Declarație care produce confuzie a Ligiei Deca: Chiar dacă un copil ar avea o zi proastă în ziua concursului de admitere, dacă el va fi ales de către liceu, are şansa să concureze din nou pe baza repartizării computerizate

Foto: gov.ro

Ministra Educației a declarat de la Palatul Victoria, după ședința de guvern în care a prezentat în primă lectură proiectele legilor educației, că admiterea la liceu în forma propusă este „o măsură echitabilă”. Ligia Deca a vorbit, însă, despre cum un elev care nu ia admiterea și „dacă va fi ales de liceu”, „are şansa să concureze din nou pe baza repartizării computerizate”. Declarația este una care produce confuzie, alegerea de către liceu a celor care pot participa la repartizarea computerizată pe baza Evaluării Naționale, pe cele 40% din locurile rămase după admitere, nu a fost până acum prezentată sau discutată în spațiul public.

Oficialul nu a oferit nicio altă explicație pe subiect, iar până în acest moment nu este clar ce poate însemna această alegere. Dacă liceul are drept de alegere asupra elevilor care participă la evaluarea computerizată, atunci acest lucru ar fi trebuit prevăzut în textul proiectului de lege, dar repartizarea computerizată nu și-ar mai avea rostul.

Redăm declarația integrală a Ligiei Deca, pe subiect:

Ioana Nicolescu, Euronews: „Mai am o întrebare. Ați spus în timpul ședinței de guvern că această lege va asigura ca niciun copil să nu fie lăsat în urmă. Având în vedere dezbaterile care au avut loc în ultima vreme, spre exemplu, privind admiterea la liceu, considerați că organizarea unui examen scris de admitere la liceu este o chestiune echitabilă, că nu va lăsa în urmă niciun copil? Și să ne spuneți mai exact la ce v-ați gândit când ați trecut lucrul acesta ca…

Ligia Deca: Această variantă de concurs de admitere la liceu, în limita a 60 % din locurile pe profilurile cu concurență, dă, de fapt, două șanse fiecărui elev. Există șansa în care, după Evaluarea Națională, merg la concursul de admitere și sunt două variante: fie intră pe locurile pentru care concurează, și atunci rămân acolo, fie nu reușesc să intre, dar atunci mai au încă șansa să opteze pentru acel profil la acel liceu, în contextul celor 40% din locuri, care se vor baza pe repartizare computerizată pe baza notelor de la Evaluarea Națională. Deci, chiar dacă un copil ar avea o zi proastă în ziua concursului de admitere, dacă el va fi ales de către liceu, are şansa să concureze din nou pe baza repartizării computerizate.

Ioana Nicolescu: Deci este o măsură echitabilă.

Ligia Deca: Noi așa considerăm, da”.

Răspunsul poate fi urmărit în VIDEO la minutul 17:20:

Edupedu.ro a solicitat clarificări pe acest subiect Ministerului Educației, iar în momentul primirii unui răspuns, vom publica punctul de vedere.

Conform proiectului de lege, admiterea la liceu se va realiza astfel:

”Art. 98

(1) După absolvirea învățământului gimnazial, elevii susțin evaluarea națională, obligatorie. Evaluarea națională a absolvenților clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele limba și literatura română, matematică, respectiv limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile gimnaziale într-o limbă a minorităților naționale, fiind organizată conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.
(2) Unitățile de învățământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 60% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, raportat la numărul de formațiuni de studiu după susținerea de către elevi a evaluării naționale.
(3) Minimum 10% dintre locuri sunt ocupate fără concurs, pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională și conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată, de către elevi cu dizabilități și/sau CES, și de către elevi de etnie romă.
(4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului și repartizarea în urma acestuia conform alin. (2) și (3) se atribuie pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată.
(5) În situația în care la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se înscrie un număr de elevi mai mic decât numărul locurilor scoase la concurs, unitatea respectivă nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectivă în anul școlar următor.

(6) Data desfășurării concursului de admitere se stabilește prin ordinul ministrului educației privind aprobarea calendarului de desfășurare a probelor evaluării naționale, a repartizării și admiterii în învățământul liceal și se face publică la începutul fiecărui an școlar.
(7) Organizarea concursului și criteriile de admitere se stabilesc prin hotărârea consiliului de
administrație al unității de învățământ, care se publică pe site-ul acesteia, la începutul fiecărui an școlar. Concursul de admitere constă în administrarea a două probe, stabilite la nivelul unității de învățământ, care vizează discipline aferente profilului/specializării.
(8) Probele pentru concursul de admitere sunt standardizate și unice la nivel național, fiind elaborate sub coordonarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare, pe baza programei școlare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.
(9) Pot participa la concursul de admitere elevii care au obținut cel puțin nota 5 (cinci) la fiecare probă a evaluării naționale. Candidații sunt admiși în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, în limita locurilor disponibile, cu condiția promovării fiecărei probe cu minimum nota 5 (cinci). Elevii care nu au fost admiși la concursul de admitere participă la repartiția computerizată.
(10) Prin excepție de la prevederile alin. (2) și (3), unitățile de învățământ organizează, pentru filiera vocațională, anterior susținerii evaluării naționale, probe de aptitudini specifice pentru admitere.

(11) Unitățile de învățământ din cadrul învățământului liceal tehnologic și tehnologic dual stabilesc condițiile de acces în colaborare cu operatorii economici parteneri.
(12) Pentru situațiile prevăzute la alin. (10) și (11) unitățile de învățământ au obligația de a publica pe site-ul lor disciplina sau disciplinele la care se susțin probele de aptitudini, programele și procedurile de organizare a acestora, pentru fiecare generație, până cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a. Probele suplimentare de admitere se susțin la cel mult două discipline.
(13) Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a repartizării și admiterii în învățământul liceal este aprobată prin ordin al ministrului educației. Calendarul de desfășurare a repartizării și admiterii în învățământul liceal se publică, pentru fiecare generație, cel mai târziu la începutul anului școlar”.

Exit mobile version