INTERVIU Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie, despre programă școlară pentru clasa a IX-a, pusă în consultare: La nivel de conținuturi programa nu pune probleme elevului / Metodele didactice moderne cu AI sunt foarte bune dar e nevoie neapărat de o formare serioasă și deplină din punct de vedere didactic

Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie, spune că programa școlară pentru clasa a IX-a nu va pune probleme elevului din punct de vedere al elevului, dar pare „stufoasă” pentru profesori pentru că oferă multe sugestii metodologice noi și foarte detaliate. Într-un interviu pentru Edupedu.ro, profesorul Mihai Manea precizează că este foarte importantă formarea profesorilor care ar trebui făcută abia după realizarea manualelor.

Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie din România spune că programa școlară pentru disciplina Istorie, pentru clasa a IX-a, pusă în transparență în aceste zile de Ministerul Educației, este o programă ce aduce multe plusuri, după aproape 20 de ani de la ultimul document curricular.

El atrage atenția că programa are „un oarecare grad de dificultate pentru profesorul obișnuit. Nu vorbesc de profesorii din marile orașe, ci de profesorul obișnuit. Programa are nevoie de o lectură aprofundată și personalizată pentru a fi înțeleasă. Ii va trebui ceva vreme profesorului să se acomodeze cu ea„, a spus Manea.

„Să nu uităm că profesorul de istorie, în general, unul care se schimbă relativ greu. El vede dominantă metoda expozitivă;, metoda nouă, asta trebuie să-l formeze, să-l facă să discute cu elevul, să îl facă pe copil să-și pună mintea la contribuție, să îi dezvolte gândirea critică. Sigur că profesorul tânăr va fi mai capacitat de idei, precum; AI, metodele didactice toate moderne și încă o dată, asta e un lucru foarte bun faptul că programa sugerează metode moderne, sugestii metodologice, dar mie, personal, mi se par uneori cam multe.

La tipul acesta de programă e nevoie neapărat de o formare serioasă și deplină din punct de vedere didactic. După ce se aprobă programele și începe formarea, vin și întreb: Cine sunt formatorii? Cine face formarea, pe ce materiale? 

De aceea cred că problema este că se vor face manuale și abia după aceea va veni discuția legată de formare. Poate în vara anului viitor, când vom bate la ușile anului școlar 2026-2027″, a mai spus profesorul de istorie.

Potrivit planurilor cadru pentru liceu publicate în Monitorul Oficial, elevii vor avea câte o oră de istorie în clasele a IX-a și a X-a, în clasa a XI-a, studiază o oră disciplina obligatorie Istoria Evreilor. Holocaustul iar în clasa a XII-a, o oră disciplina Istoria Comunismului în România.

Redăm interviul integral cu profesorul de istorie Mihai Manea

Edupedu.ro: Cum vedeți dumneavoastră din perspectiva dvs., structura și conținutul noilor programe pentru liceu?

Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie: După două decenii la liceu apare o programă nouă la istorie și asta este un plus deosebit. Domnul ministru și-a ținut cuvântul; toți cei implicați în susținerea istoriei ca obiect de studiu – deopotrivă Academia Română, facultățile științifice, societățile profesionale – au reușit faptul că istoria și-a recăpătat locul cuvenit în aria disciplinelor școlare.

Aș remarca prezența activă și eficientă a colegilor din mediul universitar, care au au dus realmente plusvaloare în elaborarea programei.

Cred că trebuie marcate în mod deosebit meritele deosebite ale acestei programe, prima din seria celor patru pentru nivelul liceal. 

În primul rând, faptul că se face referire la trimiterile de la acest moment ale educației românești cu documentele europene pe educație – Consiliul Europei, Uniunea Europeană și profilul absolventului. Din acest punct de vedere este un plus, din nou.

Al treilea element pe care îl văd ca plus este faptul că se vorbește pentru prima dată deschis despre faptul că această programă, conținuturile, reprezintă 75%, în timp ce 25% este la dispoziția profesorului. Libertatea pedagogică oferită profesorului, așa cum apare ea din documentul curricular, este un element în plus.

Ce mai este un plus? Varietatea de sugestii metodologice care i se pun la dispoziție profesorului. De data asta sugestiile sunt mai amănunțite ca de obicei. Și asta este bine. Și, nu în ultimă instanță, faptul că avem trei programe este un lucru foarte bun. Avem o programă de trunchi comun, o programă pentru științe sociale și respectiv, o programă de filologie. Asta este bine, că am niște variante separate, însă rupte din trunchiul comun și în care gradul de dificultate crește. Deci, din punctul acesta de vedere, mie mi se pare că este o abordare nouă și folositoare.

Programa de istorie pentru clasa IX este un document curricular absolut novator – reacentuarea rolului formării de competente, dar, și cu un oarecare grad de dificultate pentru profesorul obișnuit. Nu vorbesc de profesorii din marile orașe, ci de profesorul obisnuit. Programa are nevoie de o lectură aprofundată și personalizată pentru a fi înțeleasă. Ii va trebui ceva vreme profesorului să se acomodeze cu ea. Și aceasta este sarcina formarii continue ce va veni, despre care voi vorbi un pic mai târziu. Iar, noile manuale trebuie să fie  de asemenea, instrumente de sprijin deosebite. 

Și vreau să vă dau un exemplu foarte concret: există în programă un capitol numit conținuturi și un capitol mai încolo, numit detalieri de conținuturi, în care mai am și termeni. Cele două elemente pe care există în programă mă refer la conținuturi și la detalierile de conținuturi, eu, personal, le-aș fi pus una lângă alta sau le-aș fi făcut un singur tabel ca să existe o orientare mult mai ușoară pentru un profesor, ca acesta din urmă să înțeleagă mai bine. Din punctul meu de vedere, profesorul aici va avea puțin de lucru.

Trebuie ca un elev de clasa a IX-a care intră în liceu să înceapă la un alt nivel, pe măsura capacității lui de cunoaștere, să știe ABC-ul istoriei. Însă uneori limbajul folosit uneori în programă este un pic mai greoi. 

Inerent va fi nevoie de niște manuale foarte inteligibile pentru elevi, altfel abordate, pentru că informația din programă este destulă. Este o programă, eu nu ezit să o numesc, deși poate exagerez puțin, dar e o programă care trebuie bine înțeleasă de cel ce i se adresează – profesorul de istorie. 

Edupedu.ro: Este mai stufoasă programa decât cea de acum?

Mihai Manea: Cred că este vorba mai precis de o nouă abordarea a filosofiei programelor de istorie, într-un nou context.

Edupedu.ro: Este stufoasă din punct de vedere al metodelor și sugestiilor metodologice sau al informației către elev?

Mihai Manea: Mai mult la sugestii pentru profesori. Acolo este un pic prea mult. Sigur, ne putem gândi că profesorul de istorie cu experiență o va înțelege, dar, alții nu cred că o vor înțelege așa ușor. Din acest punct de vedere acestea pot folosi profesorului aflat la început de carieră.

Dacă luăm programa de la gimnaziu acum, aceea care a fost făcută în 2006, e o diferență și în privința volumului de pagini, sunt 20 de pagini în programa cu totul. N-aș spune că la nivelul elevului sunt mari probleme, mă refer la conținuturi. 

Deci, din punctul meu de vedere, cam acestea sunt elementele plus și minus – dacă se pot numi așa. În concluzie, este o programă nouă, este vorba despre o nouă abordare a istoriei pentru profesor, dar este necesară și lectura personalizată a sa.

Este foarte importantă însă formarea profesorilor: Ce vrem prin formare? 

Să nu uităm că profesorul de istorie, în general, unul care se schimbă relativ greu. El vede dominantă metoda expozitivă;, metoda nouă, asta trebuie să-l formeze, să-l facă să discute cu elevul, să îl facă pe copil să-și pună mintea la contribuție, să îi dezvolte gândirea critică. Sigur că profesorul tânăr va fi mai capacitat de idei, precum; AI, metodele didactice toate moderne și încă o dată, asta e un lucru foarte bun faptul că programa sugerează metode moderne, sugestii metodologice, dar mie, personal, mi se par uneori cam multe. Sigur, o explicație este că din dorința să dea multă informație și sprijin profesorilor. Dar dacă nu se va face formare și dacă nu se va merge cu programa în fiecare județ și să se întâlnească profesorii să lucreze, până apar manualele, va fi mai greu.

Edupedu.ro: Credeți că ar putea avea de suferit prima generație de elevi?

Mihai Manea: Nu știu. Am văzut profesori colegi care au aplicat programe noi, dar s-au pus în mișcare într-un an-doi. Eu am mai scris pe tema aceasta și aștept nerăbdare să văd ce formare poate să se facă. Formarea de competențe a început în România în 2004. Nici astăzi nu avem procente mari la crearea de competențe în clasă din partea profesorilor. Conținutul științific este un pretext ca să cultiv o competență. La tipul acesta de programă e nevoie neapărat de o formare serioasă și deplină din punct de vedere didactic.

După ce se aprobă programele și începe formarea, vin și întreb: Cine sunt formatorii? Cine face formarea, pe ce materiale? 

De aceea cred că problema este că se vor face manuale și abia după aceea va veni discuția legată de formare. Poate în vara anului viitor, când vom bate la ușile anului școlar 2026-2027.

Și atenție, câte manuale vor fi? La fiecare profil, un manual ? Cum reușește echipa aceea de profesori, indiferent cine sunt, din orice colț al țării și să înțeleagă litera programei și să o aplice exact cum o spune?

La istorie, în programă se spune acolo un lucru absolut fantastic: „Istoria contribuie la dezvoltarea democrației, îl face pe elev să înțeleagă că trebuie să trăiască și să acționeze într-o societate democratică„. Noua programă de istorie vrea să sprijine pe profesor să înțeleagă sistemul democratic. E perfect, ideal, ce se spune acolo, dar am o problemă: cum poate acționa eficient profesorul să atingă acest obiectiv.?”.

Informații de context

Elevii care sunt acum în clasa a VIII-a vor fi primii care vor învăța pe noile planuri-cadru la liceu. Tot ei vor susține Bacalaureat nou în 2030. Până atunci toți elevii care sunt acum în liceu vor da actualul Bac cu origini în 1995 și după programe din 2002-2004.

Planurile cadru pentru liceu care vor intra în vigoare începând cu clasa a IX-a în septembrie 2026 au fost publicate în Monitorul Oficial.

Art. 40 din actualul ordin prevede la alineatul 2: „În anul școlar 2026-2027, pentru clasa a IX-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi, se aplică planurile-cadru aprobate prin anexele 2-38 ale prezentului ordin, iar pentru clasele a X-a, a XI-a și a XII-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi, respectiv clasele a X-a și a XIa, învățământ profesional, rămân în aplicare planurile-cadru care au fost aplicate în anul școlar 2024-2025.”

DESCARCĂ Programa pusă în dezbatere pentru clasa a IX-a, trunchi comun, toate profilurile, specializările
DESCARCĂ Programa școlară pusă în dezbatere, clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializarea filologie
DESCARCĂ Programa școlară pusă în dezbatere, clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializarea Științe sociale


Citește și:
VIDEO Noua programă școlară pentru Istorie, pentru liceu, a fost prezentată de la Ministerul Educației de către președintele Academiei, Ioan Aurel Pop, unul dintre criticii cei mai vocali ai planurilor-cadru inițiate de Daniel David: Ne-am străduit foarte mult să nu conțină accente naționaliste

Elevii care intră la toamnă în clasa a VIII-a vor fi primii care vor învăța pe noile planuri-cadru la liceu, dacă acestea vor fi aprobate – proiect / Bacalaureat 2030 va fi primul examen schimbat, până atunci toți elevii care sunt acum în liceu vor da actualul Bac cu origini în 1995 și după programe din 2002-2004
BREAKING Planurile-cadru pentru liceu au fost aprobate de ministrul Daniel David: Este primul pas în reforma pe care trebuie să o facem de acum încolo – lucrul la programe, manuale, trainingul profesorilor / Pariul meu: peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă a ratelor de analfabetism funcțional la liceu și o participare mai mare la Bacalaureat
Bacalaureat nou în 2030. La ce materii va fi examenul, în funcție de filieră, profil și specializare: la uman-filologie, prima probă obligatorie a profilului va fi o limbă străină, în loc de istorie cum e acum
DOCUMENT Noile planuri-cadru de liceu care vor intra în vigoare cu clasa a IX-a în septembrie 2026
Exit mobile version