Directorul Sorin Hagiu: Sub semnătura lui Daniel David s-a luat decizia să avem mai mulți copii la clasă. În rural există copii, în aceeași clasă, de niveluri diferite, iar profesorii ar trebui să lucreze diferențiat cu fiecare dintre ei. Acest lucru este, practic, imposibil de făcut într-o clasă cu 30 de copii

Sorin Hagiu / Foto: Proiectul Merito - Facebook.com

Sorin Hagiu, directorul Școlii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș, a vorbit despre efectele creșterii numărului de copii la clasă. „Aceste generații de copii au nevoie să stabilească o relație emoțională cu profesorii, lucru care este imposibil când ai în clasă peste 30 de copii”, a spus profesorul. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info. Amintim că numărul de elevi dintr-o clasă a crescut, în medie, cu doi elevi, potrivit Legii 141/2025, cunoscută drept legea Bolojan.

Diana Dumitrașcu, moderatoare: Eurostat ne dă niște cifre. Cert este că, evident, suntem iarăși acolo în top, cu o medie de 13,8 elevi per profesor la toate ciclurile, dar ajungem și cu 18,4 copii la un cadru didactic în învățământul primar. Suntem destul de departe de ceea ce au alte state. Cum vedeți dumneavoastră lucrul acesta? Și în contextul măsurilor fiscal-bugetare care prevăd creșterea numărului de elevi într-o casă.

Sorin Hagiu: „Eu văd, din nou, un conflict între teorie, știință și practică. Sunt convins că domnul David știe că tendința globală și toate studiile noi spun că ar trebui să avem mai puțini copii într-o clasă. Sub semnătura lui s-a luat decizia să avem mai mulți copii. Evident că aceste generații de copii au nevoie să stabilească o relație emoțională cu profesorii, lucru care este imposibil când ai în clasă peste 30 de copii. Astfel, tot ce se întâmplă este să se adâncească prăpastia aceea între profesori și elevi, între școală și familie și așa mai departe.

De asemenea, mă gândesc foarte tare la școlile din mediul rural, unde, din nou, spun că există copii diferiți în aceeași clasă, de niveluri diferite, iar profesorii ar trebui să lucreze diferențiat cu fiecare dintre ei. Acest lucru este, practic, imposibil de făcut într-o clasă cu 30 de copii, chiar și cu aceste 2 ore de învățare remediată pe săptămână.”

Numărul maxim și minim de elevi într-o clasă, stabilit prin legea 141/2025 

2. La articolul 23, alineatele (1), (6) și (11) se modifică și vor avea următorul cuprins:

,,Art. 23. – (1) În învăţământul preuniversitar, formaţiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:

a) educaţia timpurie, nivel antepreşcolar:

(i) grupa mică cuprinde, în medie, 9 copii, dar nu mai puţin de 7 şi nu mai mult de 11;

(ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 17;

(iii) grupa mare cuprinde, în medie, 16 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 22;

b) educaţia timpurie, nivel preşcolar: grupa cuprinde, în medie, 17 preşcolari, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 22;

c) învăţământul primar: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 24;

d) învăţământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 20 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 28;

e) învăţământul sportiv şi de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 24, şi poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 10;

f) învăţământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 23 de elevi, dar nu mai puţin de 16 şi nu mai mult de 30;

g) instruirea practică şi pregătirea de specialitate se desfăşoară pe grupe de minimum 8 elevi şi maximum 15 elevi;

h) clasele din învăţământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;

i) învăţământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 26 de elevi, dar nu mai puţin de 20 şi nu mai mult de 32;

j) învăţământul special:

(i) pentru antepreşcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 7;

(ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puţin de 6 şi nu mai mult de 8;

(iii) pentru antepreşcolari cu deficienţe grave de dezvoltare şi preşcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puţin de 3 şi nu mai mult de 5;

(iv) învăţământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 6;

k) prin excepţie de la lit. j), în învăţământul tehnologic special pentru elevi cu deficienţe uşoare şi/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 12.

Citește și:
Directorul Sorin Hagiu, despre orele remediale: Riscăm să avem niște lucruri făcute doar pe hârtie, o condică semnată și, de fapt, beneficiul să nu ajungă cu adevărat la elevi / E doar un mod complicat de a spune că ar trebui să lucrăm diferențiat, ceea ce mulți dintre noi încercăm să facem, a spus profesorul Doru Căstăian
Crește numărul de elevi în fiecare clasă prin legea Bolojan / Clasele de început de ciclu – pregătitoare, clasa a V-a, a IX-a – sunt exceptate de la articolul care prevede că ar trebui să aibă peste numărul mediu de elevi toate clasele, pe fiecare școală, cu excepția uneia care poate avea mai puțini copii – procedură
Exit mobile version