DOCUMENT Avocatul Poporului, despre admiterea separată la colegii, din proiectul de lege a învățământului: Discriminează copiii din familiile fără posibilități financiare, încurajează abandonul școlar și creează avantaje celor din familii care pot asigura meditații copiilor / Solicită un cadru de prevenire a faptelor de corupție în elaborarea subiectelor și organizarea examenului

Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Avocatul Poporului solicită „reanalizarea” articolului care prevede admiterea separată la colegii, potrivit listei modificărilor și completărilor la proiectul de lege a învățământului preuniversitar, trimisă Ministerului Educației în perioada de consultare pentru drafturile de acte normative. Instituția a publicat acest raport, iar în document subliniază că prevederea „discriminează copiii din familiile fără posibilități financiare, încurajează abandonul școlar” și „creează avantaje celor din familii care pot asigura meditații copiilor”.

Avocatul Poporului vorbește despre faptul că „nu este prevăzut un cadru de prevenire a faptelor de corupţie în procesul de elaborare a subiectelor şi organizarea” admiterii.

Reamintim că prevederea prin care doar colegiile, mai întâi cele naționale și apoi toate colegiile, conform declarațiilor ministrului Cîmpeanu, pot organiza examen de admitere pentru până la 90% din numărul de locuri din clasa a IX-a, prevăzută în art. 74 alin. (2) al proiectului de lege este una controversată, fiind criticată de o serie de instituții și de societatea civilă.

Ce scrie Avocatul Poporului, în raport:

„Apreciem că admiterea în învăţământul liceal, în cadrul colegiilor naționale, favorizează menţinerea inechităţilor din educaţie și încurajează abandonul școlar, cadrul juridic fiind impredictibil și creează avantaje elevilor din familiile care pot asigura meditaţii copiilor, discriminând astfel copiii din familile fără posibilități financiare.

Astfel, deşi nu sunt definite, colegiile naţionale dobândesc dreptul de a organiza propriile concursuri de admitere în clasa a IX-a (pentru maximum 90% din locurile din planul de şcolarizare). O astfel de situație ar împiedica accesul pe criterii de egalitate la colegiile naționale, ar disparea transparența admiterii, în ipoteza în care corectarea se va face în colegiul respectiv, nu de către corectori din alte județe șise vor încuraja meditațiile cu profesorii din colegiile respective.

De asemenea, interdicţia implicării persoanelor „care au rude până la gradul al III-lea sau afini sau cadre didactice care desfăşoară meditaţii cu elevii care finalizează clasa a VIII-a la momentul derulării concursului” nu este însoţită de sancţiune. De altfel, nu este prevăzut un cadru de prevenire a faptelor de corupţie în procesul de elaborare a subiectelor şi organizare efectivă a concursului de admitere. Propunem reanalizarea art. 74, tinându-se astfel cont de observațiile și propunerilor care vor veni pe marginea acestuia din partea instituțiilor, organizațiilor legal constituite, elevilor, profesorilor etc”.

De menționat în context că și Asztalos Csaba, președintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării, a declarat recent că „posibilitatea colegiilor de a avea admitere proprie e o formă mascată de privatizare a unei părți din învățământul public. Crește piața meditațiilor”.

Articol în curs de actualizare

Exit mobile version