Ghid UNICEF pentru gestionarea stresului, autocunoașterii și dezvoltării inteligenței emoționale a adolescenților / Documentul conține activități ce pot fi folosite de profesori și consilieri școlari

1.783 de vizualizări
Foto: UNICEF.org
UNICEF a lansat un ghid cu activități ce reprezintă o “resursă valoroasă pentru toți cei implicați în educația și îngrijirea adolescenților, în special pentru profesori și consilieri școlari”, potrivit unui comunicat de presă. Documentul a fost lansat cu ocazia Zilei mondiale a sănătății mintale, marcată joi, 10 octombrie. “32% dintre fetele de 15 ani din România au avut sentimente de însingurare de cele mai multe ori sau mereu în ultimul an, un procent semnificativ mai mare decât cel de 21%, în cazul băieților”, anunță UNICEF într-un comunicat de presă. Ghidul poate fi descărcat la finalul articolului.

De Ziua Mondială a sănătății mintale, UNICEF a lansat un ghid pentru profesori și consilieri școlari care să îi ajute pe elevi să gestioneze emoțiile. Activitățile îi ajută pe adolescenți să-și dezvolte abilități de gestionare a stresului și a anxietății construirea rezilienței, îmbunătățirea relațiilor sociale și să-și descopere și să-și exprime emoțiile într-un mediu sigur. Documentul propune și activități pentru gestionarea cazurilor de autovătămare.

“Prevalența tulburărilor mintale în rândul adolescenților din România este de 11,2%. De asemenea, 32% dintre fetele de 15 ani din România au avut sentimente de însingurare de cele mai multe ori sau mereu în ultimul an, un procent semnificativ mai mare decât cel de 21%, în cazul băieților.  

Printre cele mai frecvente tulburări mintale diagnosticate se numără: tulburările de conduită (24,19%), tulburarea de hiperactivitate și deficit de atenție (22,65%), tulburările de anxietate (19,23%), tulburările din spectrul autist (14,47%), episodul depresiv (9,14%), tulburările de atașament (4,3%), fobia școlară (3,10%) și tulburările de comportament alimentar (2,88%). Aproximativ 22.000 de copii și adolescenți trăiesc cu un diagnostic de boală mintală”.

Ghidul UNICEF menționează mai multe componente ale bunăstării a elevilor:

  • Bunăstarea fizică – Starea de sănătate bună prin: acces la servicii medicale, aderență
    la tratamente eficiente, nutriție adecvată, exerciții fizice regulate, program de somn
    adecvat în funcție de vârstă;
  • Bunăstare mintală – Sănătate emoțională, cognitivă și comportamentală prin: acces la
    servicii psihiatrice și psihologice, reziliență emoțională, management sănătos al
    stresului, stimă și încredere de sine, sensul vieții;
  • Bunăstarea socială – Prezența relațiilor sociale semnificative (prietenie, cuplu, familie)
    și investite pozitiv ce generează: sentimentul de apartenență, interacțiuni sociale
    pozitive, conexiuni sociale, implicarea activă în comunitate, acțiuni de altruism;
  • Bunăstarea financiară – Securitatea financiară și materială asigură: împlinirea nevoilor
    de bază, planuri de viitor, asigurarea altor sfere ale bunăstării enumerate mai sus;
  • Bunăstarea ecologică – Mediu natural înconjurător sănătos prin: absența poluării,
    spații verzi, acces la natură, lipsa gunoaielor în comunitate, acces la apă curată;
  • Bunăstarea ocupațională – Sentimentul de împlinire profesională prin: acces la locuri
    de muncă, beneficii sociale, salarii echitabile și juste, relații semnificative la locul de
    muncă, mediu profesional securizant;
Tipuri de activități non formale din ghidul UNICEF

Activitățile sunt împărțite în mai multe categorii cum ar fi:

  • Activități de energizare și introductive
  • Activități de autocunoaștere și dezvoltare personală
  • Activități de dezvoltare a inteligenței emoționale
  • Activități de relaxare și reducere a stresului
  • Activități de combatere a discriminării / bullying-ului
  • Activități de promovare a unui stil sănătos
  • Activități pentru creșterea stimei de sine
  • Activități de gestionare a anxietății
  • Activități de gestionare a depresiei
  • Activități de gestionare a auto-vătămării
  • Activități de gestionare a adicțiilor și consumului de substanțe
Idei de activități non-formale ce se pot face la clasă

Activitățile sunt împărțite în categorii. Este descris la fiecare în parte, modul în care se aplică, cât durează și sunt atașate fișele de lucru.

De exemplu, pentru înțelegerea furiei activitatea propusă va ajuta elevii să își recunoască cele 4 emoții principale. Apoi vor folosi strategii pe termen scurt pentru a-și gestiona propria furie. La finalul articolul găsiți întregul ghid ce poate fi descărcat.

Informații de context

UNICEF implementează pe o perioadă de 24 de luni inițiativa „România pentru fiecare copil. Echilibru emoțional”, dezvoltând un model funcțional de intervenție pentru sănătate mintală și suport psiho-social.

UNICEF a lansat o campanie publică de conștientizare asupra importanței sănătății mintale a copiilor și adolescenților și al comunicării în cadrul familiei pentru echilibrul emoțional.

„Pentru a crea un impact pozitiv asupra sănătății mintale a copiilor și adolescenților, comunitățile trebuie să ofere intervenții multisectoriale care să sprijine familiile pentru a crea medii sigure acasă. De asemenea, trebuie să schimbăm discursul privind sănătatea mintală pentru a reduce stigmatizarea prin dezvoltarea de resurse sigure și accesibile pentru adolescenți, părinți și profesioniști”, a declarat Gabrielle Akimova, Reprezentantă în exercițiu a UNICEF în România.

Alături de Fundația Romanian Angel Appeal, UNICEF a realizat o cercetare cu privire la resursele digitale despre sănătate mintală și sprijin psihosocial, care arată disponibilitatea redusă a acestora. Adolescenții participanți la studiu au menționat că nu concep viața fără internet, dar au admis că au nevoie de educație digitală, pentru a evalua critic informația în vederea identificării informațiilor false. De asemenea, au menționat că părinții trebuie să-și crească gradul de informare cu privire la problemele de sănătate mintală.

Raportul recomandă dezvoltarea unor resurse digitale în limba română, coerente, comprehensive și adaptate adolescenților, care să țină cont de aspecte precum vârstă, mediul școlar și familial sau modificările fiziologice.

Amintim, recent, o propunere legată de sănătatea mintală a copiilor a venit de la Octavian, în vârstă de 17 ani, membru al Boardului Copiilor UNICEF: Copiii consideră sănătatea mintală ca fiind “o prioritate” și cer o nouă disciplină care “să ne învețe cum să gestionăm gândurile și emoțiile” dar și profesori care formați în acest domeniu.

Ghidul poate fi descărcat de aici

Foto: © Katie Nesling | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Mult e dulce si frumoasa limba romana :)). Ghidul pare o traducere de proasta calitate.

    Iata cateva formulari epice:
    – “Iritabilitate în schimbarea rutinei”
    – “Stil de învățare puternic prin imagini sau sunete”
    – “Schimbări bruște a dispoziției”
    – “Lasa furia sa plece”
    – “Ce luati cu voi din aceasta activitate?”
    – “Parafrazarea este ca a picta un tablou cu cuvintele altora”

    Pseudo-stiinta este la ea acasa:
    – “Stil de învățare puternic prin imagini sau sunete” – Sunete? Serios? Ciripit de pasarele se pune?
    – “Ton neobișnuit al vocii” – nu apare decat la o anumit grup, asa numitul sindrom Asperger
    – “Răspunde la întrebări înainte de a se termina întrebarea” – nu este un aspect negativ neaparat, creierul copilului cu ADHD copilul are o neobisnuita capacitate de a anticipa
    – “Pierderea constantă a materialelor educaționale (cărți, caiete, pixuri)” – copilul cu ADHD isi pierde si capul, nu numai materialele educationale (lol)

    “Discursul Rogersian este ca și atunci când vorbești într-un mod super înțelegător și de tip suportiv.” – pffff

    Unele activitati par interesante, dar ma intreb daca autorii au auzit si altceva in afara de sfanta fisa de lucru?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov solicită directorilor de școli şi Poliţiei să crească numărul de activităţi de conştientizare şi prevenţie a violenţei şcolare, după incidentul de la Colegiul Național “Ion Creangă” din București

Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi judeţul Ilfov solicită directorilor de unităţi de învăţământ şi Poliţiei creşterea numărului activităţilor de conştientizare şi prevenţie a violenţei şcolare, în contextul incidentului grav petrecut…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Fast fashion la liceu. Fișă de lecție și teme de discuție captivante pentru clasa a XII-a, de la profesoara Florentina Sfichi pentru toți colegii cadre didactice / Gabriel Muntean, elev: Mi-ar plăcea să învăț la liceu cum să mă descurc la facultate, pentru că sunt sigur că o să-mi fie foarte greu

Ora de marketing, clasa a XII-a, Colegiul Economic „Dimitrie Cantemir” din Suceava. Toți ochii elevilor sunt larg deschiși, curioși. Profesoara Florentina Sfichi aduce în discuție un subiect extrem de relevant…
Vezi articolul

Creșele rămase la primării sunt unități de învățământ cu personalitate juridică. După un an, Ministerul Muncii propune Guvernului eliminarea creșelor din lista serviciilor sociale, deși ar fi trebuit să facă acest lucru în octombrie 2021

Creșele care au rămas în administrarea autorităților locale și nu au fost preluate de Ministerul Educației sunt unități de învățământ cu personalitate juridică, potrivit unui răspuns al Ministerului Muncii transmis…
Vezi articolul

Adolescența în pandemie. Cum își pot da seama părinții și profesorii că adolescentul suferă? Viorica Stoian, Psihoterapeut: Dacă a devenit rebel, e furios și iritat din „te miri ce” sau dimpotrivă, s-a închis în sine, comunică foarte puțin, este timpul să acționeze

“Într-un mediu de interacțiune online sau fluctuant, școală normală versus școală online, adolescenții pot ajunge să nu-și mai conștientizeze în mod corect și realist valorile, competențele și abilitățile”, spune psihologul…
Vezi articolul