„Reducerea orelor de Limbă și literatură română” ar fi în discuții la nivelul Ministerului Educației, susține președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop / El califică educația antreprenorială drept „năzbâtie” și pledează pentru studiul Limbii latine

2.148 de vizualizări
Foto: captură Youtube.com/ Academia Română
La Ministerul Educației ar exista discuții despre „reducerea orelor de Limbă și literatură română”, a susținut, într-un discurs rostit cu ocazia Zilei Limbii Române, președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop. Acesta a comentat, totodată, că reducerea ar fi urmărită pentru a face lor unei alte ore, precum educația antreprenorială, ce promovează o competență-cheie la nivel european, dar pe care el o califică drept „năzbâtie”. 
  • „Nu se poate discuta vreodată într-o entitate a ministerului reducerea orelor de Limbă şi literatură română, cum aud că se întâmplă acum, ca să poată introduce câte o materie de o oră pe săptămână, vreo năzbâtie care i-a trecut prin minte cuiva de, să zicem, educaţie antreprenorială, ca şi cum românii ar trebui să devină toţi antreprenori şi să nu muncească nimeni”, a spus el în discursul menționat, susținut în data de 29 august.

Comentariile președintelui Academiei vin în contextul în care planurile-cadru pentru liceu nu au fost puse, încă, în dezbatere publică, după mai multe amânări, luna septembrie fiind vehiculată în acest sens, recent, de ministra Ligia Deca.

Ioan-Aurel Pop a criticat intenția de a introduce ore de educație antreprenorială, interpretând această inițiativă: „ca și cum românii ar trebui să devină toți antreprenori și să nu muncească nimeni”. Și aceasta, în condițiile în care noua Lege a învățământului preuniversitar prevede că planurile-cadru trebuie să include, între alte teme, și tema educației antreprenoriale [Art. 88 (10)], competența antreprenorială fiind una dintre competențele-cheie promovate la nivel european și care trebuie luată în calcul pentru curriculumul național pentru învățământul primar, gimnazial și liceal [Art 91 din Legea învățământului preuniversitar].

În același timp, Ioan-Aurel Pop a făcut o pledoarie pentru studiul Limbii latine, pe care a inclus-o alături de limba și literatura română, geografie și istorie ca materii al căror studiu „ne scoate din ignoranță și ne proiectează în comunicare și dialog”.

Ioan-Aurel Pop, în discursul rostit de Ziua Limbii Române:

  • „(…) După ce învățăm să vorbim, avem nevoie de educație întru limbă, de studiul sistematic al limbii și, firește, apoi, al literaturii. Dacă nu învăţăm bine şi suficient la şcoală Limba şi literatura română, rămânem cu un mare handicap în lumea pe care o trăim.
  • Şi spun asta intenţionat, să audă şi Ministerul Educaţiei. Nu se poate discuta vreodată într-o entitate a ministerului reducerea orelor de Limbă şi literatură română, cum aud că se întâmplă acum, ca să poată introduce câte o materie de o oră pe săptămână, vreo năzbâtie care i-a trecut prin minte cuiva de, să zicem, educaţie antreprenorială, ca şi cum românii ar trebui să devină toţi antreprenori şi să nu muncească nimeni. Se discută la nivel de minister aceste probleme.
  • Limba şi literatura română pe teritoriul României, al Republicii Moldova şi în alte părţi trebuie să rămână o disciplină sau disciplina de bază. E drept că generații întregi de români analfabeți, de țărani de la talpa casei au păstrat limba ca pe o comoară de preț, cum zice Alexei Mateevici. Și au transmis-o pe cale orală copiilor, nepoților, strănepoților. Numai că astăzi acest lucru nu mai este de ajuns. Pe vremea lor nu existau atentate la limbă. Pe vremea lor limba se transmitea frumos ca o lacrimă care curge natural.
  • Dar astăzi există atentate la fiecare pas. Educația întru limbă și literatură, însoțită de studiul latinei, al istoriei, al geografiei ne scoate din ignoranță și ne proiectează în comunicare și dialog. Educația ne impune obiceiul lecturii, fără de care limba noastră slăbește, sărăcește, se pervetește (…)”. 

În iulie, ministra Ligia Deca estima că planurile-cadru pentru liceu, care ar fi trebuit lansate în consultare publică încă de la începutul acestui an – 2004 fiind an electoral – urmau să fie puse în dezbatere publică în septembrie, când începe anul școlar 2024-2025, după amânări repetate.

Discursul integral – de la minutul 13 în înregistrarea evenimentului:
Citește și:
BREAKING Planurile-cadru pentru liceu vor fi puse în dezbatere publică abia în septembrie, peste două luni, estimează ministra Ligia Deca. Este a treia amânare în acest an electoral / Data alegerilor parlamentare, discutată pentru septembrie de politicieni

Modulele de educație pentru sănătate, financiară, de mediu, rutieră, juridică sau antreprenorială, devin „teme” obligatorii în planurile-cadru și programa școlară, în noul proiect de lege / Nu se precizează la ce clase vor fi introduse
Ioan Aurel Pop a demisionat din conducerea Consiliului responsabil cu atestarea titlurilor universitare, CNATDCU, Mircea Dumitru devine președinte până la expirarea actualului mandat, în 2024 / Pop, autosuspendat, spunea în 2022 că aceasta este o instituție „anacronică”, dar a păstrat până acum titlul de președinte
Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române: Ne invadează neomarxiștii și anulatorii culturii într-o epocă în care lăsăm copiii, poate, să-și aleagă sexul sau genul. Există forțe care doresc un control asupra evoluției lumii / Se contestă și în Europa că ce e aia matematică, chimie, fizică, istorie, geografie? Punem în loc educație sexuală și pentru igienă, educație financiară, pentru protecția mediului, pentru circulația pe drumuri publice
După Academia Română, și Comitetul Istoricilor Români, condus tot de Ioan Aurel Pop, cere Ministerului Educației două ore de istorie în gimnaziu și trei ore pentru liceeni, indiferent de profil / Pop dă exemplul Ungariei

4 comments
  1. Am mai scris deunăzi despre zvonurile privitoare la eliminarea Educației Antreprenoriale din trunchiul comun, la învățământul liceal. Am avertizat, în măsura în care am avut posibilitatea, pe toate căile despre imensa greșeală ce urma să se facă: în discuții bilateral, în conferințe, pe la toate forurile c ear mai fi putut afce ceva pentru a se evita comiterea acestei erori. Da, domnule președinte al Academiei Române, această materie există și se predă în învățământul liceal, la clasa a X-a, de foarte mulți ani! Așa că nu vorbim despre o *intenție de a introduce ore de educație antreprenorială*. Ele există, și doar trebuie păstrate (eventual dezvoltate, pe tot cuprinsul gimnaziului și liceului)! E doar prima confuzie pe care o face un om, pe care de altfel l-am apreciat în foarte multe rânduri, perorând/ dezinformând de la amvonul/microfonul Academiei Române!
    A doua confuzie pe care distinsul academician o face este aceea referitoare la noțiunile de antreprenoriat. Nu, domnul președinte, noțiunile de antreprenoriat nu se limitează la a pregăti pentru cineva să devină patron/antreprenor!
    Noțiunile de educație antreprenorială te ajută în fiecare zi. Ele te pot ajuta să administrezi orice entitate, orice organizație. Chiar și Academia Română (ar fi trist să nu fi realizat asta până acum)!
    Noțiunile de antreprenoriat pot fi foarte utile chiar și în Parlament, astfel încât să nu mai fie date legi pentru întreprinderi de către personae fără vreo legătură cu mediul antreprenorial!
    Noțiunile de antreprenoriat sunt foarte utile în administrație, fie ea centrală, fie ea locală, pentru că orice instituție funcționează, până la urmă, pe aceleași principii ale eficienței, ca oricare întreprindere (dacă nu mă credeți pe mine, îl puteți întreba tot pe un ardelean, pe nume Ilie Bolojan).
    Noțiunile de antreprenoriat sunt foarte utile inclusiv în a-ți administra propriul buget, propriul menaj, propria gospodărie. Mai ales când veniturile tale lunare se cuantifică în numai 4 cifre (și se apropie dramatic de minimul pe economie)!
    Noțiunile de antreprenoriat îți modelează viitorul, fac din fiecare dintre noi un consumator rațional, împiedicând risipa inutilă și epuizarea resurselor planetei.
    A te educa din punct de vedere antreprenorial nu presupune domnule academician faptul că nu va mai munci nimeni (apropos de asta, să știți că și antreprenorii muncesc- ba chiar foarte mult)! Consecința, una dintre ele, ar fi că fiecare dintre cei ce muncesc ar presta lucruri de mai bună calitate, mai eficient!
    Aș putea continua așa la infinit, dar nu vreau să plictisesc pe nimeni.
    Tot ce vă rog e ca, măcar Dvs., un om ce poate fi considerat reper în societate, să nu mai cădeți în *balcanisme* sau *miticisme* de genul acesta și să vă dați cu părerea despre ceva la care CHIAR nu vă pricepeți! Sunt destui în măsură să o facă, dar se pare că nu îi întreabă nimeni!
    Domnule academician, aveți atât de multe domenii în care sunteți supercalificat și în care chiar ar fi bine să emiteți păreri și judecăți de valoare, încât e păcat să vă pierdeți prin zări ce par mult prea greu de pătruns!

  2. Se face ca nu pricepe d-nul academician. Dorel i-ar explica asa: ,,pentru a intelege cat de cat un enunt ai nevoie sa cunosti limba in care este lansat enuntul. Da’ daca scopu-i ca cititorul sa nu priceapa, ce faci? Aplici metode prin care sa nu se descurce cu priceputul, se intelege. Ca de exemplu ce-o fi insemnand ,,ignoranta”? Ca nu-i mai pricepe sensul, pas cu pas, nici academicienii, de cand cu saltul spre ,,inteligenta artificiala”.

  3. astia-s tampiti; daca s-ar uita in mesajele unui elev ar constata ca trebuie marit numarul orelor de limba romana, nu scazut; sa bage istoria holocaustului si a romilor inapoi in materia istorie si se face loc, sau si mai bine, educatia antreprenoriala s-o bage in cadrul educatiei tehnologice

  4. Atunci sa fie două ore de economie pe săptămână sau una în clasa a X a și una în clasa a XI a.Daca și economia e nazbatie…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like