Amplă reformă curriculară în Polonia, unul dintre liderii europeni ai PISA – începută în februarie 2024 și programată să se încheie în doar patru ani: Mai puțină materie chiar din septembrie, dar tratată aprofundat, schimbări extinse în învățământul primar din 2026

1.994 de vizualizări
Foto © Iakov Filimonov | Dreamstime.com
Patru ani estimează guvernul de la Varșovia că va dura o amplă reformă curriculară, reformă începută la începutul acestui an cu o fază de consultări preliminare și care ar urma să se încheie cu introducerea unui trunchi comun modificat la liceu, în 2028. Potrivit unei prezentări făcute în rețeaua europeană Eurydice, această revizuire a curriculumului urmează să se facă în două etape mari – întâi o reducere cantitativă și o întărire calitativă a conținutului obligatoriu, urmată de o reformă a curriculumului mai întâi în școala primară, iar după numai doi ani în învățământul secundar.

Revizuirea extinsă a curriculumului vine în contextul în care Polonia a anunțat unele schimbări încă de anul trecut, cu aplicare din actualul an școlar. 

Polonia a reprezentat un model pentru România în momentul elaborării vechii Legi a educației naționale din 2011, lege care a declanșat un proces de reformă curriculară care nu s-a încheiat încă, după 13 ani. Tot Polonia se situează printre primele țări din Europa, cu scoruri apropiate de liderii Estonia sau Irlanda, din punct de vedere al rezultatelor obținute în cadrul evaluării internaționale PISA 2022  la toate cele trei evaluări – matematică, citire, științe.

  • Țara a reușit această performanță pe fondul unor schimbări constante: de la introducerea unui curriculum național reformat în 2009, sistemul educațional a trecut prin modificări structurale începând din 2017, care a stabilit 9 ani de învățământ obligatoriu (ultimul an de învățământ preșcolar și opt ani de școală primară), urmat de învățământ secundar de diverse forme, între care elevii de până la 18 ani au obligația să aleagă. O serie de schimbări curriculare au fost stabilite la începutul acestei faze de reorganizare, în 2017-2018.

În acest peisaj în schimbare, Ministerul Educației Naționale din Polonia propune un plan de schimbare rapidă a curriculumului, într-un proces care să se desfășoare pe parcursul următorilor 4 ani, potrivit prezentării Eurydice.

Planul include două etape mari:

  1. Mai întâi, reducerea conținutului predat în învățământul obligatoriu, cu păstrarea timpului alocat materiei – schimbare care urmează să fie introdusă de la 1 septembrie 2024. Ea are drept scop formarea unui cadru în care elevii au mai puțin de învățat, dar aprofundează mai mult materia existentă, „pentru un proces educațional mai eficient”
  2. Faza a doua include o cuprinzătoare reformă curriculară, care să fie implementată în învățământul primar (primele opt clase) din anul școlar 2026-2027, iar în învățământul secundar – din anul școlar 2028-2029.

Întregul proces a fost inițiat la mijlocul lunii februarie a.c., prin anunțarea unei faze de consultări preliminare deschise pentru introducerea primei faze a reformei. Pe 22 februarie, această fază se încheia deja, între timp înregistrându-se peste 50.000 de propuneri.

În cadrul acesteia, au fost vizate schimbări pentru materiile din trunchiul comun:

  • la nivelul claselor 4-8: limba poloneză, limbă străină modernă, limba latină, limba minorității naționale/limba regională, istorie, științe sociale, matematică, biologie, geografie, chimie, fizică, TIC.
  • La nivelul învățământului secundar general și tehnologic: limba poloneză, limbă străină modernă, latina, limba minorității naționale/limba regională, istorie, științe sociale, istorie și prezent, matematică, biologie, geografie, chimie, fizică, TIC, filosofie, cultură latină și antică, istoria muzicii, istoria artelor.
  • Schimbări similare sunt prevăzute pentru învățământul profesional / vocațional

După faza de consultări preliminare, care presupunea atât formularea de comentarii și propuneri prin instrumente speciale online, cât și întâlniri online cu experții care elaborează schimbările, trebuie elaborate, până în aprilie a.c., proiecte de reglementare privind curriculumul. Acestea vizează trunchiul comun pentru fiecare ciclu de învățământ, iar în aprilie este de așteptat ca ele să fie puse propriu-zis în consultare publică. Ministerul intenționează să le adopte în luna iunie a.c..

Schimbările din faza 1, ce urmăresc diminuarea volumului și întărirea învățării aprofundate, vor fi introduse de la 1 septembrie pentru toți elevii, începând cu cei din clasa a IV-a și până la cei din învățământul secundar de orice tip. Potrivit planificării, aceste schimbări nu vor presupune introducerea unor noi manuale, în locul celor existente.

Foto © Iakov FilimonovDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


18 comments
  1. @Mircea ! Poți să te duci la tratament, deoarece ai luat-o razna de tot și lăsă-ne în pace , deoarece noi nu vrem să îți argumentăm ție nimic, deoarece nu ești un exemplu de om consecvent . Ești o cauză pierdută și ai probleme grave, iar tratamentul nu te va ajuta sigur . Nu suntem obligați să acceptăm punctul tău de vedere degradant și obsesiv până la paranoic și nebunesc ! Nimeni nu a spus că este greșit ca elevii să învețe și să studieze , iar tu manipuleze ideile atacând persoana și înjurând birjărește ! Trebuie să aduci argumente și raționamente logice în cazul tau și observ că mintea ta nu te ajută prea mult, deoarece probabil ești pe sevraj sau ai consumat substanțe interzise sau alcool, altfel nu înțeleg pornirea ta grobiană și prostească. Poți să te duci afară la golanii tăi sau la balamuc . Dar te rugăm să ne lași în pace dacă nu dorești să te exprimi civilizat . Nu suntem nevoiți să îți acceptăm comportamentele antisociale, nebunești și boschetărești!

  2. Și iată că misterul succesului polonez iese la iveală – spre deosebire de ginta noastră latină, care nu știe cum să transforme disciplina limbii latine într-una mai insesizabilă și mai ternă pentru a o șterge complet din formarea tinerilor, polonezii o studiază 8 ani, din clasa a V-a până într-a VIII-a. Și studiază și cultura antică în liceu, ca disciplină separată. Ce distanță colosală față de România.

  3. Până și ei au ajuns la concluzia că trebuie reformat sistemul, diminuată materia și simplificată astfel încât să fie digerabilă pentru elevi, deci astfel se aliniază modelelor și îndrumărilor internaționale și europene ! În România conservatorii și comuniștii din educație și societate se opun cu o îndârjire prostească și ar vrea dacă se poate ca elevii să doarmă în școală și să studieze de dimineață până seara fără oprire și să aibă câte 100 de materii cu 100 de examene după fiecare minut de respirat . O să vină timpurile când se va reduce materia și în sistemul de învățământ românesc, iar elevii vor avea ocazia să trăiască normal la fel ca în celelalte țări europene.

      1. @je5progresist ! Te rog atenție la limbaj ! Am o vârstă totuși și nu admit comportamentele boschetărești ale tale ! Ai un limbaj golănesc și huligănesc ! Se vede că ai fost educat la colț de bloc sau în mahala ! Nu ai înțeles nimic ! Poți să consulți un psiholog sau un psihiatru și poate măcar așa ei reușesc să îți scoată ura, golăneala și răutatea din cap ! Probabil ești în stare de ebrietate sau ai consumat substanțe cu efecte amețitoare, altfel nu se explică intervenția ta anormală și delirantă. Persoanele cu comportamente deviate ca tine nu au ce căuta aici ! Eu nu stau de vorbă cu persoanele aflate pe sevraj ! Dacă dorești să comentezi, atunci ai obligația să te exprimi civilizat!

        1. Omul are dreptate. Tu, în schimb, n-ai argumente și vii cu ad hominem. Atât știi, atât scrii. ”Ai o vârstă”? Care, 14 ani și te crezi edgy?

          1. @Mircea ! Cu privire la ce are dreptate ? Cu privire la înjurăturile vulgare și de mahala ? Tu pe ce lume trăiești ? Ce fel de educație ai ? Nu cred că ai educație absolut deloc, având în vedere că ți se pare normal ca un individ să înjure ca pe stadion . Alte argumente observ că nu ai . Poți să pleci acasă oricând. Eu nu ți-am menționat numele și nu mă interesează personal ce crezi tu . Eu am opinia mea și nu admit comportamentele golănești . Gândești ca un copil de 8 ani și probabil ești și scandalagiu ! Comportamentul tău și educația ta lasă de dorit ! Nu ai învățat nimic de la viața asta ! Și să știi că nu ești Super Man dacă ai venit aici să comentezi ca pe tarlaua ta ! Ori de comporți civilizat
            , ori pleci acasă !

          2. @A Argumentum ad hominem atacă persoana, nu ideile. Nu e, practic, un argument, e o ceartă ca între țațe la piață. Omul spune că e o tâmpenie să spui că a cere elevilor să învețe e deja de natură ideologică comunistă, și că doar cineva care nu mai e în posesia facultăților sale mintale (din cauza utilizării drogurilor sau a imbecilizării în urma consumului de sub-cultură) poate afirma așa ceva, iar tu, imediat, te apuci să comentezi orice legat de cum și cine este respectivul, un anonim de pe internet, fără să spui un cuvânt împotriva a ceea ce a spus de fapt.

            Este, sau nu este, comunistoidă ideea că elevii trebuie să învețe? Aici trebuie să aduci argumente sau contra-argumente, dacă are sau nu dreptate în ce a spus.

            Altfel, te-am mai văzut pe aici, sub 10001 nume false, și din păcate e evident că ai o problemă gravă și netratată, așa că nici nu mă miră că ai sărit iar cu ad hominem și împotriva mea. Mai mult nu poți. Sincer, îmi pare rău pentru tine, ca persoană, e păcat de fiecare om care are astfel de probleme și nici nu-și dă seama ce i se întâmplă. Sper să ai o familie sau măcar câțiva cunoscuți cărora să le pese de soarta ta și care să încerce să-ți dea o mână de ajutor până nu e prea târziu.

          3. @Mircea ! Eu ți-am vorbit frumos , dar văd că ai manifestări animalice ! Ești o obrăznicătură de om și ai comportamente huligănești și degradante ! Ești un troll platit să înjure și să scuipe ca pe stadion și ai 10000 de identități ascunse ! Ar trebui să te duci la psiholog sau la psihiatrie să îți trateze problema mintală legată de înjurăturile și ura ta înverșunată față de orice persoană ! Ești consumator de băuturi alcoolice și de substanțe ilegale , altfel nu se explică limbajul vulgar și atacurile la persoană ! Nu stau de vorbă cu golanii și huliganii care sunt plătiți să înjure ! Discursul tău e delirant și se vede că ai probleme serioase ! Încerci să schimbi ideile în favoarea ta și nu ai înțeles nimic , deoarece nu gândești cu creierul tău ! Ai mentalitățile unui comunist și ale unui golan ! Nimeni nu a criticat învățarea și educația în general, iar dacă asta ai înțeles înseamnă că nu ai învățat nimic de la viață și ești o cauză pierdută aflată în declin mintal și comportamental . Comportamentele tale paranoice și deviate nu au ce căuta aici și nimeni nu este obligat să îți accepte ție opiniile delirante și violente ! Ar trebui să te tratezi de urgență de boala ta mintală severă și să ne lași pe noi în pace ! Nu avem nevoie de persoane cu probleme mintale care sunt un pericol public ! Ești o cauză pierdută care continuă să îi influențezi și pe alții în rău !

          4. @Mircea ! Fenomen golănesc ce ești! Să știi că nu îți permit să mă jicnești ! Pe celălalt din urmă l-am acuzat că ar putea consuma alcool și substanțe interzise, tocmai datorită înjurăturii la adresa mea deoarece doar un om cu probleme ar putea să te înjure pentru o opinie personală . Să știi că nu m-am referit la articol și la ceea ce este scris , ci la altcineva ! Te-ai băgat aiurea în discuție și comporți ca un necivilizat ! Ți-ai pierdut mințile într-un delir nebunesc, iar acum debitezi și îi jicnești pe alții. Poți să îți tratezi problemele la psihiatru până nu este prea târziu . Cred că celor din jur le este greu cu unul ca tine care înjură, scuipă, spurcă și se comportă ca un om de doi bani ! Du-te la tratament ! Scoate ura și nebunia din tine cât mai ai posibilitatea! Tare rău ai ajuns ! Renunță la repetiția ta nebunească cu ,, ad hominem ,, , deoarece nu ești un intelectual! Se vede că ai cunoașterea limitată , dar lasă-i pe alții să gândească dacă tu nu faci vreun efort . Ai probleme grave și se pare că nu te degradezi treptat pe zi ce trece cu astfel de afirmații delirante. Te-ai pierdut pe drum. Lasă-i pe alții să te trateze până nu este prea târziu. De fapt s-ar putea să fie prea târziu la ce reacție animalică ai față de toți de aici .

      1. @Gică! Iar repeți ca un papagal până la nesfârșit aceeași întrebare prostească și fără logică ! Probabil altceva nu știi! Astea sunt toate cuvintele tale ? Doar atât cunoști ? Te rog să te duci în altă parte ! Aici nu avem nevoie de intriganți !

          1. @Gica ! Ai auzit de papagalul Marele Alexander și de papagalul Micul Alexander ? Tu repeți unele aceleași fraze în mod papagalicește! Întrebarea ta este penibilă și copilărească!

          2. @Gica ! Dacă tăceai filosof rămâneai ! Uite că nu ai tăcut și nu ai rămas filosof , ci ai rămas cioban !

  4. Cum așa nene, ăia nu scot științele din școală pe motiv că n-au profesori (ME) și că și-așa nu e nevoie de ele, că doar agricultorii și muncitorii calificați n-au nevoie de așa ceva ca să-și numere banii (”comunitatea”)!

    Minune mare!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Greva profesorilor și PNRR au provocat o alocare bugetară de 4,3% din PIB pentru Educație pentru anul 2024, cea mai mare din ultimii cel puțin 20 de ani, dar cu 36 de miliarde de lei mai mică față de prevederile legii Deca-Iohannis

Ministerul Educației a publicat pe Facebook un anunț prin care susține că a crescut alocarea pentru Educație în bugetul pentru anul 2023 până la echivalentul a 4,3% din PIB. Proiectul…
Vezi articolul

Problema salarizării profesorilor, cauza unor proteste masive în plină reformă a educației – exemplu pentru „democrația ca formă fără fond” din România, într-un raport privind starea democrației în 2023 / Alte teme criticate la capitolul Educație: lipsa de transparență, datele cu caracter personal

Greva de anul trecut a profesorilor, chiar în perioada adoptării noilor legi ale educației, este dată drept dovadă a „democrației ca formă fără fond” în România, sub actuala guvernare, într-un…
Vezi articolul

Educația – unul dintre principalele sectoare afectate de corupție în România, în condițiile în care sectorul are nevoie de resurse suplimentare, pentru întărirea oportunităților de muncă și reducerea sărăciei – Raport OCDE privind situația economică a României

Sistemul de educație din România este, alături de sănătate, achiziții publice și întreprinderile de stat, un sector major afectat de corupție, potrivit raportului Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE)…
Vezi articolul

Elevii români susțin democrația și spun că vor să voteze, dar au rezultate sub medie în ceea ce privește cunoștințele civice și au mai puțină încredere în autorități decât colegii lor din alte țări – studiu internațional în care România a participat în premieră

Elevii români de clasa a VIII-a, participanți la un studiu internațional privind educația civică și pentru cetățenie, au obținut un scor sub media celor peste 20 de țări care au…
Vezi articolul

Cursuri de limba română și servicii de tip afterschool pentru copii – printre principalele nevoi invocate, la doi ani de la declanșarea războiului, de refugiații ucraineni participanți la un sondaj Salvați Copiii

Cursurile de limba română și serviciile de tip afterschool pentru copii se numără, alături de accesul la servicii medicale și sprijin pentru găsirea unui loc de muncă, printre principalele nevoi…
Vezi articolul