ANALIZĂ Criteriile de acordare a gradației de merit 2020: Sunt punctate suplimentar rezultatele la olimpiade, participarea la comisii și simpozioane; depunctate rezultatele cu elevii dezavantajați sau crearea de resurse e-learning – proiect

Modificările pentru Bacalaureat -Când au loc detașarea la cerere și detașarea în interesul învățământului

Foto: Moose Photos - Pexels.com

Criteriile de acordare a gradației de merit în Sesiunea 2020 se modifică, potrivit unui proiect pus în dezbatere publică de Ministerul Educației. Comparativ cu criteriile din sesiunea 2019, sunt punctate mai puțin rezultatele pe care cadrele didactice le-au avut cu elevii din categoriile dezavantajate, iar rezultatele obținute la olimpiadele școlare primesc un punctaj dublu. În același proiect sunt scăderi mari de punctaje față de sesiunea 2019 pentru profesorii care participă la crearea de resurse educaționale e-learning, în timp ce cresc punctajele pentru cei care participă la simpozioane.

Prin gradația de merit profesorii, învățătorii și educatorii primesc 25% majorare de salariu timp de 5 ani. Miza acestei bonificații este extrem de mare. Gradația de merit se acordă pentru 16% din numarul de norme didactice la fiecare disciplină existente într-un judet, iar „câștigătorii” se aleg prin concurs anual de dosare. Acordarea gradației de merit se face prin participarea profesorilor la un concurs, în fapt o analiză a dosarelor cu un volum de documente foarte mare pe care aceștia trebuie să le depună. În metodologie există o fișă prin care profesorul își face autoevaluarea, iar pe aceeași fișă este evaluat de evaluator (inspectorat) pe baza documentelor depuse la dosar. Fișa acordă puncte profesorului, în funcție de activitățile avute.

Pentru comparație am folosit Criteriile de acordare a gadației de merit din sesiunea 2019 și proiectul privind Criteriile de acordare a gradației de merit din sesiunea 2020.

Iată cele mai importante modificări ale criteriilor de acordare a gradației de merit din proiectul pentru 2020 față de criteriile din 2019 pentru profesorii de gimnaziu și liceu:

Crește punctajul general pentru Criteriul 2: Performanţe deosebite în inovarea didactică/ management educațional

Cele mai importante modificări pentru punctajele de la Criteriul 2 sunt:

Criteriul cu numărul 4 își dublează punctajul pentru toate cele trei subpuncte în proiectul din 2020 față de normele din 2019. Criteriul privind contribuţia la dezvoltarea instituţională are următoarele punctaje:

Care sunt cele mai importante modificări ale criteriilor de acordare a gradației de merit din proiectul pentru 2020 față de criteriile din 2019 pentru educatori și învățători:

Pentru educatori și învățători situația este modificată în privința punctajului pentru rezultatele de la oplimpiade, care în 2019 erau punctate cu 5 puncte și care în proiectul 2020 sunt punctate cu 7 puncte. Criteriul 1 a) privind Rezultate deosebite obţinute în pregătirea preşcolarilor, materializate în progresul copiilor pe domenii de dezvoltare, au punctaj de 16 puncte în proiectul 2020, față de 14 puncte în cel din 2019.

Criteriul 2, cel privitor la Performanţele deosebite în inovarea didactică/ management educațional scade dramatic punctajul pentru subpunctele:

În schimbe crește de la 2 puncte în 2019 la 7 puncte în 2020 prezența profesorului la Activitatea în cadrul comisiilor de etică, comisii paritare/de dialog social, comisii de evaluare şi asigurare a calităţii în educaţie, comisii de sănătate şi securitate în muncă, comisii PSI și situații de urgență, activitate în calitate de membru în comisiile de ocupare a posturilor didactice vacante. Crește și aici de la 1 punct la 6 puncte calitatea de profesor metodist, și tot de la 1 punct la 6 crește în cazul participării la simpozioane.

Pentru personalul de conducere, îndrumare și control din învățământ fișa de evaluare devine comună, nu mai este o fișă separată ca în anii trecuți, pe niveluri de educație. Este vorba despre directorii școlilor, directorii adjuncți, inspectorii școlari. Iată cele mai importante modificări din proiectul 2020 față de metodologia din 2019:

Dispare punctajul (1 punct) pentru Managementul activității didactice, prezent în criterii până în 2019.

Există modificări importante și la celelalte criterii. Puteți vedea aceste modificări consultând documentele oficiale:

FOTO: Photo by Moose Photos from Pexels

Exit mobile version