Ana-Maria, elevă în clasa a VIII-a: „Nu e în regulă că unii profesori se axează pe ce știu elevii pe de rost. Îmi pun o notă doar ca să spună că mi-au pus o notă, iar peste câteva luni eu nu mai știu absolut nimic și lor nu le mai pasă de ceea ce știu eu sau nu”

Foto: Freepik.com

Anamaria, elevă în clasa a VIII-a, spune că după opt ani de școală și peste un an de învățat în sistem online, ar „fugi” de sistemul educațional românesc. Întrebată la conferința SuperTeach „Principii și metode de evaluare” dacă ar vrea să fie profesoară și să schimbe sistemul, ea a răspuns „Eu aș vrea să fug într-un fel, nu știu… sunt așa speriată de sistemul românesc”. Aceasta a explicat faptul că unii profesori evaluează elevii după ce aceștia învață pe de rost, fără să conteze pentru ei dacă peste câteva luni copiii nu mai știu nimic din ceea ce au tocit.

În dezbaterea SuperTeach moderatorul i-a pus o serie de întrebări, iar Anamaria a avut mai multe mesaje; unele pentru profesorul pe care-l apreciază cel mai mult și pentru cel care nu e atât de apreciat.

Redăm discuția de la conferință:

Moderator: Cum a fost toată perioada asta, dacă ai folosi un cuvânt să definești ultimul an, cum ai defini?

Anamaria: Complicat.

Moderator: Ți-e dor de ce era înainte?

Anamaria: Mi-e dor să fiu în clasă pentru că înainte, prin simplul fapt că profesorii erau lângă noi, în fața noastră, ne țineau în priză. În fața unui calculator, nu prea îmi trezește niciun fel de interes.

Moderator: Ți-e dor de copii, de colegi?

Anamaria: Da, mi-e dor de toți și de sala de clasă.

Moderator: Și ce crezi că în perioada asta ar fi putut să se întâmple altfel? Poate dascălii ar fi putut să facă altfel lucrurile?

Anamaria: Nu știu, eu cred că dascălii noștri au fost destul de productivi. S-ar fi putut și mai mult, mai multă comunicare și mai multă veselie, dar ne descurcăm cu ce avem.

Moderator: Probabil că ai un dascăl preferat și unul foarte puțin preferat.

Anamaria: Da.

Moderator: Aș vrea să le transmiți câte un mesaj, să închizi ochii și să vezi în față dascălul mai puțin preferat și să-i spui ceva din sufletul tău – de ce nu îl preferi și ce ar trebui să se întâmple ca să îl preferi?

Anamaria: L-aș sfătui să nu se mai axeze pe învățatul pe de rost, pe tocit, și să pună note pe merit și nu pe ochi frumoși sau că a știut lecția foarte bine atunci, în momentul acela.

Moderator: Și un mesaj pentru un dascăl pe care-l îndrăgești?

Anamaria: Să continue să fie la fel de zâmbăreți și să fie tot timpul buni cu elevii, să continue să predea exact așa cum predau și acum.

Moderator: Ce nu e în regulă la sistemul de educație pe care tu îl cunoști astăzi în România și ce este în regulă?

Anamaria: Nu e în regulă faptul că unii profesori se axează pe ceea ce învață elevii pe de rost. Spre exemplu, dacă un profesor predă azi o lecție și eu trebuie să o învăț pentru a doua zi, a doua zi eu o știu pe de rost, ei îmi pun o notă doar ca să spună că mi-au pus o notă, iar peste câteva luni eu nu mai știu absolut nimic și lor nu le mai pasă de ceea ce știu eu sau nu.

Moderator: Și cum ar trebui să fie?

Anamaria: Ar trebui să se axeze pe ceea ce înțelegem din lecție, adică nu ceea ce e scris în caiet sau în carte, pe părerea noastră despre acea lecție. Eu cred că ar trebui să facem ascultare ca un fel de comunicare între elevi și profesori, ca o comunicare deschisă între noi.

Moderator: Dacă iei în calcul aceste lucruri negative și pozitive și faci o evaluare a sistemului de educație, așa cum îl percepi tu în clasa a VIII-a, de la 1 catastrofal, la 10 minunat, ce notă i-ai da sistemului?

Anamaria: 5 maxim.

Moderator: Și asta înseamnă că vei dori să devii profesoară, da?

Anamaria: Nu.

Moderator: Păi nu vrei să schimbi?

Anamaria: Aș vrea să schimb, dar nu ca profesor pentru că nu știu ce va fi peste câțiva ani. Din ce am văzut, va fi din ce în ce mai rău.

Moderator: Dar ce ai vrea să te faci dacă nu profesor, cea mai frumoasă și importantă meserie din lume, și într-un sistem care necesită a fi schimbat și care are nevoie de tine. La ce te-ai gândit, ce ai vrea să faci?

Anamaria: Eu aș vrea să fug într-un fel, nu știu… sunt așa speriată de sistemul românesc și nu știu ce să zic, eu am vise multe și cred că sistemul din România nu mi le-ar putea îndeplini.

Pe 11 mai, de la ora 17, webinarul SuperTeach despre școlile pilot îl va avea ca invitat pe secretarul de stat din Ministerul Educației, Radu Szekely.

Profesorii, părinții și elevii vor afla ce anume pot pilota școlile-pilot, ce trebuie să facă școlile care vor să devină unități-pilot, cum vor fi plătite cadrele didactice de la școlile-pilot și care poate fi planul de implementare.

Detalii și înscrieri aici

Foto: School photo created by freepik – www.freepik.com

Exit mobile version