Amplă reformă curriculară în Polonia, unul dintre liderii europeni ai PISA – începută în februarie 2024 și programată să se încheie în doar patru ani: Mai puțină materie chiar din septembrie, dar tratată aprofundat, schimbări extinse în învățământul primar din 2026

Foto © Iakov Filimonov | Dreamstime.com

Patru ani estimează guvernul de la Varșovia că va dura o amplă reformă curriculară, reformă începută la începutul acestui an cu o fază de consultări preliminare și care ar urma să se încheie cu introducerea unui trunchi comun modificat la liceu, în 2028. Potrivit unei prezentări făcute în rețeaua europeană Eurydice, această revizuire a curriculumului urmează să se facă în două etape mari – întâi o reducere cantitativă și o întărire calitativă a conținutului obligatoriu, urmată de o reformă a curriculumului mai întâi în școala primară, iar după numai doi ani în învățământul secundar.

Revizuirea extinsă a curriculumului vine în contextul în care Polonia a anunțat unele schimbări încă de anul trecut, cu aplicare din actualul an școlar. 

Polonia a reprezentat un model pentru România în momentul elaborării vechii Legi a educației naționale din 2011, lege care a declanșat un proces de reformă curriculară care nu s-a încheiat încă, după 13 ani. Tot Polonia se situează printre primele țări din Europa, cu scoruri apropiate de liderii Estonia sau Irlanda, din punct de vedere al rezultatelor obținute în cadrul evaluării internaționale PISA 2022  la toate cele trei evaluări – matematică, citire, științe.

În acest peisaj în schimbare, Ministerul Educației Naționale din Polonia propune un plan de schimbare rapidă a curriculumului, într-un proces care să se desfășoare pe parcursul următorilor 4 ani, potrivit prezentării Eurydice.

Planul include două etape mari:

  1. Mai întâi, reducerea conținutului predat în învățământul obligatoriu, cu păstrarea timpului alocat materiei – schimbare care urmează să fie introdusă de la 1 septembrie 2024. Ea are drept scop formarea unui cadru în care elevii au mai puțin de învățat, dar aprofundează mai mult materia existentă, „pentru un proces educațional mai eficient”
  2. Faza a doua include o cuprinzătoare reformă curriculară, care să fie implementată în învățământul primar (primele opt clase) din anul școlar 2026-2027, iar în învățământul secundar – din anul școlar 2028-2029.

Întregul proces a fost inițiat la mijlocul lunii februarie a.c., prin anunțarea unei faze de consultări preliminare deschise pentru introducerea primei faze a reformei. Pe 22 februarie, această fază se încheia deja, între timp înregistrându-se peste 50.000 de propuneri.

În cadrul acesteia, au fost vizate schimbări pentru materiile din trunchiul comun:

După faza de consultări preliminare, care presupunea atât formularea de comentarii și propuneri prin instrumente speciale online, cât și întâlniri online cu experții care elaborează schimbările, trebuie elaborate, până în aprilie a.c., proiecte de reglementare privind curriculumul. Acestea vizează trunchiul comun pentru fiecare ciclu de învățământ, iar în aprilie este de așteptat ca ele să fie puse propriu-zis în consultare publică. Ministerul intenționează să le adopte în luna iunie a.c..

Schimbările din faza 1, ce urmăresc diminuarea volumului și întărirea învățării aprofundate, vor fi introduse de la 1 septembrie pentru toți elevii, începând cu cei din clasa a IV-a și până la cei din învățământul secundar de orice tip. Potrivit planificării, aceste schimbări nu vor presupune introducerea unor noi manuale, în locul celor existente.

Foto © Iakov FilimonovDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version