AI nu oferă feedback mai bun decât profesorii, iar rolul uman rămâne „imposibil de înlocuit”, arată o meta-analiză a cercetătorilor norvegieni și finlandezi

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com

O meta-analiză internațională publicată în Educational Psychology arată că feedbackul generat de inteligența artificială nu depășește feedbackul oferit de profesori. Analiza, realizată pe 41 de studii și 4.813 elevi și studenți, arată că efectul AI asupra performanței este „mic și statistic nesemnificativ”, iar avantajele profesorilor rămân decisive pentru învățare. Studiul a fost publicat în septembrie 2025.

Potrivit autorilor, „diferențele dintre performanțele elevilor care primesc feedback de la AI și cele ale elevilor care primesc feedback uman nu sunt semnificative statistic”, efectul fiind foarte redus (Hedge’s g = 0,25). În traducere: AI nu produce un progres academic în mod constant mai bun decât un profesor.

Studiul insistă că acest rezultat nu trebuie interpretat ca un eșec al tehnologiei, ci ca o limită intrinsecă: „Acest efect mic și nesemnificativ nu trebuie interpretat drept lipsă de eficiență, ci drept o dovadă că eficiența depinde foarte mult de context și de modul în care este folosit AI în combinație cu intervenția umană.”

În privința percepției elevilor asupra feedbackului, autorii arată că studenții preferă în continuare feedbackul uman, chiar atunci când AI oferă răspunsuri rapide. „Elevii tind să perceapă feedbackul uman ca fiind mai util, deoarece include încurajare, empatie și adaptare la situația individuală – elemente pe care AI nu le poate reproduce,” scriu autorii.

Studiul subliniază explicit caracterul unic al profesorilor: „Feedbackul uman oferă beneficii unice – relaționale, de mentorat și de ghidare etică – care depășesc ceea ce poate oferi AI.”

În ceea ce privește motivația, autoreglarea și implicarea în învățare, cercetătorii arată că datele sunt neconcludente fiindcă unele studii arată efecte pozitive, altele negative. Niciun tipar clar nu poate fi identificat. Autorii avertizează că există o „heterogenitate foarte ridicată” între studii (I² între 75% și 95%), ceea ce înseamnă că efectele depind masiv de tipul de sarcină, nivelul elevilor și tipul de instrument AI.

În concluzie, meta-analiza recomandă utilizarea unui model hibrid, adică profesor asistat de AI. „Inteligența artificială poate sprijini profesorii prin volum, consistență și rapiditate, dar nu poate înlocui rolul lor esențial în relația educațională și în ghidarea elevilor,” încheie autorii.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version