Legitimitatea funcției „este deja pierdută” atunci când „profesorii reacționează cu ironie, părinții cu furie, iar elevii cu dezinteres”, transmite sindicatul din învățământ SIPA Muntenia într-un mesaj remis redacției Edupedu.ro. Reacția vine în contextul în care ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat recent că se gândește dacă să plece sau nu din Guvern, dar și pe fondul nemulțumirilor sindicale acumulate în ultimele luni și al discuțiilor publice privind o posibilă demisie a ministrului.
În mesajul transmis, SIPA Muntenia susține că reacțiile negative constante din spațiul public nu mai pot fi tratate drept „zgomot de fond”, ci reprezintă un „semnal de alarmă”. „Atunci când reacția publică devine constantă, masivă și previzibil negativă, nu mai vorbim despre «zgomot de fond», ci despre un semnal de alarmă. Oricât de sofisticat ar fi discursul oficial, el este anulat în momentul în care cei cărora li se adresează nu mai cred în el”, arată sindicatul.
Reprezentanții profesorilor și ai altor angajați din învățământ afirmă că autoritatea unui ministru al Educației nu este dată de titluri academice, ci de capacitatea de a genera încredere într-un sistem tensionat. „Un ministru al Educației nu este evaluat doar prin CV, titluri academice sau concepte teoretice, ci prin capacitatea de a genera încredere și de a calma un sistem deja fracturat”, se arată în reacția SIPA Muntenia, care vorbește despre „o ruptură de realitate” între mesajele oficiale și recepția lor în rândul cadrelor didactice, părinților și elevilor.
Sindicatul mai susține că ignorarea acestui „diagnostic social” riscă să adâncească neîncrederea într-un sistem deja afectat de măsuri contestate. „Autoritatea nu se impune prin explicații repetate, ci se câștigă prin empatie, coerență și respect față de cei din teren. Educația nu mai are timp pentru orgolii, ci are nevoie de credibilitate”, afirmă organizația, care consideră că schimbarea „nu mai este o opțiune de imagine, ci o necesitate instituțională”.
Reacția – după ce ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat duminică, 21 decembrie, la emisiunea Info Edu de la TVR Info, că se gândește dacă va pleca din Guvern în perioada următoare.
„Nu am un răspuns deocamdată, dar este un lucru la care gândesc”, a spus ministrul, care a legat eventuala plecare de elaborarea bugetului pe 2026: „Am acest sentiment că ar trebui să fie un ministru care va lucra la bugetul pe anul viitor, fiindcă dacă eu lucrez la bugetul pe anul viitor, ar trebui să-mi asum continuarea mandatului”. Declarațiile vin în contextul în care sindicatele din educație cer de luni de zile demisia ministrului, pe fondul măsurilor bugetar-fiscale adoptate în vară, care au mărit norma didactică și au redus plata cu ora.
Redăm integral reacția SIPA Muntenia:
„«Când autoritatea este contestată zilnic, legitimitatea funcției este deja pierdută!»
Atunci când reacția publică devine constantă, masivă și previzibil negativă, nu mai vorbim despre „zgomot de fond”, ci despre un semnal de alarmă. Oricât de sofisticat ar fi discursul oficial, el este anulat în momentul în care cei cărora li se adresează nu mai cred în el.
Un ministru al Educației nu este evaluat doar prin CV, titluri academice sau concepte teoretice, ci prin capacitatea de a genera încredere și de a calma un sistem deja fracturat. În cazul actualului ministru, decalajul dintre intenția declarată și recepția publică este prea mare pentru a mai fi ignorat. Când profesorii reacționează cu ironie, părinții cu furie, iar elevii cu dezinteres, problema nu este „nivelul lor de înțelegere”. Problema este ruptura de realitate. Autoritatea nu se impune prin explicații repetate, ci se câștigă prin empatie, coerență și respect față de cei din teren.
Educația nu are nevoie de experimente de validare personală și nici de un discurs care sună corect doar în amfiteatre. Are nevoie de lideri care înțeleg că percepția publică nu este un capriciu, ci o formă de evaluare continuă. Iar când această evaluare e constant negativă, schimbarea nu mai este o opțiune de imagine, ci o necesitate instituțională.
Ignorarea acestui „diagnostic social” nu face decât să adâncească neîncrederea într-un sistem deja obosit, neîncrederea fiind cel mai periculos combustibil care generează nemulțumire socială. Educația nu mai are timp pentru orgolii ci are nevoie de credibilitate”.
