Când școala continuă față în față, sub presiunea pandemiei. Studiu de caz – Anglia: Mama româncă a doi elevi din Kent explică de ce consideră important faptul că școlile sunt, acolo, în continuare deschise

Foto: Ioana Pera

Pe când școlile din România au fost închise, toate, la mai puțin de două luni de experimentare față în față, în pandemie, cele din alte părți ale Europei continuă să funcționeze cu elevii la clasă, atât cât e posibil. Anglia este, în acest context, una dintre țările cu cele mai intense dezbateri privind situația școlilor: presiunea crește pentru închiderea lor, din cauza pandemiei. O româncă stabilită în Kent, mamă a doi elevi – unul de liceu, unul de școală primară – a povestit pentru EduPedu.ro ce înseamnă școala funcțională în pandemie și de ce familia ei își dorește ca unitățile de învățământ unde merg copiii să rămână deschise, în pofida presiunilor pentru închidere.

Întâi de toate, școlile funcționează fără probleme acolo unde nu sunt multe cazuri de Covid-19 – lucru care, în România, nu se mai întâmplă. În al doilea rând, există reguli noi în școli, dar cei mici s-au adaptat mulțumită eforturilor școlii. În al treilea rând, la nivel local comunitatea pare să susțină școala față în față, pe considerente multiple, reiese din ceea ce povestește Ioana Pera.

Angajată ca om de știință la o companie din Oxford, Ioana Pera locuiește, însă, în orășelul Gillingham din sud-estul Angliei, unde se simt diferențele de impact pandemic. Ea a transmis EduPedu.ro modelul educațional practicat acolo, în pandemie, precum și motivele pentru care dorește ca școlile să rămână deschise.

Reguli specifice pentru fiecare școală, pe lângă regulile general valabile

Ea este mama a doi băieți – unul de 14 ani, aflat în clasa a IX-a (liceu), al doilea de 10 ani, aflat în clasa a VI-a (școala primară, conform sistemului britanic de învățământ, unde școala începe cu o clasă de recepție la patru ani). Cei doi copii merg la școli diferite, unde condițiile sunt diferite și regulile aplicate sunt, în parte, diferite. Unele dintre ele puteau fi întâlnite și în școlile românești, când acestea erau deschise.

Școlile se află într-o zonă cu un număr mai mic de cazuri, fapt pentru care, până la începutul acestei luni cel puțin, nu a fost nevoie să se închidă temporar, în urma cazurilor de Covid:

Drept urmare, extinderea restricțiilor din Anglia, aplicată de la începutul lunii, îi afectează pe elevi mai mult în afara școlii: “la noi, în partea tânără a familiei, tristetea cea mai mare este produsă de închiderea de mâine a clubului de fotbal de amatori unde aveau antrenamente și meciuri săptămânale și a patinoarului unde se desfășurau antrenamentele de hockey pe gheață”. 

De ce copiii și părinții nu se simt afectați de noile reguli școlare?

Povestește Ioana Pera:

Așa se face că, potrivit mamei citate, “ambii copii sunt încântați, din motive diferite, să meargă din nou la școală după întreruperea din primavară. Cel mare e mulțumit pentru că lecțiile (practic temele) din primăvară i s-au părut prea ușoare și s-a plictisit rezolvându-le, iar cel mic e mulțumit pentru că “școlarizarea acasă nu e la fel de amuzantă și interesantă ca cea de la școală”, plus că “la școală se cere mai puțin decât îmi cereți voi”… Lăsând, însă, la o parte partea “academică”, amândoi sunt superîncântați să fie din nou în mijlocul celor de vârsta lor, cu preocupări comune, cu prietenii și antipatii, adică în societate. Mi s-a spus ca eu nu pot purta o conversație competentă nici despre fotbal, nici despre jocuri pe PS4… “ 

De ce părinții par să susțină ideea ca școlile să rămână deschise

Ioana Pera spune că nu știe care este părerea generală a părinților despre școală – “noi nu avem grupuri de whatsapp”. Dar poate să spună ce se vorbește în “bula ei” din comunitate.

Întâi de toate, ”opinia noastra (a soțului și a mea) este că ambele școli s-au achitat cu brio de sarcina de a le crea copiilor condiții de învățare în siguranță (pe cât se poate în codițiile date) și cu impact minim în ce privește perturbarea rutinei și regulilor școlare obișnuite”.  

Apoi, “ca peste tot și pe orice subiect, opiniile sunt și pro, și contra menținerii școlilor deschise, dar impresia mea este că majoritatea covârșitoare a opiniilor parinților este ca școala să rămână deschisă (cel puțin în “bula” mea socială n-am întâlnit opinie contrară). Asta din mai multe motive: 

“Mi-aș dori ca școala să rămână deschisă”

Ea arată că știe din presă că sindicatele din învățământul englezesc au cerut ca în noul lockdown să se închidă și școlile, urmând ca în primăvară să se revină la normal cât mai repede.

Dar, în momentul acesta, “mi-aș dori ca școala să rămână deschisă”: 

Exit mobile version