Înființarea de clase speciale în învățământul de masă este o practică discriminatorie – avizul Consiliului Economic și Social pe proiectele legilor educației

Invatatoare in fata elevilor la clasa, in scoala / Foto: Dreamstime.com

Foto: © Koba Samurkasov | Dreamstime.com

Înființarea de clase speciale în învățământul de masă cu antepreșcolari, preșcolari sau elevi cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale este o practică discriminatorie, potrivit avizului Consiliul Economic și Social (CES) pe proiectele de legi ale Educației. 

„Cele 100 de asociații de părinți ai copiilor cu TSA (tulburare din spectrul autist) organizați în rețeaua RO TSA și FEDRA nu susțin înființarea de clase speciale în învățământul de masă pentru că este o practică discriminatorie”, se precizează în avizul CES.

Consiliul Economic și Social a propus eliminarea prevederilor b) și c), conform cărora înființarea de clase speciale în învățământul de masă nu este o formă de segregare. 

La Art. 11. 4) se specifică faptul că „nu constituie segregare școlară următoarele situații:

a) înființarea și funcționarea, în condițiile legii, a unităților de învățământ special;

b) constituirea, în situații temeinic justificate, în conformitate cu nivelul de sprijin definit la art. 67, de grupe sau clase cu antepreșcolari, preșcolari sau elevi cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale într-o unitate de învățământ de masă;

c) constituirea de grupe/clase/unități de învățământ preuniversitar formate în aceeași locație sau în locații diferite preponderent sau doar cu antepreșcolari, preșcolari sau elevi aparținând unui grup etnic, în scopul predării în limba maternă a acelui grup etnic sau în sistem bilingv”.

Motivația Consiliului Economic și Social: Cele 100 de asociații de părinți ai copiilor cu TSA (tulburare din spectrul autist) organizați în rețeaua RO TSA și FEDRA nu susțin înființarea de clase speciale în învățământul de masă pentru că este o practică discriminatorie. Copiii care în urma evaluării au nevoie de sprijin de nivel I, II  sau o parte dintre cei cu nivel de sprijin III pot fi integrabili în învățământul de masă în clase incluzive”.

Este interzisă segregarea școlară pe criteriul etnic, al dizabilității sau al cerințelor educaționale speciale, potrivit proiectului de lege:

(3) „În învățământul preuniversitar este interzisă segregarea școlară pe criteriul etnic, al dizabilității sau al cerințelor educaționale speciale, pe criteriul statutului socioeconomic al familiilor, al apartenenței la o categorie defavorizată, al mediului de rezidență sau al performanțelor școlare ale beneficiarilor primari ai educației, în condițiile prevăzute de lege.

5) În sensul prezentei legi, prin segregare școlară se înțelege acel tip de discriminare săvârșită în cadrul unei unități de învățământ, prin separarea fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând unui grup definit conform alin. (3) pe grupe/clase/clădiri/structuri/bănci, astfel încât procentul antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând grupului respectiv din totalul elevilor din grupă/clasă/clădire este disproporționat în raport cu procentul pe care copiii aparținând grupului respectiv îl reprezintă în totalul populației de vârstă corespunzătoare unui ciclu de educație, în respectiva unitate administrativ-teritorială”.

Foto: © Koba Samurkasov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version