Admiterea la facultate. Ghiduri practice pentru elevi, consilieri școlari și părinți, realizate de UEFISCDI, publicate de ISJ Dolj

Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com

Inspectoratul Școlar Județean Dolj a transmis o notă oficială tuturor școlilor din județ, prin care solicită promovarea și distribuirea a patru broșuri pentru elevi, părinți și profesori cu despre admiterea la facultate, realizate de UEFISCDI, în cadrul proiectului PNRR pentru reducerea abandonului universitar „Intervenții pentru învățământul terțiar – măsuri sistemice pentru prevenirea și reducerea abandonului universitar”.
  1. Admiterea la facultate: ghid practic pentru elevi

Broșura cuprinde informații despre calendarul admiterii, condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un candidat pentru a se înscrie, categoriile de elevi care beneficiază de scutire de la plata taxei de admitere, modul de desfășurare a concursului, pașii pentru confirmarea locului și înmatriculare, tipurile de documente pe care universitățile sunt obligate să le publice, recomandări despre cum să te pregătești pentru admitere și o secțiune de întrebări frecvente.

  1. De la elev la student: tot ce trebuie să știi

Broșura explică pe larg cum este organizat anul universitar și ce tipuri de activități didactice există, cursuri, seminare și laboratoare. Sunt prezentate noțiunile de credite transferabile, planul de învățământ și fișa disciplinei, alături de regulile privind prezența și posibilitățile de recuperare. Materialul detaliază sesiunile de examinare, reexaminările, mărirea notelor și criteriile de promovare a unui an universitar, oferind o imagine clară asupra modului în care funcționează viața academică.

Broșura include și capitolul „Sprijin și facilități pentru studenți”, unde sunt enumerate beneficiile de care pot dispune studenții:

Unele facilități sunt valabile doar pentru studenții de la buget.

  1. De la liceu spre facultate: ghid pentru consilieri și părinți

Material destinat adulților care îi sprijină pe elevi în alegerea traseului educațional. Explică rolul consilierului, cum poate fi susținut adolescentul în procesul de admitere și ce așteptări sunt realiste pentru primii ani de facultate.

Argumente prezentate UEFISCDI  

Aproape 9 din 10 absolvenți de învățământ superior se angajează după finalizarea studiilor, ceea ce indică o capacitate foarte ridicată de integrare pe piața muncii. Jumătate dintre absolvenți își găsesc un loc de muncă în cel mult 3 luni de la absolvire;

Participarea la activități de voluntariat și la mobilități externe (cum ar fi Erasmus sau stagii de practică în străinătate) îi ajută pe absolvenți să fie mai flexibili și mai deschiși la cerințele pieței muncii. Cei care au avut o astfel de experiență au o rată de angajare cu aproximativ 5% mai mare;

O notă mai mare la examenul de Bacalaureat aduce venituri semnificativ mai mari. La un an de la absolvire, mediana veniturilor absolvenților (reprezintă valoarea din mijloc a tuturor veniturilor raportate, ceea ce oferă o imagine mai realistă decât media aritmetică, în special când există venituri foarte mici sau foarte mari) care au obținut o notă între 9-10 la examenul de Bacalaureat poate însemna un venit de până la 34,6% mai mare decât al celor care au obținut o medie între 6-6,99. Pe termen mediu, 5 ani de la absolvire, diferența se estompează, însă rămâne la un procent de aproximativ 14,3%.

Pe termen mediu, la cinci ani de la finalizarea studiilor, absolvenții de învățământ superior au câștigat între 4.488 lei (licență) și 4.848 lei (master). Pe termen scurt de la absolvire (un an), veniturile variază între 3.453 lei (licență) și 3.742 lei (master).

Sursă: UEFISCDI, Studiu privind angajabilitatea absolvenților de învățământ superior din România, 2021

  1. Ghid privind accesul în învățământul superior

Un material general care explică structura sistemului universitar, tipurile de programe, ciclurile de studii și modalitățile de finanțare.

Despre proiectul PNRR „Intervenții pentru învățământul terțiar – măsuri sistemice pentru prevenirea și reducerea abandonului universitar” 

„Proiectul „Intervenții pentru învățământul terțiar – măsuri sistemice pentru prevenirea și reducerea abandonului universitar” (cod MySMIS 322473) este implementat de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) în parteneriat cu Ministerul Educației. Derulat pe o perioadă de 36 de luni (01.08.2024 – 31.07.2027).

Intervențiile vizează dezvoltarea și implementarea unui sistem național de monitorizare și avertizare timpurie cu privire la riscul de abandon universitar, precum și sprijinirea instituțiilor de învățământ superior în adoptarea unor măsuri concrete de combatere a abandonului. De asemenea, proiectul contribuie la îmbunătățirea fundamentării politicilor educaționale prin dezvoltarea Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior (PNRUIS), un instrument digital esențial pentru analiza datelor și formularea de recomandări strategice la nivel național și instituțional.

Cu un buget total de 28.075.284,77 lei, proiectul este cofinanțat din Fondul Social European și bugetul național. Rezultatele așteptate includ creșterea gradului de absolvire, reducerea riscului de abandon și îmbunătățirea politicilor educaționale pentru un învățământ superior mai incluziv și mai performant. 

Obiectivele specifice

OS1 : Creșterea gradului de acces și absolvire a învățământului superior prin implementarea unui instrument de avertizare timpurie și monitorizare a tranziției către învățământul superior și a abandonului universitar.

OS2 : Îmbunătățirea politicilor privind combaterea abandonului universitar prin fundamentarea acestora pe date in Platforma Națională de Raportare Unică în Învățământul Superior (PNRUIS).

OS3 : Combaterea fenomenului de abandon universitar prin implementarea unor măsuri specifice și analizarea impactului pentru replicare la nivel național.

Activitățile și rezultatele preconizate

Activitatea A.1 – Dezvoltarea și implementarea unui instrument de monitorizare a tranziției către învățământul superior și a abandonului universitar

Activitatea A.2 – Implementarea de activități în vederea sprijinirii instituțiilor de învățământ superior din România în elaborarea și implementarea de măsuri de reducere a abandonului universitar, în conformitate cu Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU)

Activitatea A.3 – Implementarea Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior (PNRUIS) și utilizarea acesteia în vederea susținerii politicilor privind progresul și succesul în învățământul superior

Activitatea A.4 – Implementarea unor măsuri de combatere a abandonului universitar și analiza impactului măsurilor implementate

Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version