Ligia Deca, mesaj pentru elevi, studenți, profesori și inspectori: Noi, autoritățile centrale, trebuie să ne uităm mai mult la rezultatele învățării și poate mai puțin la proces, să avem o abordare mai puțin centralizată. Competențele se pot obține într-o varietate de moduri, varietate care să vă stimuleze și pasiunile, curiozitatea

Foto: Radu Tuta/Agerpres Foto

Competențele elevilor și studenților se pot obține într-o varietate de moduri, a declarat azi ministrul Educației, Ligia Deca, la deschiderea anului universitar 2023-2024. Într-un mesaj transmis profesorilor, elevilor și studenților, la ceremonia de deschidere a cursurilor de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografie „I. L. Caragiale“ (UNATC), ministrul a vorbit pentru prima dată de la preluarea mandatului, în urmă cu un an, despre concentrarea autorităților centrale pe rezultatele învățării și nu pe programele școlare/universitare și pe respectarea întocmai a rigorilor birocratice specifice acestor procese.

„S-a discutat foarte mult despre învățământ centrat pe elev, pe student, despre personalizarea și individualizarea educației. Aceste tendințe internaționale trebuie să se transpună și în modul în care noi ne raportăm, ca autorități centrale, la rezultatul muncii universităților. Trebuie să ne uităm mai mult la rezultatele învățării și poate mai puțin la proces, să avem o abordare mai puțin centralizată. Pentru că eu sunt absolut convinsă că acele competențe, adică cunoștințe, abilități practice și atitudini pe care ni le dorim de la absolvenți se pot obține într-o varietate de moduri, varietate care să vă stimuleze și pasiunile, curiozitatea“, a declarat Ligia Deca.

Declarația vine în contextul în care profesorii reclamă de ani de zile faptul că sunt obligați de regulile interne și de rigorile inspecțiilor școlare să „alerge“ prin materia de la clasă, pentru a se asigura că predau tot ceea ce scrie în programa școlară și în planificările depuse la începutul anului școlar. În asemenea condiții, realizarea competențelor și fixarea acestora, obiectivul final al curriculumului național, este imposibilă pentru foarte mulți dintre elevi, potrivit cadrelor didactice.

Redăm un fragment din discursul Ligiei Deca:

„Bună ziua mă bucur tare mult că sunt alături de dumneavoastră la acest început de an universitar. (…) Dragi profesori și studenți este minunată atmosfera de la dumneavoastră. E o explozie de bucurie, în alte aule universitare vorbim despre bucuria noului an universitar, aici o și simțim. Probabil că asta vine și din capacitatea dumneavoastră de a exprima sentimente prin artă, o capacitate pe care o vedem în toate aspectele universității. Este o bucurie să vad și cât de mult a crescut UNATC inclusiv în privința infrastructurii.

Domnul rector îmi arăta cum s-au trasformat spațiile universitare, care sigur că încă poatră pecetea anului construcției clădirii însă acum au renăscut parcă și fac parte din creativitatea comunității academice UNATC. Înainte să vă povestesc câteva cuvinte despre noua lege a învățământului superior și despre rolul educației prin artă, aș vrea, dacă sunteți de acord, să-i întâmpinăm cum se cuvine boboci, pe cei care au pășit anul acesta pe băncile facultății și să-i aplautăm, pentru că este un act de curaj să alegi studiile de artă teatrală și cinematografică într-o lume tot mai axată pe asigurarea bunăstării materiale. Și rolul dumneavoastră în asigurarea viitorului spiritual al României cred că este unul esențial.

Având în vedere ultimele decenii și mai ales în ultimii ani, pentru că ultimul deceniu chiar a fost unul foarte intens, a fost nevoie de o nouă viziune. Această viziune s-a numit România educată și s-a transpus în noua lege a învățământului superior care a intrat în vigoare chiar în acest an – este primul an universitar sub egida acestei legi – Legea își dorește două lucruri: să sprijine excelența, dar și să sprijine fiecare tânăr cu talent. Avem prea mulți tineri cu potențial, cu talent, dar care din diferite motive exterioare potențialului lor nu ajung pe băncile facultății. Iar acest lucru trebuie schimbat. Îl vom schimba printr-o serie de programe naționale, fie că vorbim de Programul național de reducere a bandonului universitar sau de programul Primul Student în familie, pentru că România este una dintre acele țări în care tinerii sunt prea dependenți de nivelul educațional al familiei din care provin și este mult mai probabil să devi student dacă și părinții tăi au fost. De asemenea, ne dorim să sprijinim excelența și de aceea am regândit sistemul de burse universitare pentru a avea un sprijin mai mare pentru cei care își doresc să nu lucreze neapărat în paralel cu universitatea, să se dedica studiilor și să reușească să facă performanță în mediul universar. Asta nu înseamnă că e ceva rău dacă lucrezi în timpul universității, mai ales dacă e în conexiune cu ce faci.

Încă ceva, s-a discutat foarte mult despre învățământ centrat pe elev, pe student, despre personalizarea și individualizarea educației. Aceste tendințe internaționale trebuie să se transpună și în modul în care noi ne raportăm, ca autorități centrale, la rezultatul muncii universităților. Trebuie să ne uităm mai mult la rezultatele învățării și poate mai puțin la proces, să avem o abordare mai puțin centralizată. Pentru că eu sunt absolut convinsă că acele competențe, adică cunoștințe, abilități practice și atitudini pe care ni le dorim de la absolvenți se pot obține într-o varietate de moduri, varietate care să vă stimuleze și pasiunile, curiozitatea, așa cum sunt convinsă că vă ajută cadrele didactice de la UNATC.

S-a vorbit mult în ultimele săptămâni despre tineri, despre dependențe de substanțe interzise, despre adicții la modul general. Cred că un stil de viață sănătos se poate construi prin alternative, oferindu-le tinerilor alte opțiuni decât cele pe care adicțiile, din păcate, le oferă. Cred că una dintre aceste opțiuni este reprezentată de educația prin artă“.

Exit mobile version