Cărțile de (pe) 10: Călătorie în Franța – șase recomandări de vacanță ale unui elev de clasa a XII-a, Ștefan Lefter

Foto: design propriu

Pentru luna august și săptămânile rămase din vacanța mare, m-am gândit la câteva lecturi asemănătoare celor de pe 10 iulie în care am adus la un loc propuneri de lecturi lejere pentru adolescenți. Am recomandat în articol 6 cărți care să ne poarte, de pe plajă sau din mașină în Franța și, implicit, în cultura franceză. De la oameni și gastronomie la locuri și impresii, viața în Paris ori în Provence, în “Belle Époque” sau în zilele noastre.

În articolele următoare, recenzia unei anumite cărți din seria “Cartea de (pe) 10” se va transforma într-un material cu aceeași frecvență – lunară – în care se vor regăsi mai multe sugestii de volume și nu unul singur: de călătorie, de școală, “carte utilă”, carte istorică; pe grupe de vârstă etc.

“Viața mea în Franța”, de Julia Child

Nu citi cartea dacă nu îți place Franța, dacă vezi francezii iritanți, ori consideri că bucătăria franceză este pretențioasă și art de vivre franceză este supraevaluată. Celebrei Julia Child i-a plăcut totul despre Franța. Iar memoriile ei, „Viața mea în Franța”, sunt un merci afectuos pentru tot ceea ce i-a oferit țara europeană. Ce-i drept, Child a făcut multe și pentru Franța – și pentru gustul american – prin introducerea bucătăriei franceze în casele americanilor. Este povestea Juliei Child care învață franceză, gătește, o poveste în care vedem arhitecturi vechi și noi, gusturi, vedem povestea unei americance în Hexagon în timpuri cu suișuri și coborâșuri (pe la 1945).

Această carte, scrisă împreună cu strănepotul soțului ei, Alex Prud’homme, înainte de moartea ei la 91 de ani în august 2004, este într-adevăr o poveste de dragoste: ea l-a iubit pe Paul Child; iubea Franța; îi plăcea bucătăria franceză; a iubit viața. Ce zice ea cândva în carte: „Dulceața, generozitatea, politețea și blândețea și umanitatea francezilor mi-au arătat cât de frumoasă poate fi viața dacă cineva își ia timp să fie prietenos”. Și câteva pagini mai târziu: „O, cum am adorat Franța dulce și naturală, cu căldura ei umană, mirosurile minunate, grațiozitatea, confortul și libertatea spiritului”.

“Notre Dame de Paris”, de Victor Hugo

„Notre Dame de Paris” este primul volum romantic al scriitorului francez Victor Hugo care a provocat senzație la timpul lui și încă este citit. Acțiunea este stabilită în Franța sub domnia lui Ludovic al XI-lea, în secolul al XV-lea. Printr-o poveste despre persecuția brutală a unei fete boeme inocente, romanul expune viclenia preoților, brutalitatea curților religioase, nerușinarea nobililor și stăpânirea cruntă a regelui. Lucrarea întruchipează clar conștiința anti-feudală și anti-bisericească și laudă oamenii.

Catedrala Notre Dame din Paris / Foto: Pexels.com

Trei personaje extraordinare prinse într-o pânză de obsesie fatală se află în centrul romanului lui Hugo. Grotescul cocoșat Quasimodo, clopotarul de la Notre Dame, își datorează viața arhidiaconului auster Claude Frollo, care la rândul său este legat de o pasiune fără speranță pentru dansatoarea rromă Esmeralda. Între timp, ea este vrăjită de un ofițer frumos și deloc inteligent, dar printr-un act de bunătate necugetat câștigă devotamentul altruist al lui Quasimodo.

“Un an în Provence”, de Peter Mayle

În această relatare spusă cu plină inimă, Peter Mayle ne vorbește despre cum este să realizezi un vis mult prețuit și să te muți într-o fermă de piatră, veche de 200 de ani, în țara îndepărtată a Lubéronului, împreună cu soția și cei doi câini mari. Are de suportat mistralul din ianuarie care vine pe Valea Ronului, descoperă secretele cursei de capre prin mijlocul orașului și se delectează, dar se delectează cu bucătăria glorioasă regională. “Un an în Provence” ne transportă în toate plăcerile vieții provensale și ne permite să trăim în mod alternativ într-un un timp guvernat de anotimpuri, nu de zile.

Câmp de lavandă / Foto: Pexels.com

Două lucruri foarte faine pe care le-am învățat din carte sunt: îți trebuie ceva bani ca să te muți în Provence și să poți cumpăra o fermă veche de 200 de ani, cu piscină pe care a crescut mușchi, țevi problematice și o pivniță de vin în munții Luberon. Stai, se înrăutățește! Și odată ce faci acest lucru, toți cei care ți-au auzit în mod vag numele și întreaga zonă Provence vor încerca să te viziteze în timp ce bâjbâi să repari fermecătoarea casă veche și să mergi cu bicicleta în oraș. Adică în timpuri grele.

“Cei trei mușchetari”, de Alexandre Dumas – seria

“Cei trei mușchetari” nu este „literatură clasică” în sensul că ar fi carte lungă, manierată și plictisitoare. Este, mai degrabă, un divertisment cu vendete, relații amoroase, dueluri, intrigi, căutări îndrăznețe, dialog amuzant, melodramă și farsă. Are un tânăr erou imperfect, dar captivant – ambițiosul D’Artagnan – care vine din Gasconia pentru a-și face avere la Paris. Are un grup de prieteni devotați eroic: Athos, Porthos și Aramis, fiecare unic în felul său. Sunt și ticăloși în poveste, de la intrigantul cardinal Richelieu până la monstruosul Milady de Winter.

Se amestecă personaje fictive și semi-fictive cu figuri istorice cunoscute, precum regele Ludovic al XIII-lea, regina Ana a Austriei și ducele de Buckingham – deși Dumas adaptează evenimentele istorice cu o mare libertate, dovedind încă o dată că istoria sa este servitoare curentului romantic. Are replici memorabile, dintre care „Toți pentru unul, unul pentru toți”, fiind doar cel mai cunoscut exemplu. Are pe de o parte orori și intrigi care te vor înspăimânta în timp ce treci pagină cu pagină, dar pe de altă parte și aventuri vesele care te vor emoționa de bucurie.

“Eleganța ariciului”, de Muriel Barbery

Al doilea roman (dar primul care va fi publicat în Statele Unite) de la autorul francez Barbery predă lecții filosofice expunând cu înțelepciune vieți secrete bogate ascunse sub exteriorul convențional. Renée Michel este administrator la o clădire de apartamente din Paris de 27 de ani. Incultă, văduvă, urâtă, scundă și dolofană, seamănă cu orice alt administrator francez de apartamente, dar doamna Michel nu este în niciun caz ceea ce pare. Un „autodidact proletar”, ea are apetite culturale largi – pentru scrierile lui Marx și Kant, romanele lui Tolstoi, filmele lui Ozu și Wenders.

Își pune întrebări filosofice și are opinii zdrobitoare despre unii dintre chiriașii bogați ai apartamentelor pe care le întreține, dar are grijă să-și păstreze inteligența ascunsă, aflând din experiența surorii sale pericolele utilizării minții în sfidarea clasei sale. În mod similar, Paloma Josse, în vârstă de 12 ani, fiica uneia dintre familiile de chiriași bine conectate, își protejează erudiția, înclinațiile filozofice, criticile. Dar când un nou chiriaș japonez, Kakuro Ozu, se mută, totul se schimbă pentru ambele fete. Kakuro “le simte inteligența” și îi invită în viața sa cultă. Prietenii curioși se împlinesc, oferindu-i Palomei și lui Renée libertatea din închisorile mentale care le îngrădeau.

“Un apartament la Paris”, de Michelle Gable

Când șeful lui April Vogt îi spune despre un apartament din al nouălea arondisment care a fost descoperit după ce a fost închis în ultimii șaptezeci de ani, specialistul în mobilă continentală din Sotheby nu aude cuvintele „praf” sau „șobolani” sau. Aude “Paris”. Aude evadarea. Odată ajunsă în Franța, April află repede că apartamentul nu este doar un depozit bogat. Sub pânză de păianjen și aerul parfumat rătăcit se află o mină de aur și nu din cauza aurului propriu-zis (sau a ouălor de struț pictate sau a coarnelor de rinocer montate sau a căzii de bronz). În primul rând, există un portret al unuia dintre maeștrii Belle Époque, Giovanni Boldini.

Și apoi sunt scrisori și jurnale scrise chiar de femeia din tablou, Marthe de Florian. Aceste documente arată că era mai mult decât o curtezană renumită: dintr-o dată, căutarea lui April nu mai este despre birourile și fotoliile în stil Louis, care vor aduce milioane la licitație. Este vorba despre descoperirea poveștii din spatele acestei femei carismatice. De fapt, este vorba de descoperirea a două femei, din timpuri diferite: ea și Marthe. Cu ajutorul unui avocat parizian după care se uită lung și a jurnalelor private ale doamnei-boier, April încearcă să descopere numeroasele secrete îngropate în apartament.

Acoperișuri în Paris / Foto: Pexels.com

Citește și:
Pentru cei mai mici: Patru cărți pentru patru săptămâni de vacanță (aprilie 2021): recomandare de lectură pentru copii și adolescenți – Ștefan Lefter
Cartea de pe 10 mai 2021: “Oscar și Tanti Roz”, de Éric-Emmanuel Schmitt, recenzia unui elev de clasa a XI-a – Ștefan Lefter
Cartea de pe 10 aprilie 2021: Pentru adolescenți: “Căutând-o pe Alaska”, de John Green, recenzia unui elev de clasa a XI-a – Ștefan Lefter
Ioana Pavelescu, elevă de 10 la BAC 2021: Vreau să rămân în țară, să fac Facultatea de Geografie / Nu doresc să intru în învățământ, ci să-mi deschid o agenție de turism
Exit mobile version