determină pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, specializare/domeniu. Determinarea costului standard per elev/preşcolar se face de către Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar, în condiţiile prezentei legi şi conform normelor metodologice elaborate de către Ministerul Educaţiei şi aprobate prin hotărâre a Guvernului**). Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar cuprinde reprezentanţii Ministerului Educaţiei, ai partenerilor sociali şi ai structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale***). Alocarea fondurilor pentru finanţarea de bază a unităţii de învăţământ se face pe baza unei formule de finanţare aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului care ia în considerare costul standard per elev/preşcolar, numărul de elevi/preşcolari din unitatea de învăţământ, precum şi factorii de corecţie dependenţi de densitatea de elevi în zonă, severitatea dezavantajelor, de limba de predare şi alţi factori”

Art 9 a fost modificat de Legea nr. 201/2018 și începând cu anul şcolar 2019 -2020 acesta prevede:

alin (2) Statul asigură finanţarea de bază pentru toţi antepreşcolarii, preşcolarii şi pentru toţi elevii din învăţământul general obligatoriu de stat, particular şi confesional acreditat. De asemenea, statul asigură finanţarea de bază pentru învăţământul profesional şi liceal acreditat, de stat, particular şi confesional, precum şi pentru cel postliceal de stat. Finanţarea se face în baza şi în limitele costului standard per elev, per preşcolar sau per antepreşcolar, după metodologia elaborată de Ministerul Educaţiei Naţionale.

(4) Ministerul Educaţiei Naţionale, prin organismul specializat, stabileşte anual costul standard per antepreşcolar/preşcolar/elev, cost care stă la baza finanţării de bază. De suma aferentă beneficiază toţi antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii din învăţământul preuniversitar de stat, precum şi antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii din învăţământul general obligatoriu, profesional şi liceal, particular şi confesional, care studiază în unităţi de învăţământ acreditate şi evaluate periodic, conform legislaţiei în vigoare.

(5) Finanţarea de bază a învăţământului preuniversitar se face după principiul «resursa financiară urmează elevul», în baza căruia alocaţia bugetară aferentă unui elev, unui preşcolar sau antepreşcolar se transferă la unitatea de învăţământ la care acesta învaţă, cu respectarea prevederilor alin. (2) -(4).

Exit mobile version