Cea mai mare provocare este să-i duci pe elevii care intră cu 4 sau 5 la liceu într-un examen de bacalaureat și să ia mai bine de 50% dintre ei, spune profesoara Paraschiva Buciumanu: Dimineața se trezesc la ora 4 sau la 5 și rămân la școală până la 2-3. Eu zic că nu-i chiar ușor pentru un adolescent

Foto: Octav Ganea / INQUAM Photos

Paraschiva Buciumanu, profesoară de Limba și literatura română și directoare adjunctă a Colegiului Tehnic „Miron Costin” din Roman, a vorbit, pentru Edupedu.ro, despre provocările cu care se confruntă cadrele didactice care predau elevilor de la tehnologic. „Din păcate, liceele tehnologice sunt văzute ca un soi de eșec al celor care n-au intrat la un colegiu național, la un liceu teoretic sau vocațional”, a precizat aceasta.

Edupedu.ro: Care sunt provocările pe care le are un profesor care predă elevilor de la tehnologic? Spre deosebire de profesorii care predau, de exemplu, la teoretic?

Paraschiva Buciumanu: „Provocarea cea mai mare o reprezintă pregătirea elevilor care optează pentru liceu tehnic. Din păcate, liceele tehnologice sunt văzute ca un soi de eșec al celor care n-au intrat la un colegiu național, la un liceu teoretic sau vocațional, deși și la vocaționale rezultatele sunt slabe, după cum observăm. La noi, la un liceu tehnic mediu, cea mai mare medie a fost 6.72 sau 7.75. Cea mai mică – 4.20. Cea mai mare provocare este aceasta: să reușești să-i duci pe elevii care intră cu 4 sau 5 la liceu într-un examen de bacalaureat și să ia mai bine de 50% dintre ei. Eu cred că asta reprezintă o performanță și o muncă asiduă, în condițiile în care copii aceștia n-au bani să facă meditații. (…)”

Edupedu.ro: Gabriela Olimpia Sabău, profesoară de discipline tehnice la Liceul Tehnologic Horea din Marghita (județul Bihor), a declarat că are copii care intră la liceu cu nota 1 sau cu nota 2. „La noi, progresul se vede când aducem copilul de la 3 la 4, de la 4 la 5”, a precizat aceasta.

Paraschiva Buciumanu: „Asta este cea mai mare provocare căreia îi facem în față până la un punct. Avem copii care intră cu medii foarte mici. Nu chiar cu 2. Avem cu 4 destui. Cea mai mare medie anul trecut a fost peste 8, medie generală la BAC. Astea sunt cazuri rare. Acum 2 ani, cea mai mare bucurie a fost ca un elev venit de la profesională – în continuare, ei au posibilitatea să continue liceul – a luat 10 la matematică la BAC. Vă dați seama ce motivație și ce armonie s-au creat acolo între diriginte, profesor de mate și un elev cu destule probleme în familie. (…)

Contează foarte mult că niște elevi au evoluat. Da, au evoluat, s-au ridicat dintr-un mediu, au venit la liceu în oraș, au făcut navetă. Dimineața se trezesc la ora 4 sau la 5 și rămân la școală până la 2-3. Eu zic că nu-i chiar ușor pentru un adolescent.”

Mihaela Enache, profesoară de fizică și director adjunct al Liceului Tehnologic “Dimitrie Bolintineanu” din Bolintin-Vale, a declarat că „este o muncă titanică” să aduci un elev de la nota 2 la nota 6. Declarația a fost făcută la o dezbatere privind viitoarele planuri-cadru pentru învățământul liceal, eveniment organizat de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ miercuri, 5 martie, la Colegiul Național „Sf. Sava“.

Tot în luna martie, Margareta Peneoașu, directoarea Liceului Tehnologic Economic „Elina Matei Basarab” din Râmnicu Sărat, a vorbit despre faptul că elevii intră la liceu și cu nota 2 la matematică. „Noi îi aducem la 6, ca să poată să ia bacalaureatul. Eu mă refer strict la liceul meu, nu vreau să jignesc pe nimeni”, a spus profesoara.

Mihaela Zaman, profesoară de matematică, a spus la emisiunea „Educația la putere” (TVR 2) că „eu văd greu și să duc un copil de la 3-4 la 5-6, cum este foarte greu să duc și un copil de la 9 la 10”. Aceasta a menționat ca fiecare cadru didactic „să găsească în fiecare elev targetul și nivelul maxim. Adică avem într-o clasă elevi care pot atinge maximum șapte și atunci trebuie să îi facem să ajungă la maximul lui.”

Calendarul evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2025-2026:
Calendarul examenului național de Bacalaureat 2026 – Sesiunea iunie-iulie 2026
Citește și:
De ce rămân unii elevi nerepartizați la liceu în prima etapă? Profesoara Paraschiva Buciumanu: Motivul este că elevul care are o medie mare nu urmărește ultima medie de la liceul pe care și l-a dorit / Cum se face repartizarea la liceu
Profesoară de liceu tehnologic: Noi avem copii care intră la clasa de liceu cu nota 1, cu nota 2. La noi, progresul se vede când aducem copilul de la 4 la 5
Profesoară de liceu tehnologic: Avem elevi care intră cu nota 2 și pe care eu, profesor de liceu, trebuie să-i aduc de la 2 la 6. Este o muncă titanică
Directoare de liceu economic: Copiii noștri intră cu 2 la matematică și noi îi aducem la 6, ca să poată să ia bacalaureatul. Când am intrat în învățământ, toți copiii luau la facultăți economice. Acum nu se mai duc la ASE, pentru că le e frică de matematică
Un copil care ia 2 la matematică, la evaluarea națională, are media 10 la niște obiecte la care nu s-ar fi putut descurca fără matematică, spune secretarul de stat Bogdan Cristescu: Nu cred că poți să fii de 2 la matematică și să fii de 10 la fizică, la geografie, poate la chimie
Exit mobile version