Agenția pentru calitate în învățământ spune că a propus reducerea la 180 de proceduri pentru autorizare și acreditare, de la 653 câte sunt în prezent, în replică la declarațiile făcute de ministrul Monica Anisie, cum că ARACIP blochează activitatea școlilor prin birocrație excesivă

Foto: Pexels.com

Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) “salută inițiativa Ministerului Educației și Cercetării de reducere a birocrației din cadrul sistemului de învățământ”, printr-un comunicat de presă. ARACIP răspunde, astfel, criticilor formulate vineri de ministrul Educației, Monica Anisie, care a anunțat că va revizui toate procedurile agenției care “îngreunează activitatea în cadrul unităților de învățământ”.

ARACIP arată, în comunicat, că la începutul acestui an “a reluat procesul de aprobare a două Hotărâri de Guvern privind noi standarde și noi proceduri de evaluare externă, simplificate)”, proces inițiat încă din 2015, dar întrerupt. Instituția arată că cele două proiecte de HG sunt acum la MEC, în circuitul intern de avizare.

Proceduri pentru autorizare și acreditare, reduse

Prin aceste documente s-ar reduce numărul de proceduri necesare autorizării și acreditării unităților de învățământ la 180.

Agenția declară în comunicat că în activitatea sa nu poate cere alte hârtii decât cele prevăzute de lege și că susține “toate eforturile de modernizare a sistemului de învățământ, inclusiv de simplificare legislativă și de promovare a e-guvernării”.

Comunicatul vine după ce, joi, ministrul Anisie transmisese, pe Facebook:

Comunicatul ARACIP – integral:

“Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar salută inițiativa Ministerului Educației și Cercetării de reducere a birocrației din cadrul sistemului de învățământ – prin proceduri pentru autorizare reduse.

Ca parte a acestui efort, ARACIP a reluat, încă de la începutul anului 2020, procesul de aprobare a două Hotărâri de Guvern (privind noi standarde și noi proceduri de evaluare externă, simplificate). Precizăm că acest proces a fost inițiat încă din anul 2015, dar a fost întrerupt, în repetate rânduri, din diverse cauze. Cele două proiecte de acte normative sunt, la momentul actual, pe circuitul intern de avizare din cadrul Ministerului Educației și Cercetării.

Cele două propuneri, odată aprobate, vor simplifica procesul de evaluare internă și externă a calității, așa cum a fost inițiat la nivelul anului 2005. De asemenea, se va diminua încărcarea birocratică. Astfel, noile cerințe pentru autorizare au fost reduse cu 54% (de la 93 la 43,) iar acelea pentru acreditare cu 75% (de la 560 la 137). Noile proceduri de evaluare externă prevăd ca întregul proces să fie documentat online. Platforma https://calitate.aracip.eu este funcțională din anul 2013, iar unitățile de învățământ o utilizează. Astfel, activitățile de evaluare externă s-au putut derula pe perioada stării de alertă, în conformitate cu prevederile ORDINULUI nr. 4488/2020.

Menționăm că ARACIP nu poate solicita, în derularea activității de evaluare externă, alte documente în afara celor prevăzute de cadrul normativ existent la un moment dat. În conformitate cu prevederile legale, evaluarea externă atestă, pe baza standardelor de acreditare, funcționarea legală a unității de învățământ, fiind solicitate doar documente prevăzute în mod expres de legislația în vigoare.

Ca instituție publică în coordonarea MEC, ARACIP a susținut și va susține, în continuare, toate eforturile de modernizare a sistemului de învățământ, inclusiv de simplificare legislativă și de promovare a e-guvernării.

Președinte ARACIP,
Constantin – Șerban IOSIFESCU”

Foto: Pexels.com

Exit mobile version