Combaterea analfabetismului funcțional este inclusă în premieră în proiectul noii Strategii Naționale de Apărare a Țării / „Precaritatea educației, abandonul școlar” și situația din cercetare – declarate „riscuri și vulnerabilități”

Foto: Inquam Photos / George Călin

„Prevenirea și diminuarea abandonului școlar și a analfabetismului funcțional” reprezintă o prioritate în rândul liniilor de acțiune din educație, potrivit proiectului de Strategie Națională de Apărare a Țării 2025-2030, anunțat miercuri de președintele Nicușor Dan. Documentul menționează problemele acute din educație, de la abandonul școlar la numărul scăzut de absolvenți de universitate, la capitolul „Riscuri și vulnerabilități”.

Proiectul menționează, totodată, că România va implementa politici de educație media, pentru a dezvolta competențele media ca modalități de protejare împotriva dezinformării și pentru implicarea cetățenilor în „realizarea securității naționale”.

Iar la capitolul Riscuri și vulnerabilități este menționată și performanța slabă a sistemului de cercetare, dezvoltare și inovare.

Ce spune proiectul de Strategie despre „riscuri și vulnerabilități” în educație și cercetare

Documentul prezintă separat „amenințările” cu care se confruntă țara, de la acțiunile ostile ale Rusiei la spionaj sau atacuri cibernetice, și „riscurile și vulnerabilitățile” existente. La acest capitol, pe lângă polarizarea politică, presiunile asupra statului de drept sau instabilitatea regională, sunt menționate și problemele legate de educație și cercetare.

„Riscuri și „vulnerabilități” legate de educație, potrivit proiectului de Strategie:

La același capitol, educația este privită și prin prisma „disfuncțiilor din domenii-cheie” ce pot crea „vulnerabilități sistemice”, dar și prijn riscurile asociate nivelului scăzut al gândirii critice și alfabetizării media:

În ceea ce privește cercetarea, acest domeniu este inclus la „Riscuri și vulnerabilități” prin nivelul scăzut al performanței, legat în special de subfinanțare și de resursele umane:

Analfabetismul funcțional – țintă pentru direcțiile de acțiune pentru asigurarea securității naționale

Pe de altă parte, educația este menționată în mod aparte la capitolul linii de acțiune. Nu beneficiază de un subcapitol de sine stătător, ci „împarte” unul cu nevoile de acțiune în „cultură, sănătate, social și demografie”. Dar combaterea abandonului școlar și a analfabetismului funcțional este prima linie de acțiune menționată în acest context.

Tot aici intră „creșterea calității ofertei educaționale” și „asigurarea cadrului partenerial educație-piața muncii”.

Iar același capitol menționează susținerea finanțării pentru cercetarea științifică, dar și „promovarea unei culturi a rezilienței societale în vederea descurajării și combaterii dezinformării și a campaniilor de influență ostilă”, inclusiv prin educație ce vizează gândirea critică și alfabetizarea media.

Ce spune Linia de acțiune pentru educație, pe larg:

„Educație, cultură, sănătate, social și demografie

– prevenirea și diminuarea abandonului școlar și a analfabetismului funcțional;

– creșterea calității ofertei educaționale, în spiritul diminuării inechităților regionale;

– asigurarea cadrului partenerial educație-piața muncii (și prin extinderea sistemului de educație duală) în vederea creșterii calității resursei umane, inclusiv pentru dezvoltarea specializărilor critice în domeniile militar, energie, sănătate, industrie și altele; 

Iar educația este abordată și prin prisma întăririi rezilienței populației în fața dezinformării, inclusiv prin politici publice de educație media. În acest sens, proiectul de Strategie menționează:

„ Se impune dezvoltarea solidarității și rezilienței sociale, cu accent pe gestionarea situațiilor de criză și conflict, prin programe educaționale destinate ridicării nivelului de reziliență individuală, familială și comunitară. Este necesară promovarea unor politici în relația cu cetățeanul și comunitățile, care să întărească solidaritatea socială și încrederea în societate în ansamblul său și în stat, cu obiectivul consolidării coeziunii sociale și a rezilienței.”

„Pentru implicarea permanentă și prioritară a cetățeanului și societății civile în realizarea securității naționale, în perioada următoare, sunt necesare:

Oportunități: noile tehnologii, fondurile europene, diaspora

La capitolul Oportunități, singurele elemente menționate în document, care au legătură cu educația și cercetarea sunt fondurile europene, noile tehnologii, respectiv competențele dobândite de românii din diaspora. Ce menționează, în acest sens, documentul:

„Valorificarea noilor tehnologii, cu precădere a Inteligenței Artificiale,poate conduce la accelerarea și eficientizarea proceselor de digitalizare și la reducerea decalajelor de dezvoltare față de alte state. În acest sens, sunt oportune stabilirea de parteneriate public-privat, atragerea mediului academic, de cercetare și a unor companii private specializate în domeniu.”

„Accesarea și utilizarea cu prioritate a fondurilor UE în educație și cercetare asigură creșterea accesului la educație de calitate, crearea de programe de educație media și digitală, precum și promovarea gândirii critice necesară combaterii manipulării informaționale.”

„Românii din diaspora, care s-au adaptat unor societăți si economii mai productive, reprezintă o uriașă oportunitate pentru România prin competențele deja dobândite de cei care se întorc, posibilitatea de a mijloci schimburi comerciale și prin investiții în România.”

Exit mobile version