Educația insuficientă contribuie la creșterea dezinteresului față de știri / Mulți dintre tinerii neinteresați de știri generaliste caută informații despre educație – raport global privind consumul media

Dezinteres fata de stiri

Foto © Tero Vesalainen | Dreamstime.com

Proporția consumatorilor de informații care au ajuns să evite știrile oferite de media a crescut abrupt în toate țările lumii, iar fenomenul se face simțit acut în rândul a două categorii de oameni – tinerii, respectiv persoanele mai puțin educate, potrivit unui nou raport realizat de Reuters Institute și University of Oxford. Același raport arată că, deși tinerii sunt mai puțin interesați de informații generaliste, ei au un interes mai mare față de unele subiecte, inclusiv față de tema educației.

La nivel internațional, analiza, realizată la capătul a doi ani de pandemie și pe fondul declanșării războiului din Ucraina, notează o “oboseală” a populației în privința consumului de știri. Aceasta se reflectă, în mai multe țări, în fenomene grave precum continua scădere a încrederii în știri: la nivel internațional, doar 4 din 10 persoane au ajuns să declare că au încredere în cea mai mare parte a știrilor pe care le consumă.

Raportul subliniază că acest declin este însoțit și de o scădere a consumului de media tradiționale (TV, radio etc) în majoritatea piețelor, pe parcursul ultimului an, în timp ce consumul de online și de social media a crescut, dar insuficient pentru a compensa pierderile respective.

O problemă (și) de educație

Analiza citată arată că proporția consumatorilor de știri care spun că au ajuns să evite în bună măsură știrile a crescut mult în numeroase țări: în Brazilia sau Marea Britanie, ponderea acestora s-a dublat în ultimii cinci ani. Fenomenul se face simțit în mod semnificativ în rândul tinerilor și al persoanelor mai puțin educate, care spun că evită știrile deoarece li se pare dificil să le urmărească sau să le înțeleagă.

Raportul intră în amănunte doar în cazul datelor privind tinerii: în țări precum Australia, Brazilia sau SUA, până la 15-16% dintre persoanele de până în 35% de ani spun că evită știrile, de 2-3 ori mai mult decât în cazul persoanelor de peste 35 de ani.

La modul general, principalele motive pentru evitarea știrilor, dincolo de capacitatea de înțelegere a informației, sunt:

Potrivit analizei, educația se face simțită și în privința încrederii pe care o au în media diversele categorii de oameni. În Franța, protestele Gilets Jaunes au provocat sciziuni în rândul publicului, persoanele cu venituri reduse sau nivel mai scăzut al educației tinzând să creadă că presa este aliniată elitelor. În Canada, în timpul protestelor camionagiilor de anul acesta, jurnaliștii au fost chiar ținta manifestanților, raportul notând că în ambele cazuri se face simțită o diferență majoră de încredere față de presă, între persoanele educate și mai puțin educate și cele cu venituri bune / venituri reduse.

“Aceste constatări vor reprezenta o mare provocare pentru industria de știri: subiectele pe care Jurnaliștii le consideră a fi cele mai importante, așa cum sunt crizele politice, conflictele internaționale, pandemiile globale și catastrofele climatice, par să fie tocmai cele care îi îndepărtează pe unii oameni de știri - mai ales în rândul tinerilor și al celor mai greu accesibili.”

Ce știri trezesc interesul tinerilor? Educația - în top

Digital News Report notează că, deși tinerii sunt mai puțin interesați de știri și accestează sursele de informare mai rar, acest dezinteres este legat în special de teme pe care ei le asociază cu știri - politica, informațiile internaționale, știri despre fapte penale etc..

Pe de altă parte, ei manifestă Interes ridicat față de alte teme: 34% dintre ei, la nivel global, spun că sunt interesați de știri despre educație, 33% dintre ei - de știri despre divertisment și celebrități și 37% - despre cultură și artă.

De notat că, pentru România, în raport nu există corelări între nivelul educației și consumul de știri. Documentul include, însă Edupedu.ro între sursele media care apelează la un jurnalism elaborat, alături de Rise Project, Recorder.ro și Europa Liberă-România, într-o evaluare a consumului de astfel de materiale de către publicul general. Astfel, aproape 1 din 10 persoane (8%) din eșantionul declarat reprezentativ pentru toată populația consumatoare de media online din România spune că folosește. Edupedu.ro, site dedicat știrilor și analizelor despre educație. Procente similare au și celelalte surse indicate, care apelează ta teme generale, prin materiale care necesită documentare îndelungată: 11% - Recorder, 7% - Rise Profect, 10% - Europa Liberă.

Sursa: Raport Digital News Report - Romania

Și aceasta, în condițiile în care, semnalează sondajul, “mare parte din public caută informație în adâncime” - 75% dintre respondenți folosesc 7 sau mai multe surse săptămânal și doar 2% spun că nu folosesc nicio sursă.

Principalele date referitoare la tendințele globale și situația din România, prezentate miercuri:

Photo © Tero Vesalainen | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version