Generația uitată: Elevii care întră clasa a VII-a ar trebui să susțină anul viitor examen de admitere la liceu, la care să conteze portofoliul educațional

SURSA: freepik.com

Elevii care astăzi încep clasa a VII-a sunt primii copii care au urmat clasa pregătitoare, care au învățat după un curriculum aplicat pentru prima dată de învățătorii și profesorii lor și prima generație care a trecut de la manuale digitale la manualul unic și iar la manualele cumpărate prin licitație. Dar cea mai mare necunoscută pentru copiii de clasa a VII-a este examenul pe care îl vor susține la finalul gimnaziului. Legea educației  – modificată altminteri major – a supraviețuit din 2011 cu următoarea formulă de examene, pentru anul 2021: informatică, examen transdisciplinar la matematică și științe, limbă străină, competențe civice și sociale – la Evaluarea Națională, și examen de admitere în liceele căutate.

127.665 de elevi au început în septembrie 2012 clasa pregătitoare, potrivit anunțului făcut atunci de Ministerul Educației. De când au început gimnaziul, părinții lor întreabă la fiecare început de an școlar cum vor susține ei examenele la finalul clasei a VIII-a, în condițiile în care profesorii nu au fost formați să le predea transdisciplinar și nici nu au văzut vreun portofoliu educațional de la școală, deși el teoretic va conta la admiterea în liceu.

Legea educației prevede examene noi la Evaluarea Națională din vara lui 2021, iar la liceele unde este concurență introduce examen de admitere, pe lângă portofoliul educațional cerut la admiterea în toate liceele. Portofoliul cuprinde toate rezultatele elevului, inclusiv pe cele de la Evaluarea Națională la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, însă Ministerul Educației nu a anunțat nici până acum dacă există un Portofoliu educațional standardizat.

Cum arată examenele de Evaluare Națională și admitere la liceu din 2021, prevăzute în Legea educației:

Articolul 74
(5) La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale, se realizează o evaluare națională obligatorie a tuturor absolvenților. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaționale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:

(6) Rezultatele evaluării naționale se înscriu în portofoliul educațional al elevului.

Articolul 76
(1) După absolvirea gimnaziului, elevii urmează învățământul liceal sau învățământul profesional.

(2) Admiterea în învățământul liceal sau în învățământul profesional se realizează după următoarea procedură:

(4) Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a admiterii în clasa a IX-a este elaborată de Ministerul Educației Naționale și este dată publicității, pentru fiecare generație, cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a. Unitățile de învățământ au obligația de a anunța public disciplina sau disciplinele la care se susține proba de admitere, programele, procedurile de organizare a acesteia, precum și modul de utilizare a portofoliului educațional, până, cel mai târziu, la începutul clasei a VIII-a. Proba suplimentară de admitere se va susține la cel mult două discipline.

Articolul 361
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1):
a) măsura introducerii clasei pregătitoare în învățământul primar intră în vigoare începând cu anul școlar 2012-2013;
b) evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018;

(…)

d) admiterea la liceu se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018;”

 

Întrebată în luna mai ce examen vor da acești copii, Ecaterina Andronescu, pe atunci ministru al Educației, spunea că “Nici profesorii n-au fost formați inițial și nici prin formarea continuă pentru predarea transdisciplinară, ca urmare în acești ani elevii n-au beneficiat de predarea transdisciplinară. Și, ca urmare, mi-e greu să susțin în evaluare ceva ce nu s-a făcut în predare. Cu prima ocazie, o să încercăm să discutăm acest subiect, o să rog comisia de învățământ și de la Cameră, și de la Senat, să discutăm acest subiect, pentru că trebuie să dăm un răspuns foarte clar și trebuie să fie un răspuns legislativ“.

Parlamentul nu a modificat Legea educației, în acest răstimp, și nici educația nu mai este condusă de Andronescu, ci îl are ca ministru interimar pe Daniel Breaz.

Cum legea educației preve că metodologia de desfășurare a admiterii la liceu trebuie dată publicității, pentru fiecare generație, cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a, teoretic cel puțin este posibil ca elevii să afle cum arată examenul prin care își finalizează învățământul gimnazial și intră în liceu chiar la începutul clasei a VIII-a.

Amintim că Ministerul Educației a stabilit oficial cu doar o săptămână înainte de începutul școlii că învățământul profesional devine obligatoriu pentru elevii cu medii sub 5, care susțin Evaluarea Națională anul acesta. Tot cu câteva săptămâni înainte de începerea grădiniței a schimbat și curriculumul de la grădiniță.

 

Exit mobile version