Resurse pentru profesori, de la Institutul de Științe ale Educației, pentru îmbunătățirea lecturii și literației elevilor

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com

Institutul de Științe ale Educației a publicat cu ocazia Zilei Naționale a Lecturii, mai multe resurse pentru profesori, exerciții bazate pe modul de testare al PISA și PIRLS. Pe site-ul Institutului sunt publicate rezultatele unui proiect și câteva sfaturi în format audio pentru profesori despre cum pot fi interpretați anumiți itemi din exerciții pentru clasele primare și gimnaziu pentru materii ca istorie și engleză. Amintim, la testarea PISA 2022 România a fost penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire.

Specialiștii Institutului de Științe ale Educației (IȘE) subliniază că “lectura nu mai poate să fie una școlărească. Nu poate să aibă ca scop doar îmbogățirea vocabularului. Acei elevi care devin cititori atenți, avizați, aceia vor avea și o fluența a limbii mare. Modele de bună practică se interiorizează prin textul citit. Vocabularul e static, lectura e dinamică, e interacțiune cu textul și ajungem să ne cunoaștem mai bine. Lectura nu este doar despre cărți, ci e un set de procese dinamice. Cititorul avizat se formează în școală, nu acasă, nu de pe net. E acel cititor care va tria sursele, va confrunta textele și va alege doar ce e relevant și pertinent. El nu va difuza fake news, va sti ce înseamnă și nu va cădea capcanelor propagandiste. Și va face asta chiar dacă folosește preponderent ecranul și mai puțin cartea”, spun specialiștii IȘE.

Exercițiile prezentate sunt sub forma unor întrebări folosite la testările PISA și PIRLS, care evaluează capacitatea elevului de înțelege a unui text în mai multe feluri. PIRLS vizează:

Extragerea informaţiilor explicit formulate

Formularea unor concluzii directe

Interpretarea şi integrarea ideilor şi informaţiilor

Examinarea şi evaluarea conţinutului, a limbajului şi a elementelor textuale

Unitatea de Cercetare în Educație a prezentat rezultatele proiectului ce vizează lectura ca o competență transversală, prin intermediul unor prezentări audio:
– O introducere cuprinzând opțiunile de bază ale proiectului
– Exemple de sarcini de lectură selectate dintre itemii publici PISA
– Exemple de explorare a textului multiplu la istorie
– Exemple de lectură pentru limbi moderne
– Exemple de sarcini de lectură selectate dintre itemii publici PIRLS (învățământ primar)
– Perspective pentru dezvoltarea competenței de lectură în cadrul oricărei discipline școlare

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Citește și:
Radu Vancu: Ar trebui începută educația literară a copiilor, la școală, cu literatură contemporană, cu scriitori care răspund la aceleași întrebări, neliniști, frământări și bucurii ca ale lumii lor / Statul român are politici foarte proaste de lectură
Ana Blandiana: Care este răul din societatea românească? Răul este în sistemul de învățământ, care trebuie transformat în ceva viu, în care profesorii să simtă din nou că sunt apostoli, nu slujbași
Exit mobile version