Guvernul a aprobat joi, 25 septembrie, Hotărârea privind Programul pentru școli al României pentru anul 2025-2026, care reglementează distribuirea de fructe, legume, lapte și produse de panificație în unitățile de învățământ. Decizia vine cu o întârziere de peste două luni față de momentul în care proiectul de act normativ a fost pus în dezbatere publică, pe 10 iulie, și după ce Edupedu.ro a semnalat blocajul săptămâna trecută.
Peste 1,85 milioane de copii, mai puțini decât în forma inițială a proiectului de act normativ, vor beneficia de program în acest an școlar. Este vorba despre preșcolarii din grădinițele de stat cu program normal de 4 ore și elevii din învățământul primar și gimnazial, inclusiv cel special, potrivit notei de fundamentare.
Grădinițele și școlile particulare nu mai sunt incluse în grupul țintă, o decizie justificată de guvernanți prin nevoia reducerii cheltuielilor bugetare, aceasta fiind și justificarea pentru numărul mai mic de beneficiari.
Bugetul Programului pentru şcoli al României în anul școlar 2025-2026
Pentru acest an școlar, bugetul total al programului este de 798,1 milioane lei (160,4 milioane euro), în creștere cu 4,75% față de anul precedent. Din această sumă:
• 86,9 milioane lei (17,4 milioane euro) provin din fonduri europene;
• 711,2 milioane lei (143 milioane euro) sunt alocate din bugetul național.
Fondurile vor asigura distribuirea zilnică a produselor alimentare pentru 1.850.683 de preșcolari și elevi, în funcție de structura anului școlar stabilită prin Ordinul ministrului educației nr. 3463/2025, conform comunicatului Guvernului.
Cum se distribuie bugetul:
• 106,6 milioane lei pentru fructe și legume + 37 milioane lei pentru măsurile educative aferente;
• 375,6 milioane lei pentru lapte și produse lactate + 37 milioane lei pentru măsurile educative aferente;
• 241,9 milioane lei pentru produse de panificație.
De asemenea, au fost actualizate valorile zilnice pentru porțiile distribuite:
• fructe și legume: de la 0,70 lei la 0,80 lei;
• lapte și produse lactate: de la 1,11 lei la 1,18 lei;
• produse de panificație: de la 0,65 lei la 0,76 lei.
Actualizarea a fost necesară și ca urmare a creșterii cotei de TVA pentru produsele alimentare, de la 9% la 11%, potrivit proiectului.
Aceste creșteri ușoare de prețuri pentru produsele oferite elevilor la școală vin și „ca urmare a numeroaselor solicitări din partea consiliilor județene, asociații, patronate, operatori economici, precum și a întâlnirii cu reprezentanții din filiera laptelui, care au reliefat necesitatea actualizării limitelor valorilor zilnice/preșcolar/elev pentru porţia de fructe și legume, pentru porţia de lapte şi produse lactate, precum și pentru porția de produse de panificație, din următoarele considerente: prețurile au suferit influențe datorate indicelui de inflație ridicat înregistrat în piață, precum și ca urmare a creșterii prețurilor la utilități, respectiv gaze naturale, energie electrică, combustibili, cât și a creșterii prețurilor la îngrășăminte, furaje, transport care afectează în mod negativ costurile de producție și riscă să producă un fenomen de retragere al operatorilor economici care furnizează produse în cadrul programului”, conform notei de fundamentare.
Prin continuarea Programului pentru școli, Guvernul urmărește:
• promovarea unei alimentații sănătoase în rândul copiilor, prin consumul de fructe și legume proaspete, lapte și produse lactate;
• informarea elevilor cu privire la produsele locale și la obiceiurile alimentare sănătoase;
• combaterea risipei alimentare prin educație și responsabilizare, potrivit comunicatului de presă al guvernului.
Noile reguli pentru școli
Este introdus un sistem informatic dezvoltat de APIA pentru gestionarea programului, în care directorii de școli vor trebui să introducă datele privind produsele livrate.
Directorii școlilor trebuie să introducă date în modulul informatic dezvoltat de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), care devine instituția responsabilă de implementare, monitorizare și evaluare a programului. Acest sistem informatic este o premieră pentru program și vizează trasabilitatea produselor și raportările privind livrările.
Art. 11 alin. (3) din forma finală prevede că „Datele aferente livrărilor produselor, precum și datele aferente activităților educative, se introduc de către conducătorii unităților de învățământ în modulul informatic pus la dispoziție de către APIA.”
Directorii devin actori-cheie în controlul calității produselor livrate. Ei au dreptul de a refuza produsele care nu respectă prevederile legale sau nu corespund din punct de vedere calitativ. Furnizorul este obligat să înlocuiască produsele refuzate în aceeași zi.
Art. 11 alin. (1): „Conducătorii unităților de învățământ au obligația de a verifica produsele livrate și de a refuza produsele care nu respectă prevederile prezentului articol sau care nu corespund din punct de vedere calitativ.”
(2): „Furnizorul are obligația de a înlocui produsele refuzate în aceeași zi.
Școlile trebuie să organizeze sau să participe la măsurile educative din program, cele pentru promovarea consumului de fructe, legume și lapte. Activitățile pot include vizite la ferme, ateliere de gătit, concursuri tematice, campanii de informare.
Anexa II prevede activitățile eligibile, inclusiv:
- vizite tematice în ferme și unități de procesare
- concursuri tematice
- degustări și ateliere practice
- campanii de informare vizuală (postere, materiale informative)
Comparativ cu forma pusă în dezbatere în luna iulie, varianta care va intra în ședința de Guvern de joi aduce doar câteva modificări tehnice, precum împărțirea mai clară a bugetelor pe tipuri de cheltuieli (distribuție și activități educative), o precizare suplimentară privind excluderea produselor cu zahăr adăugat și o justificare explicită a reducerii numărului de beneficiari din învățământul privat.
