Nu poți face reformă cu aceiași profesori care nu sunt ei înșiși reformați prin cheltuiala sistemului. Profesorii se formează an de an pe cheltuială proprie: își cumpără din propriii bani resursele, cărțile, accesează cursurile, spune profesoara Mona Coțofan / Statul, dacă vrea profesori performanți, trebuie să-și asume formarea lor

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com

„Profesorii se formează an de an pe cheltuială proprie: își cumpără din propriii bani resursele, cărțile, accesează cursurile”, a afirmat Mona Coțofan, profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, pentru radioiasi.ro. Din acest motiv, decidenții politici nu ar trebui să se aștepte ca aceste cadre didactice să reformeze sistemul de învățământ din proprie inițiativă, ci „să-și asume formarea lor”, susține profesoara.

„Profesorii, poate că mulți dintre cei care sunt în afara sistemului nu știu acest lucru, se formează an de an pe cheltuială proprie. Își cumpără din propriii bani resursele, cărțile, accesează cursurile. Suma pe care ministerul, din când în când, a pus-o la dispoziție este neacoperitoare pentru nevoile reale ale unui profesor”, a mai adăugat ea.

„Sigur, e foarte adevărat că și în sistem sunt mulți profesori care nu fac această formare constantă și consistentă de-a lungul carierei lor. Și aici, evident că trebuie schimbat ceva, dar statul, dacă vrea profesori performanți, trebuie să-și asume formarea lor performantă încă de la nivelul formării inițiale și apoi pe toată durata formării continue”, a completat aceasta.

În acest context, profesoara din Iași a afirmat că masteratul didactic „nu va avea efectele scontate”.

„Cred că masteratul didactic, în afara unei formări inițiale pe domeniul de competență foarte solide, nu poate aduce plus valoare. Este opinia mea, fără să am vreo expertiză specială în acest domeniu”.

Aceasta consideră că accentul ar fi pus pe formarea inițială a profesorilor, care începe chiar din timpul liceului.

„Cred că o formare inițială mult mai temeinică și când mă gândesc la formarea inițială, nu mă gândesc doar la formarea academică în mediul universitar, ci, până la urmă, la bagajul de cunoștințe și competențele cu care vin tinerii studenți chiar din perioada liceului. Cred că lucrurile sunt înlănțuite și cred că un masterat didactic nu poate să aducă beneficii în afara unei formări pe domeniul de competență foarte, foarte riguroase”

„Din păcate, aici este multă suferință în sistem și vedem la rezultatele pe care le obțin profesorii la examenele de validare în carieră, de intrare în carieră. Ele pun cu adevărat niște semne importante de întrebare”, a mai adăugat ea.

Legea 198/2023 prevede un masterat didactic de 1 an (2 semestre) sau 1 an și jumătate (3 semestre), condiție obligatorie pentru cei care vor să predea începând cu anul 2029. În prezent, masteratul didactic de 2 ani introdus prin Legea 1/2011 va continua să primească studenți inclusiv în anul universitar 2025-2026.

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version