OFICIAL Evaluarea pentru inspecțiile de grad didactic, modificată masiv. Numărul de puncte pentru predare a fost redus aproape la jumătate, sunt introduse 20 de puncte pentru feedback, iar profesorii vor fi notați și pentru utilizarea de resurse digitale “cu respectarea drepturilor de autor”

Foto: Pexels.com

Noile fișe de evaluare pentru inspecțiile de grad didactic, valabile din anul școlar 2022-2023, au fost publicate în Monitorul Oficial pe 22 iulie. Prin ordinul de ministru care completează Metodologia de formare continuă a personalului didactic din învățământul preuniversitar, modificările sunt substanțiale în fișele de evaluare. Dacă până acum desfășurarea activității la clasă conta aproape jumătate din punctajul unei fișe de evaluare la inspecție, 40 de punte din cele 85 posibile, acum pentru “predare” mai pot fi obținute doar 25 de puncte din 85.

Principalele modificări constau în schimbarea domeniilor evaluate în aceste fișe, respectiv “Proiectarea activității” devine “Proiectare curriculară” marcată cu 20 de puncte, dublu față de cât era în fișa veche.

„Predarea și facilitarea învățării” este domeniul de evaluare care înlocuiește „Desfășurarea activității”. Și aici este o punctare total diferită de fosta fișă. Domeniului îi sunt acordate 25 de puncte, față de 40 câte erau în trecut. Apar două domenii de evaluare noi pe fișele pentru gradele didactice: “Feedback și evaluarea învățării”, alături de “Mediu/Climat educațional” care însumează 35 de puncte, care înlocuiesc defunctele “Evaluarea randamentului școlar” (10p) și “Cunoașterea și consilierea elevilor” (10p).

În urma definitivării în învăţământ, dezvoltarea profesională a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar este un proces în două etape. Fiecare etapă este finalizată prin evaluări specifice şi conduce la certificare şi un grad profesional mai înalt. Nivelurile profesionale care pot fi obţinute de cadrele didactice din învăţământul preuniversitar sunt, în această ordine: gradul didactic II şi gradul didactic I. Gradele didactice sunt recompensate cu niveluri de salarizare mai înalte pentru aceeaşi funcţie didactică, aceleaşi studii şi aceeaşi vechime în învăţământ şi conferă drepturi pentru a concura pentru poziţii de conducere, de îndrumare şi control.

Astfel, acum sunt introduse în fișele de evaluare pentru aceste grade didactice anexele 2a, 3a, 8a, 10a, anume:

Ce este diferit. “Grupa de indicatori” se numește acum “Domenii ale evaluării”, se acordă 15 puncte pentru “Mediu/Climat educațional”

Grupele de indicatori (prima coloană) se numesc acum domenii de evaluare. Punctele de la criterii însumează tot 85 de puncte, urmând ca 15 puncte să fie notate în raportul scris în urma inspecției (detalii, mai jos).

Prima “grupă de indicatori” din fișele de până acum este “Proiectarea activității”, notată cu 10 puncte împărțite pe 3 criterii de evaluare (2p + 2p + 6p). Noile modele arată că se numește Proiectare curriculară, notată cu 20 de puncte împărțite în mod egal pe 4 criterii de evaluare, adică:

  1. “Utilizarea adecvată a informațiilor teoretice și metodologice în proiectarea documentelor și a activităților didactice, respectând documentele curriculare și principiile curriculumului centrat pe elev
  2. Formularea clară a obiectivelor/rezultatelor învățării 5
  3. Proiectarea unor experiențe de învățare relevante, înlănțuite logic, care sprijină dezvoltarea competențelorcheie ale elevilor
  4. Selectarea responsabilă a resurselor pentru predare și învățare, inclusiv a resurselor de tehnologie digitală, cu respectarea normelor privind confidențialitatea și drepturile de autor”

Al doilea domeniu de evaluare este “Predare. Facilitatea învățării” cu 25 de puncte alocate în 10 criterii de evaluare în mod egal (2,5p fiecare). În fișele vechi aprobate în 2014, denumirea este “Desfășurarea activității”, cu 40 de puncte alocate inegal în 16 criterii de evaluare. Criteriile de acum sunt:

Foto: captură anexă

Al treilea domeniu de evaluare este “Feedback și evaluare a învățării”, cu 20 de puncte pentru 3 criterii de evaluare, anume:

  1. “Utilizarea diferitelor tehnici și instrumente de evaluarepentru a monitoriza procesul de învățare și pentru a obțineinformații despre progresul elevilor, inclusiv aplicațiiinformatice
  2. Furnizarea de feedback personalizat și de sprijindiferențiat pentru elevi pe baza datelor generate de instrumentele utilizate
  3. Încurajarea elevilor pentru a aprecia și interpreta rezultatele evaluărilor formative, sumative, ale autoevaluărilor și ale evaluărilor colegiale
  4. Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a îmbunătăți strategiile de evaluare și pentru a crea instrumente de evaluare adaptate obiectivelor”

La al patrulea domeniu de evaluare avem “Mediu/Climat educațional”, de 15 puncte, distribuite la 4 criterii astfel:

  1. “Utilizarea frecventă a tehnicilor de încurajare a participării tuturor elevilor, într-o atmosferă sigură, prietenoasă, incluzivă, propice învățării (5p)
  2. Valorizarea activității și produselor realizate de elevi (2,5 p)
  3. Aplicarea strategiilor de management al clasei pentru a crea un mediu care să susțină învățarea și starea de bine (5p)
  4. Încurajarea comunicării și a respectului reciproc (2,5p)”

La domeniul 5, “Autoevaluarea activității didactice”, de 5 puncte, sunt notate următoarele criterii cu câte 2,5 puncte fiecare: “Reflecție asupra activității didactice realizate” și “Evaluarea impactului experiențelor de învățare asupra elevilor și utilizarea acestuia pentru dezvoltare/ ameliorare/îmbunătățire”.

FOTO Fișă nouă (grad didactic II) și raport scris:

FOTO Fișă veche (grad didactic II) și raport scris:

Raportul scris de după inspecție. Pe ce se mai dau cele 15 puncte rămase până la 100

Raportul scris de după inspecție, semnat de inspectorul de specialitate sau de profesorul metodist care a supravegheat lecțiile de la clasă, este în corelație cu domeniile de evaluare amintite mai sus, existând spații libere de completat pentru fiecare în parte, pentru aprecieri și constatări.

15 puncte se acordă pentru următoarele aspecte, conform fișei:

Punctul g) menționează “Activitatea educativă în școală și în afara ei, inclusiv în sistem blended-learning (maximum 5 p)”.

Următorul punct, h), vizează “Dezvoltare profesională continuă — preocupare pentru studiu individual, pentru învățare și sprijin între colegi, pentru dezvoltarea competenței digitale în procesul de predare-învățare-evaluare, participarea la activități de formare, reuniuni profesionale, conferințe, mobilități etc. (maximum 5p)”.

Alte 5 puncte vin și de la punctul i) pentru “Aprecierea Consiliului de administrație al unității de învățământ cu privire la conduita în cadrul școlii și al comunității școlare”.

De remarcat și că, la semnătura raportului scris încheiat la inspecția curentă/specială, pe lângă “Inspector școlar/Profesor metodist”, apare cu “/” și “Profesor mentor”.

Descarcă de aici fișa de evaluare nouă – grad didactic II + raport scris în urma inspecției (.pdf):

Descarcă de aici fișa de evaluare nouă – grad didactic I + raport scris în urma inspecției (.pdf):

Iată ordinul din iulie 2022 complet, cu anexele (fișele pentru inspecții), în format .pdf:
Iată și anexele 1-7 de la ordinul de ministru 3.240 din 2014 (sursa):
Exit mobile version