„Perioada detașării lui Radu Nica ca director interimar al Teatrului Metropolis” a expirat, este punctul de vedere al Primăriei Capitalei, la solicitarea Edupedu.ro. Răspunsul vine la trei zile după ce prin semnătura primarului interimar al Bucureștiului, Stelian Bujduveanu, directorul interimar al teatrului Metropolis a fost schimbat din funcție, fără explicații. Nica era director cu statut de interimar de aproape 3 ani, din 2022.
Decizia privind concedierea sa a stârnit un val de susținere din partea mai multor directori de teatre din București, mulți la rândul lor aflați în funcții tot interimar, care cer organizarea concursurilor pentru desemnarea directorilor.
La trei zile după ce Radu Nica a fost schimbat din funcția de director interimar la Teatrul Metropolis din București, pe 23 septembrie, prin decizia primarului interimar Stelian Bujduveanu, primăria Capitalei a oferit un răspunsul la solicitarea Edupedu.ro, în care explică faptul că „Radu Nica a fost detașat la Teatrul Metropolis de la o altă instituție, iar perioada detașării a expirat”.
În locul său a fost numit fostul director și fondator al Teatrului, George Ivașcu, „pentru o perioadă de cel mult un an, până la organizarea concursului de management”.
Primăria nu a dat explicații cu privire la motivul pentru care nu a mai prelungit mandatul lui Radu Nica, care se afla pe acest post interimar de aproape 3 ani și nici când ar avea loc concursurile de manageri de teatre din București.
Răspuns al Primăriei Capitalei:
„Domnul Radu Nica a fost detașat la Teatrul Metropolis de la o altă instituție, iar perioada detașării a expirat.
Domnul George Ivașcu a fost numit temporar, pentru o perioadă de cel mult un an, prin detașare de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC), pentru a asigura, începând cu data de 24 septembrie, conducerea Teatrului Metropolis și continuitatea activității artistice, până la organizarea concursului de management„.
Radu Nica era în funcția de director interimar din 2022, când George Ivașcu, fondator al Teatrului a demisionat, în urma un scandal.
Atunci Primăria acuza conducerea Teatrului Metropolis că a raportat aproape 60.000 de spectatori, dar a vândut doar 2.000 de bilete.
Directorii de teatre cer organizarea de concursuri
Demiterea directorului interimar a generat un val de susținere din partea altor directori de teatre din București, care cer organizarea concursurilor de directori de teatre.
Catinca Drăgănescu, directoarea interimară a Teatrului Masca din București spune că a cerut organizarea de concursuri.
Mesajul ei pe Facebook:
„Lui Radu Nica nu i s-a prelungit interimatul la Metropolis. A revenit George Ivașcu. Și el tot interimar. De ce? De ce se înlocuiește un interimar cu alt interimar? De ce i se întâmplă asta lui Radu? Ce nu a făcut bine la Metropolis? De ce nu se organizează concursuri?
Știu că și numirea mea la Masca va expira curând. Știu că teatrul pe care încerc să-l țin în picioare e vulnerabil. Și nu e vorba doar de mine sau de Masca – toate teatrele bucureștene trăiesc în aceeași stare de provizorat. Suntem ținuți într-un soi de precariat administrativ, în care fiecare dintre noi depinde de semnătura unei autorități.
Ce înseamnă asta? Că nu există proiecte de management. Că nu există evaluare. Că nu există continuitate. Și, cel mai dureros, că nu există obligația de a da explicații. Teatrele sunt conduse „pe avarie”, de la o lună la alta, ca și cum cultura ar putea supraviețui fără strategie, fără orizont, fără asumare.
Știu sigur că nu am stat cu mâinile în sân. Am cerut concursuri. Am cerut reguli clare, șanse egale. Am fost însă ignorați. Și atunci întrebarea care mă obsedează este: ce înseamnă binele pentru teatrele astea? Cum poate să arate el în ochii celor care ar trebui să le asigure stabilitatea și să le dea dreptul la un drum asumat, transparent, evaluabil?
Poate că binele ar însemna să știm unde mergem. Să avem un cadru, un mandat, o responsabilitate. Poate că binele ar fi să putem construi fără să simțim în fiecare clipă că suntem schimbabili.
Astăzi, însă, nu avem nici măcar acest minim orizont. Și e greu să conduci un teatru cu spatele lipit de zid și cu frica permanentă că oricând pixul cuiva poate să te șteargă, și oare ce-o însemna asta pentru respectiva instituție?! Nu știu în cel fel să mai spun că nu e vorba de noi, pe persoană fizică – e vorba de aceste instituții publice, în vremuri de răstriște.
Am fost și sunt adepta concursurilor deschise și transparente. Cred că binele acestor instituții publice stă în primul rând în asigurarea unui cadru stabil de funcționare pe termen mediu și lung. Vulnerabilitatea noastră le vulnerabilizează și pe ele. Și toate aceste compromisuri erodează conștiința – dacă îi mai pasă cuiva și de moralitate. N-are nimeni cum să fie manager legitim fără concurs. Asta e o certitudine„.
Mihaela Michailov, co fondatoare a Centrul de Teatru Educațional Replika spune că „ce i se întâmplă zilele astea lui Radu Nica i se poate întâmpla oricărui manager interimar”.
„Radu Nica chiar s-a străduit să schimbe ceva și a deschis pe bune Metropolisul spre o direcție relevantă pentru teatrul actual.
Dar dincolo de asta, anomalia culturală pe care o trăim de ani buni în teatrele bucureștene își spune cât se poate de concret cuvântul. Când ții toate teatrele bucureștene în interimat, ajungi și aici.
Ce înseamnă interimatul ăsta de fapt ilegal? Că ești într-o stare de provizorat instituțional, că depinzi constant de cel care se poate supăra și te poate înlătura. De ce? Pentru că poate, pentru că te are – cum ar veni – la mână. Practic, ești manager, dar temporalitatea provizorie te face vulnerabil.
Dragi manageri interimari ai teatrelor bucureștene, cereți public, de urgență, demararea concursurilor! Nu de alta, dar mâine oricare dintre voi poate urma.
Domnule primar al capitalei, moștenitor al aberației interimatului care nu se mai termină, nu mai prelungiți această aberație culturală! Bucureștiul are nevoie de manageri evaluați prin concurs și numiți prin concurs! Manageri care să nu fie în poziția de subalterni pe care interimatul să îi pună intr-o condiție problematică, de legitimitate constant chestionabilă. E complet toxic cultural ce se întâmplă de ani buni!”
Reacție și de la regizorul David Schwartz. Și el remarcă necesitatea organizării concursurilor pentru directorii de teatre:
„A fost schimbat peste noapte din funcția de director al Teatrului Metropolis, aparent sub pretextul unui scandal-fulger orchestrat pe facebook.
Majoritatea reacțiilor e previzibilă – cine a colaborat cu teatrul în cei peste doi ani cât a fost Radu director denunță nedreptatea, cine colaborase înainte se bucură de „restaurație”; spectatorii care admiră noua direcție a teatrului sunt indignați, cei care o admirau pe cea veche sunt mulțumiți*.
Dincolo de aceste partizanate străvezii, rămân de discutat două aspecte structurale.
Primul – trebuie să denunțăm public drept ilegală, distructivă și deosebit de periculoasă practica de a ține directorii de teatre în interimate perpetue. Conform legii (OUG 189/2008), interimatul managerului / directorului nu poate depăși 120 de zile, apoi ordonatorul de credite fiind obligat să organizeze concurs pentru ocuparea postului. Primăria Bucureștiului, în cei cinci ani de mandate Nicușor Dan, nu a organizat însă, după cunoștințele mele, NICIUN CONCURS, practic toți directorii de teatre fiind interimari veșnici. Concomitent, bugetele pentru teatre au fost diminuate în fiecare an. Iar anul ăsta au depășit orice limită de jos, ajungându-se la situații dezastruoase, și ele ilegale, cu artiști și furnizori neplătiți timp de 4-5 luni. Evident, fiind manager interimar într-o situație ilegală, menținută de primărie, nu poți chestiona în niciun fel sau amenda public tăierile de buget fără să îți riști serios postul. Și poți fi schimbat discreționar în orice clipă, fără a avea pârghiile legale să te aperi. Exact ce s-a întâmplat acum cu Radu Nica”.
