Generalizarea masteratului didactic, titularizarea pe jumătate de normă, eliminarea definitivatului și înlocuirea lui cu licențierea în carierea didactică, anunțate de ministrul Educației, Ligia Deca, în proiectul Legii învățământului preuniversitar

Foto: © Konstantin Chagin | Dreamstime.com

Generalizarea masteratului didactic, titularizarea pe jumătate de normă, eliminarea definitivatului și înlocuirea lui cu licențierea în cariera didactică au fost anunțate de ministrul Educației, Ligia Deca, în cadrul unei conferință de presă. Tema conferinței a fost prezentarea proiectelor de legi ale educației.

„Vom generaliza masteratul didactic, dar nu în forma pe care o știm astăzi. Vorbim despre un masterat didactic care include 80% practică. Pentru a-l face atractiv, vom acorda o bursă lunară egală cu salariul mediu brut, adică cu salariul unei debutant, care se acordă celor înscriși în program, indiferent dacă aceștia au parcurs deja un alt masterat sau dacă vor parcurge în viitor”, a declarat Ligia Deca.

Ministrul Educației a vorbit despre o licență didactică cu dublă specializare, pentru profesorii care predau în școlile mici și există lipsă de personal didactic: „De asemenea, pentru școlile mici unde nu putem avea un număr mare de profesori, mai ales aceste școli din mediul rural, vom promova o licență didactică cu dublă specializare, care ne va ajuta să avem profesori calificați pe mai multe domenii înrudite, tocmai pentru a putea adresa nevoia de profesori calificați, nevoia de învățământ de calitate peste tot în țară.”

Despre licențierea în cariera didactică, Deca a menționat că„ înlocuiește procesul de definitivat de până acum, atestă competențele profesorilor și oferă dreptul de practică, faza următoare fiind titularizarea.”

Licențierea în cariera didactică – proiectul Deca

Tot în cadrul conferinței, aceasta a spus că „încurajăm titularizarea în zone defavorizate.”: „Pentru cei care aleg să se titularizeze în mediul rural va exista o primă de instalare neimpozabilă, egală cu cinci salarii minime brute, cu condiția să rămână cinci ori în acea comunitate.”

Postul didactic va putea fi constituit cel puțin 1/2 de normă didactică. „Asta va ușura constituirea posturilor din mai multe unități”, conform ministrului.

Licia Deca: „Vom crește calitatea formării inițiale, corelat cu o formare continuă mai adecvată contextului, pe trei paliere. Apropo de schimbări majore, liceele pedagogice și universitățile vor forma profesorii de învățământ primar. Practic, ceea ce până acum formam doar la nivel învățământul mediu, acum vom forma la nivelul învățământului superior. Profesia didactică este o profesie care necesită studii superioare. Toate studiile ne spun asta. În statele Uniunii Europene acest lucru este o constantă și atunci am mers pe această variantă, în care să păstrăm în cadrul liceelor pedagogice specializarea de pedagogia învățământului primar urmând ca, pentru a avea drept de practică, învățătorii să parcurgă și o licență dedicată.

Creștem sprijinul pentru cadrele didactice prin înființarea corpului de mentorat și licențiere didactică. Vom generaliza masteratul didactic, dar nu în forma pe care o știm astăzi. Vorbim despre un masterat didactic care include 80% practică. Pentru a-l face atractiv, vom acorda o bursă lunară egală cu salariul mediu brut, adică cu salariul unui debutant, care se acordă celor înscriși în program, indiferent dacă aceștia au parcurs deja un alt masterat sau dacă vor parcurge în viitor.

De asemenea, pentru școlile mici, unde nu putem avea un număr mare de profesori, mai ales aceste școli din mediul rural, vom promova o licență didactică cu dublă specializare, care ne va ajuta să avem profesori calificați pe mai multe domenii înrudite, tocmai pentru a putea adresa nevoia de profesori calificați, nevoia de învățământ de calitate peste tot în țară.

Procesul de licențiere, care înlocuiește procesul de definitivat de până acum, atestă competențele profesorilor și oferă dreptul de practică, faza următoare fiind titularizarea. Vorbeam de formarea continuă, ea se modifică astfel: o dată la cinci ani, cadrele didactice vor trebui să obțină 15 credite transferabile ICTS, credite care pot fi luate în calcul și pentru alte programe de formare. Ele vor fi împărțite pe trei paliere: 1/3 se bazează pe Planul Național de Formare Continuă în Cariera Didactică. Este vorba despre acele nevoi de formare cum au fost, de exemplu, competențele digitale în perioada pandemiei COVID sau cum sunt, de exemplu, competențele de a lucra în clase în care se află copiii cu cerințe educaționale speciale; 1/3 din aceste credite vor trebui obținute pentru cursuri în corelare cu specificul comunității școlare deservite, adică în funcție de cum arată elevii dintr-o anumită școală și ce nevoi au. O treime române, așa cum era până acum, la latitudinea cadrului didactic.

Se înființează Centrul Național pentru Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică. Este un centru cu rol de coordonare metodologică pentru CCD-uri, adică pentru centrele pentru cariera didactică, care preiau casele corpului didactic. Ne dorim ca, pentru a ajunge la acest parcurs de formare continuă bine coordonat și bine corelat cu nevoile elevilor, sistemului, școlilor, să avem acest centru național care să poată avea expertiza și să poată ajuta CCD-urile și, mai departe, cadrele didactice și școlile să-și satisfacă nevoile de formare.

Există și un program național de formare pentru cadrele didactice, specific pentru a adresa nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor, asta în corelare cu problemele pe care le-am specificat în primul slide. Este important că, pentru prima dată, avem acest program național care își propune să adreseze direct problema analfabetismul funcțional. (…)

Cea mai rentabilă și cea mai eficientă investiție în a face sistemele educaționale mai echitabile și mai de calitate este investiția în cadrele didactice, ne-o spun toate studiile internaționale. De aceea, încurajăm titularizarea în zone defavorizate. Pentru cei care aleg să se titularizeze în mediul rural va exista o primă de instalare neimpozabilă, egală cu cinci salarii minime brute, cu condiția să rămână cinci ani în acea comunitate. Postul didactic va putea fi constituit din cel puțin o jumătate de normă didactică. Asta va ușura constituirea posturilor din mai multe unități.”

Foto: © Konstantin Chagin | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version