Cum poate reforma Ministerul Educației planul de învățământ în domeniul chimiei industriale la nivel liceal – studiu publicat în Revista de Pedagogie

Olimpiada de Chimie 2025

Foto: Facebook.com

Informații în mare parte teoretice, fără o aplicabilitate directă în mediul de lucru; lipsa actualizărilor în aliniere cu cele mai recente descoperiri tehnologice și științifice; insuficiența lucrului practic înainte de a intra în contact cu piața muncii – acestea sunt doar o parte din probleme identificate într-o lucrare publicată în cel mai recent număr apărut al Revistei de Pedagogie. Ele pot fi rezolvate, dacă există o reformă curriculară în domeniul chimiei industriale.
Expert: „Curriculumul nu oferă studenților suficientă expunere la aplicații din lumea reală, ceea ce le îngreunează tranziția ușoară către roluri industriale”

Printre principalele probleme identificate se regăsește lipsa actualizării curriculumului în raport cu progresele științifice și tehnologice din domeniu. Practic, manualele și auxiliarele nu sunt reeditate și îmbunătățite cu noi informații, iar profesorii au observat acest lucru. Pe de altă parte, cei care lucrează în domeniu au subliniat faptul că lipsa unor resurse informaționale modernizate le afectează absolvenților instruirea practică. De asemenea, conținutul vechi eșuează să atragă elevii sau să demonstreze relevanța practică a cunoștințelor pe care le dobândesc, ceea ce îi demotivează în a avea performanțe bune și a profesa în domeniu.

Profesorii au observat faptul că elevii optează din ce în ce mai puțin pentru meserii din domeniul tehnologic, fie din pricina faptului că nu sunt încurajați să aleagă aceste specializări, fie din cauza metodelor de predare tradiționale, prin care nu li se mai captează atenția- există prea multe informații teoretice și prea puține informații care pot fi învățate prin lucrul practic, în cadrul laboratoarelor și cu instrumente digitalizate.

Adeseori aceste metode reprezintă doar un schimb de informații teoretice, iar elevii nu sunt încurajați să interacționeze, să gândească critic și să găsească rezolvări la probleme, fie ele ipotetice sau reale. De altfel, elevii sunt descurajați, deoarece lipsa interactivității și cantitatea mare de informații pe care trebuie să o asimileze este de cele mai multe ori copleșitoare, iar fără exercițiul practic, absolvenții au dificultăți în a pune în practică ce au învățat.

Există o disproporționalitate și între sectorul educațional și industrie. Cum în industrie există un continuu progres științific, acesta ar trebui transpus și în planul de învățământ, însă, acest lucru pare că nu se întâmplă. Experții din domeniul chimiei industriale susțin că trebuie să existe o reformă pentru a se alinia cu cererile și dezvoltările industriei. Colaborarea între mediul educațional și industrie îi ajută pe elevi să înțeleagă conceptele teoretice prin intermediul practicii: internship-uri, proiecte de cercetare în parteneriat cu companii și vizite în întreprinderile industriale- ele le oferă o perspectivă clară în cerințele și provocările de care se vor lovi în viitoarea carieră.

Așadar, cum se poate reforma programa din domeniul chimiei industriale?

Pe lângă problemele identificate, studiul a venit și cu rezolvări concrete care să îmbunătățească atât experiența elevilor, cât și planul de învățământ în sine:

  1. Introducerea unui modul despre Chimie Verde și Sustenabilitate: elevii învață despre procese chimice care minimizează impactul asupra mediului, utilizarea eficientă a resurselor și reciclarea deșeurilor. Această abordare încurajează o gândire eco-friendly și dezvoltarea unei industrii chimice durabile.
  1. Introducerea modulelor Tehnologii Digitale în Chimie și Managementul Proiectelor și Inovarea în Industrie: primul modul le oferă elevilor acces la tehnici moderne și inovatoare pentru optimizarea proceselor industriale, în timp ce al doilea include studii de caz și simulări care integrează aspectele de control al calității în contextul dezvoltării produselor și implementării de noi produse.
  1. Laboratoare virtuale și simulări industriale: cea mai ușoară metodă prin care un elev se poate familiariza cu viitoarele provocări, probleme și condiții reale de lucru este dacă are contact direct cu acestea, iar acest lucru se poate face cu ajutorul digitalizării instrumentelor de predare.
  1. Dezvoltarea profesională: profesorii se pot familiariza cu noi module și metodologii de predare cu ajutorul atelierelor, cursurilor de perfecționare și sesiuni de formare axate pe utilizarea tehnologiilor digitale și a metodelor inovatoare de învățare.
  1. Colaborarea între instituțiile de învățământ, autoritățile educaționale, specialiștii din industrie și cercetătorii. Astfel se asigură alinierea reformelor cu nevoile reale ale pieței muncii și cu standardele internaționale în domeniu.

Chiar dacă par schimbări minore, acestea pot avea un impact uriaș în formarea liceenilor care urmează această specializare. Prin aceste îmbunătățiri, elevii explorează și analizează procese chimice complexe în moduri în care metodele tradiționale nu o pot face; se familiarizează cu noi concepte, cum ar fi chimie ecologică și metodele de producție durabile;  își dezvoltă abilitățile practice necesare pentru cercetare și dezvoltare industrială și învăța cum să gestioneze proiecte complexe și să implementeze soluții inovatoare. Elevii se vor simți incluși, stimulați și încurajați, iar asta ar ajuta nu doar la evoluția lor individuală, ci și la evoluție industriei chimice.

DOCUMENT DESCARCĂ Studiu privind implementarea reformei curriculare în domeniul chimiei industriale în învăţământul liceal

Exit mobile version