Metodologia de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.423/2025 a fost publicat în Monitorul Oficial. Iată care sunt principalele puncte pentru profesorii de învățământ primar și învățători în „Programul ÎR”, adică învățare remedială.
- Descărcați metodologia pentru ore remediale, mai jos, din articol
Fiecare învățător sau profesor pentru învățământ primar are obligația de a organiza două ore de învățare remedială pe săptămână, ele au fost introduse recent prin Legea Bolojan. Edupedu.ro a arătat aici că o oră de remedial din cele două obligatorii pe săptămână încalcă planurile-cadru de la învățământul primar, plus legea Educației, care prevede alt număr de ore.
La alternativa Step by Step, aceste ore se integrează în cele opt ore zilnice petrecute de elevi la școală, prevede ordinul cu metodologia.
Grupele de elevi pentru orele remediale se formează de regulă cu 6–12 copii, dar pot fi mai mici sau mai mari, în funcție de situație. Se pot constitui grupe și din elevi de la clase diferite.
Activitățile se desfășoară înainte sau după programul obligatoriu, în două zile pe săptămână. O sesiune durează 45 de minute, iar la clasa pregătitoare și clasa I durează 30–35 de minute, restul timpului fiind destinat activităților ludice.
Participarea elevilor se face fie pe baza solicitării scrise a părinților, fie pe baza recomandării profesorului. Nu mai există cuvântul „benevol” în metodologie, iar din cum e scris textul ordinului de ministru, participarea este obligatorie – elevii au două opțiuni: înscrierea de către părinte sau acolo unde părintele nu solicită, înscrierea va fi făcută de profesor.
Totuși, un elev poate fi retras de la Programul ÎR. La fel ca în cazul disciplinei Religie, retragerea unui elev se face doar prin cerere scrisă a părintelui, inclusiv online.
- Art. 6 alin. (1): „Retragerea din Programul ÎR se poate face la cererea părintelui/reprezentantului legal, prin înștiințare scrisă a cadrului didactic.”
- Art. 6 alin. (2): „Cererile de înștiințare/retragere în/din Programul ÎR se pot transmite și online, la o adresă electronică/prin intermediul unei platforme indicate/gestionate de către unitatea de învățământ.”
Participarea elevilor este gratuită și nu se acordă calificative.
Nici profesorul nu are mai multe variante. Scrie explicit în text că nu poate refuza participarea unui elev, și că e obligat să facă orele.
Profesorii trebuie să țină un catalog special pentru aceste ore și să consemneze absențele. Tot ei monitorizează progresul elevilor și informează părinții cu privire la absențe.
Articolul 7 alin. (2) prevede explicit: „Prezența elevilor la Programul ÎR este urmărită de către cadrele didactice implicate în desfășurarea Programului ÎR. Absențele elevilor se consemnează într-un catalog special, aferent Programului ÎR”.
Profesorii trebuie să treacă orele remediale și în condica de prezență. Articolul 7 alin. (3) spune așa: „Activitatea didactică desfășurată de personalul didactic de predare, încadrat în unitatea de învățământ cu contract de muncă pe perioadă determinată/nedeterminată, în cadrul Programului ÎR este consemnată în condica de prezență”.
Activitățile remediale pot fi de remediere, consolidare, aprofundare sau extindere, adaptate nevoilor elevilor. La clasa pregătitoare accentul cade pe comunicare orală, deprinderi de literație, pre-alfabetizare, deprinderi prematematice și motricitate.
Directorul aprobă grupele, verifică respectarea orarului, observă direct orele și organizează întâlniri cu profesorii pentru evaluarea programului.
Comparată cu proiectul pus în dezbatere, versiunea finală aduce câteva modificări importante cum ar fi faptul că participarea elevilor devine mai ferm reglementată, responsabilitățile directorilor cresc, iar unele prevederi restrictive au dispărut.
Concret, în privința participării elevilor în forma de proiect, la art. 5, metodologia prevedea:
„Participarea elevilor la Programul ÎR este benevolă și se poate face, pentru o unitate de învățare sau pentru întregul an școlar:
a) în baza recomandării scrise a cadrului didactic, cu acordul părintelui/reprezentantului legal.
b) în baza unei înștiințări scrise a părintelui/reprezentantului legal, adresată cadrului didactic”.
În ordinul publicat, art. 5 alin. (1)-(2) precizează:
„Participarea elevilor la Programul ÎR se poate face pentru o unitate de învățare sau pentru întregul an școlar:
a) în baza unei solicitări scrise a părintelui/reprezentantului legal, adresată cadrului didactic;
b) în baza recomandării scrise a cadrului didactic, pentru elevii ai căror părinți nu au solicitat participarea la Programul ÎR.
(2) Cadrul didactic nu poate refuza participarea unui elev la Programul ÎR”.
Este de remarcat aici că tot cadrul didactic adună și cererile scrise pentru acest program, o nouă chestiune birocratică pentru învățători.
Organizarea grupelor și spațiile de desfășurare nelimitate
În proiect, la art. 2 alin. (2) scria că „În situații excepționale, un cadru didactic poate desfășura Programul de ÎR și cu elevi din alte clase din unitatea de învățământ, păstrându-se principiul nediscriminării”, iar la alin (5) „Este interzisă organizarea activităților remediale în spații neautorizate, în sedii ale partidelor politice sau în spații private aparținând personalului didactic, auxiliar sau nedidactic implicat în program”.
În ordinul publicat în Monitorul Oficial joi, 2 octombrie, art. 2 alin. (1)-(4) descriu doar constituirea grupelor de 6–12 elevi și desfășurarea în spații autorizate, dar nu mai menționează interdicțiile privind sedii private sau partide politice.
Fișele, planificările și planurile personalizate, eliminate
Monitorizarea progresului elevilor era prevăzută în proiect, la art. 8 lit. (1)-(4): „Cadrele didactice: (1) elaborează și implementează planurile individualizate de învățare pentru elevi; (2) monitorizează prezența elevilor la activități; (3) monitorizează progresul individual al elevilor; elaborează și completează fișe de progres individual; (4) analizează fișele de progres și stabilesc măsuri cu caracter reglator”.
Toate acestea în ordinul de ministru nu mai există, art. 8 lit. (d): „Cadrele didactice (…) monitorizează progresul individual al elevilor prin corelarea observațiilor privind evoluția elevilor de pe durata Programului ÎR cu cele documentate pe durata orelor de curs”. Obligația fișelor de progres dispare.
Obligațiile cadrelor didactice
Ambele documente conțin prevederea de la art. 10: „În învățământul primar, Programul ÎR reprezintă o componentă obligatorie a activității didactice, fiecare profesor pentru învățământul primar având responsabilitatea de a desfășura 2 ore/săptămână de pregătire remedială”.
În ordin se adaugă art. 11: „În cadrul alternativei educaționale step by step, desfășurarea Programului ÎR se va realiza de către fiecare cadru didactic de la clasă pe parcursul celor 8 ore în care elevii se află la școală”.
„Art. 8. — Atribuțiile cadrelor didactice sunt următoarele:
- a) asigură promovarea Programului ÎR în comunitatea școlară a clasei;
- b) transmit părinților recomandarea participării elevilor la Programul ÎR;
- c) monitorizează prezența elevilor la activități;
- d) monitorizează progresul individual al elevilor prin corelarea observațiilor privind evoluția elevilor de pe durata Programului ÎR cu cele documentate pe durata orelor de curs;
- e) partajează cu alte cadre didactice informațiile privind evoluția elevilor, acolo unde este cazul„.
Rolul directorilor
Proiectul, art. 9 alin. (1)-(4): „Directorul/directorul adjunct verifică respectarea orarului și includerea în program a tuturor elevilor (…) observă în mod direct desfășurarea activităților; organizează întâlniri periodice de analiză și reflecție cu cadrele didactice; analizează eficiența desfășurării programului”.
În ordin, art. 9 lit. (b)-(e): „Directorul/directorul adjunct verifică și aprobă constituirea și actualizarea periodică a grupelor de elevi (…) observă în mod direct desfășurarea activităților; organizează întâlniri periodice de analiză și reflecție cu cadrele didactice, în vederea evaluării calitative a Programului ÎR”.
Așadar a dispărut analiza de eficiență, a apărut analiza calitativă.
