Nina Vasile, profesoară: Școala necesară nu este una exclusiv on-line, nici trunchiată și redusă la materii de Bac / Acum e vremea să se angajeze tineri / În anumite zile ar trebui să fie pentru un profesor predarea fizică, în altele on-line

Numărul școlilor din România - Admiterea în clasa a V-a

FOTO: Freepik.com

“Citesc despre tot felul de măsuri legate de școală începând din toamnă. Recunosc că sunt îngrijorătoare și am senzația că trăiesc într-o țară care doarme. Totul se învârte în jurul pandemiei care a devenit criteriul maxim pentru toate schimbările, pe toate planurile. Totul a fost dat peste cap. Dar ar trebui să fim conștienți că nu trebuie să o întreținem mai departe artificial în niciun fel”, scrie profesoara Nina Vasile, cadru didactic care predă logică și filosofie. Aceasta analizează în mesajul trimis Edupedu.ro importanța artelor în educația elevilor și a oamenilor, în general, dar și măsurile recent anunțate de autorități, cum ar fi motivarea profesorilor să accepte ore peste normă, plătite suplimentar.

Redăm opinia profesoarei Nina Vasile:

“Izolarea la care am fost supuși nu poate depăși pragul psihologic și e acceptabilă doar până la slăbirea suficientă a contagierii, nu mai mult. Pentru ființa umană, izolarea secvențială este bună, dar nu ca mod de viață. Partea bună a carantinei, atât cât se putea ea arăta, s-a consumat. Umorul încă este bun: deschid calculatorul și până și literele de la Google au măscuțe care seamănă cu niște chiloței de vară… Depășind gluma, să nu uităm că avem de-a face cu un virus care e doar unul între alții din jurul nostru și din noi. Prin urmare, va trebui să învățăm să trăim și cu el.

Esențial însă nu este să investim în medicamente care să rezolve “o mie de simptome” căci s-au tot adăugat…,nici în vaccinuri obligatorii. Aceasta este o falsă rezolvare. Din contră, toată atenția trebuie acordată de acum încolo imunizării prin prevenire în sensul învățării unei vieți sănătoase: a mânca și a bea ceea ce face bine sănătății și nu burții, a fi activ în afară. Mai presus de toate, a fi conectat cu natura este vital pentru imunizarea naturală. Nu medicina vindecării simptomelor, a efectelor ci a cauzelor. Medicina prevenirii este de luat în seamă de acum încolo. Nu medicina pastilelor ci a sufletului, psihicului și aici artele, științele și spiritualitatea (indiferent ce înseamnă ea pentru fiecare) sunt de luat împreună tocmai în educația viitorului care poate să înceapă chiar acum dacă se vrea. Iar omenirea are nevoie de întărirea imunității prin sănătate nu prin boala însăși. Și aici voiam să ajung: educația nu trebuie să fie trunchiată la cheremul unei pandemii și a celor care își folosesc rațiunea în favoarea plăcerii doar individuale și de moment, nici forțați de o rațiune distorsionată de frică sau de instituții, fie ele și abilitate.

În spatele pandemiei, dincolo de orice teorii, stă tocmai slăbirea imunității din ultimii 20 de ani. Nu doar noile generații ci toți ne aflăm deja capturați în munca noastră în mediul dominant tehnologic. Efectul tehnologiei asupra ființei umane este vizibil îndepărtarea de natură iar asta a dus la izolare pentru mulți, înainte de a fi în carantină. Izolarea de natură a slăbit imunitatea și o va face în continuare. Asta vrem? Școala necesară nu este una exclusiv on line, nici trunchiată și redusă la materii de Bac. Ființa umană completă și sănătoasă are nevoie de toate: de științe, arte și spiritualitate, într-un înțeles inter- și transdisciplinar, adică le include pe toate dar stabilește și avantajele potențăriii reciproce. Nu facem arte ca să devenim artiști neapărat ci pentru că sensibilitatea artistică ne face mai buni, mai atenți la ce e în noi și în afara noastră. Nu suntem doar minte ci și suflet. Și nu educăm doar mintea ci ar trebui chiar cu multă atenție, sufletul înainte. Astfel, învățăm să avem succes în viață ținând cont de câteva practici: a respecta viața, a fi amabil, a fi sincer, a dori să ajuți (acestea sunt valabile la noi deși vin din spiritualitatea orientală, fie spus). Am zis “practici” și nu principii chiar dacă sunt și principii.

Nu se pot scoate artele din clasele generale, nici reduce mai mult științele, nici educația fizică scoasă, nici făcută doar religia ortodoxă ( istoria religiilor însă se face necesară). Pentru fiecare nivel sunt de regândit conținuturile materiilor de școală astfel încât să se ofere nu doar informații ci și conștiința respectului pentru ființa umană în genere, pentru natură, pentru viețuitoare, pentru planetă. Cu alte cuvinte, educația trebuie repornită de la direcționarea civică și ecologică și toate disciplinele pot fi folosite în acest sens. Banii care se investesc în învățământ, nu în primul rând pentru orele on line… ci pentru achiziția tuturor spațiilor care se pot folosi pentru învățarea nu atât cu mască și pentru a păstra distanța ci pentru ca un profesor să fie eficient, la un număr optim de elevi care e de un maxim 20. În acest caz și distanțarea se păstrează, de fapt. Pandemia este un semnal că omenirea are slăbită imunitatea dar, dincolo de cazurile grave deja, soluția nu sunt medicamentele și vaccinul ci tocmai educația pentru o omenire curată care știe ce mănâncă, ce bea, ce face, ce gândește, ce simte, adică o omenire conștientă că drumul vieții nu trece prin abuzul de tehnologie, și că încă mai este timp să echilibrăm efectele vizibile și nefaste ale izolării prin munca și divertismentul în mediul virtual.

În altă ordine de idei, nu poți forța un învățător și un profesor să lucreze opt ore. Solicitarea nervoasă, intelectuală pentru asemenea profesii este cu mult peste ceea ce se întâmplă în altele, și în timp scurt eficiența se duce de râpă. Plata peste normă nu va motiva mai mult întrucât epuizarea se va instala rapid și asta nu se vede la profesor ci la elevi.

Sunt nenumărate clădiri nefuncționale care pot deveni școli la o adică… În realitate, pentru condițiile de distanțare, lipsesc încă profesori.

Numărul de ore de predat în școală poate fi redus tocmai prin deplasarea lor către on-line. Dar nu sunt de scos din curriculum.  Și această componentă nouă, cu sau fără pandemie, poate fi menținută doar de către profesori pregătiți anume sau acum de către cei care deja sunt eficienți și doresc acest mod de predare. Profesorii mai în vârstă au, în general, rețineri pentru predarea on-line. Acum e vremea să se angajeze tineri.

Indiferent cum vom începe în toamnă, există riscuri, dar important este să se facă în așa fel încât să funcționeze cât mai mult în mod direct și nu on-line. Tipul de risc în funcție de culori e o încurcătură pentru învățământ dat fiind că oricum sunt măsuri de distanțare…Descentralizarea însă este în regulă, pentru că sunt școli cu mai puțini elevi în clase, deci aceștia nu vor avea probleme să înceapă școala fizic. Mai ales în zone rurale unde nici nu au posibilitatea tehnică necesară (nu au internet în case, nu au ce mânca unii) acolo se poate face și trebuie, o școală în mod fizic.

În orice caz, neapărat fizic pentru cei cu evaluare și Bac. Clasele de elevi pot fi împărțite în câte două trei săli.

Restul elevilor din celelalte clase, așa cum au spus la un moment dat, alternativ fizic/on line. Cu posibilitatea, eventual, să existe doi profesori pentru o disciplină, care alternează și ei prezența fizică cu cea on-line. Aceasta pentru că după 4 ore la școală, în situația de față, profesorul vine acasă și s-ar apuca de alte patru ore, on line. Și aceasta nu e bine pentru nimeni: nici profesori, nici elevi, nici părinți. Nimeni nu va sta opt ore pentru școală. Sănătos este ca în anumite zile din săptămână să fie pentru un profesor predarea fizică, în altele on-line. Iar elevii să aibă și ei clar: zile cu prezența fizică, zile on-line. Schimbul fizic/on-line, pe intervalul unei săptămâni și nu luni, pentru că așa se poate da o dinamică și un ritm optim. Absența îndelungă de la școală în varianta on-line nu ajută”.

____

Despre autor: 

Nina Vasile este profesoară și predă filosofie şi logică.

Opinia profesorului este esențială pentru școala din România, pentru viitorul ei și al copiilor. Încurajăm și susținem cadrele didactice să-și exprime părerea, să analizeze sistemul actual, să propună soluții la problemele pe care le întâmpină și să popularizeze exemplele de bună-practică. Publicarea opiniilor cadrelor didactice pe Edupedu.ro nu înseamnă automat că publicația susține aceste idei sau propuneri. Trimiteți opiniile pe redactie@edupedu.ro.

Foto: School photo created by master1305 – www.freepik.com

Exit mobile version