Secretarul de stat Sorin Ion, Ministerul Educației, primele precizări ale unui oficial guvernamental din ultima lună, despre aplicarea legii 141/2025: Nu este o reformă, este austeritate. Nu închidem școlile din mediul rural și nu mutăm copiii. O școală cu 50 de elevi, care este unică la nivel de comună, rămâne acolo

Sorin Ion / Foto: UVT

Abia la o lună de la aprobarea în Parlament a legii 141/2025 doi oficiali ai Ministerului Educației și Cercetării au explicat profesorilor și directorilor de școli cum au de gând să aplice măsurile. Marți, 5 august 2025, secretarii de stat Sorin Ion și Zoltan Kallos, ambii pe învățământ preuniversitar, au fost moderatorii dezbaterii publice organizate de MEC pe marginea proiectelor de metodologii și acte normative aflate în consultare. „O școală cu 50 de copii, care este unică la nivel de Unitate Administrativ Teritorială, rămâne acolo”, a spus Sorin Ion. Acesta a dezmințit că ar fi mutați elevii din școlile care își pierd personalitatea judirică, sau că școlile acestea ar pierde proiecte PNRAS, finanțate prin PNRR.

Sorin Ion a spus despre măsurile controversate adoptate fără niciun studiu de impact sau analiză educațională că „Nu avem pretenția că facem o reformă în adevăratul sens al cuvântului. Acestea sunt măsuri de austeritate, de eficientizare fiscal-bugetară.”

Oficialul a subliniat că ministerul este constrâns de limitele impuse de lege și că actele normative aflate în consultare publică nu pot modifica prevederile legislative deja intrate în vigoare: „Nu putem vorbi aici despre reforme, ci despre transpunerea în norme administrative a unor decizii luate la nivel guvernamental, în context de criză.”

Declarațiile vin în contextul unui val de reacții critice din partea profesorilor, directorilor și sindicatelor din educație, în special față de prevederile care:

Secretarul de stat a spus la începutul dezbaterii că toate cele patru acte normative puse în consultare se află sub incidența strictă a Legii 141/2025, iar ministerul nu poate introduce derogări sau excepții care nu sunt deja prevăzute de lege: „Dacă degrevarea maximă este de 50% pentru funcțiile de conducere și control, nu putem să facem 51%, oricât ne-am dori noi sau dumneavoastră. Dacă legea spune că minimul de predare e 10 ore, nu putem acorda norme de 8 ore.”

În privința comasării unităților de învățământ, Sorin Ion a insistat că școlile mici din mediul rural nu vor fi închise dacă sunt unice în localitate, conform prevederilor din Legea 198/2023. „Am văzut multe luări de poziție în spațiul public care pleacă de la o premisă falsă: că închidem școlile mici de la țară. Nu! O școală cu 50 de copii care este unică la nivel de UAT rămâne acolo. Reorganizarea este mai degrabă una administrativă. Nu punem lacătul pe vreo școală,” a spus acesta.

Declarațiile vizează reacțiile apărute în ultimele zile, inclusiv postări care invocă liste de școli din proiecte PNRAS presupus afectate: „Sunt informații… nu o să le spun false, dar o să le spun insuficient documentate.”

Sorin Ion a mai spus că dezbaterea a fost solicitată de asociația directorilor de școli – Comunității pentru Excelență în Managementul Școlar.

Actele supuse debaterii publice sunt:

Redăm fragmentul de la începutul dezbaterii, cu declarațiile secretarului de stat Sorin Ion:

„După cum bine știți, sunt patru acte normative în consultare publică. O să le enumăr imediat și, de asemenea, important de știut, pentru că în această dezbatere noi nu putem să luăm în discuție prevederile unei legi care re-a intrat deja în vigoare, mă refer la legea 141/2025, cea care include prevederi care duc la obligativitatea Ministerului Educației de a elabora acte normative subsecvente – ordine de ministru, respectiv hotărâri de guvern – așadar, cu aceste precizări și cu o precizare suplimentară, pentru că simt nevoia să spun asta, discutăm aici despre niște măsuri care nu se vor măsuri de reformă. De altfel, după cum bine știți, atât prevederile legii 198, cât și cele consemnate de domnul ministru în Raportul QX nu fac referire la astfel de măsuri. Suntem într-o perioadă de criză. Acestea sunt măsuri de austeritate, măsuri de eficientizare fiscal-bugetară. Nu avem pretenția că facem o reformă în adevăratul sens al cuvântului.

Dezbaterea este organizată la solicitarea Comunității pentru Excelență în Managementul Școlar, o asociație care reunește, în general, director de unități de învățământ preuniversitar și cărora le mulțumim pentru atât pentru materialele pe care ni le-au trimis pe adresa pusă la dispoziție tuturor, cât și pentru inițierea acestei dezbateri.

(…) Noi ne așteptăm ca astăzi să primim niște propuneri de îmbunătățire a actelor normative puse în consultare, a proiectelor de acte normative. Vreau să aveți în vedere că în toate aceste acte normative ne aflăm în limitările impuse de legea 141. Am să dau un exemplu dacă acolo degrevarea unei persoane de îndrumare conducere și control din sistemul de învățământ este de maxim 50%, nu o să putem să facem 51%, oricât ne-am dori noi sau dumneavoastră. N-o să putem să acordăm normă didactică de predare, pentru că avem multe propuneri pe zona asta, de 8 ore, acolo unde minimul impus de lege este 10 ore.

De asemenea, și în ceea ce privește unitățile de învățământ, reorganizare a lor, n-o să putem lua în considerare o propunere de excepție de la lege, dacă ea nu este prevăzută fie în legea 198, la alt articol. Mă refer, de exemplu, la liceele vocaționale, înțelegând aici și pe cele teologice și și așa mai departe, care sunt exceptate de la numărul minim de elevi. De asemenea și e bine să precizăm, pentru că am văzut foarte multe discuții în spațiul public în această perioadă, nu închidem școlile din mediul rural. Cele care sunt unice la nivel de unitate administrativ-teritorială vor funcționa în continuare în baza prevederilor legii 198. Așadar, o școală cu 50 de copii, care este unică la nivel de UAT, rămâne acolo. Și încă un lucru: reorganizarea unităților de învățământ este, din punctul nostru de vedere, mai mult una administrativă. Nu înseamnă că punem lacătul pe vreo școală, închidem și mutăm copiii de acolo. Acestea sunt precizări importante. Asta pentru că am văzut multe luări de poziție în spațiul public care pleacă de la o premiză falsă și anume că închidem școlile mici, de la țară. Am văzut postări cu liste de PNRAS, cu programe care mor cu ocazia acestei legi. Nu! Sunt informații, n-o să le spun false, ci o să le spun insuficient documentate”.

Exit mobile version