Cele 4 faze pentru reformarea profesiei didactice până în 2030, propuse de OECD la solicitarea Președintelui Iohannis

”Aspirațiile României de a îmbunătăți rezultatele procesului educațional și de a dezvolta o abordare axată pe competențe și centrată pe elevi depind, într-o mare măsură, de cadrele didactice”, susține Administrația Prezidențială în documentul de politici publice numărul 1, produs prin contractarea OECD cu finanțarea Comisiei Europene. Acest document prevede 4 faze prin care, până în anul 2030, va avea loc o „profesionalizare a profesiei didactice”.

În aceasta propunere de politică publică se regăsește o schemă a etapelor propuse pentru implementarea măsurilor de reformare a carierei didactice. Aceste etape sunt:

Etapa 1 – Autoritățile, mediul de afaceri, specialiștii trebuie să definească toate competențele esențiale pentru un profesor și care sunt căile prin care această carieră poate fi obținută. Asta include „agenții financiare” care să ofere suport material, finanțare pentru a avea resurse suficiente.

Etapa a 2-a – Pilotarea și validarea cadrului de competențe profesionale ale profesorilor.

Etapa a 3-a – Lansarea noilor planuri prin dezvoltarea unor campanii care să le facă cunoscute.

Etapa a 4-a – Revizuirea și actualizarea competențelor profesorilor

Pentru creșterea atractivității și a performanței carierei didactice, Proiectul „România Educată” a prezentat o serie de obiective și măsuri. Pornind de la acestea, documentul de politică publică, bazat inclusiv pe modele internaționale, propune următoarele:

Obiectivul 1: Dezvoltarea unor profiluri sau standarde de competențe pentru cadrele didactice

Obiectivul 2: Punerea în aplicare a unui nou sistem de formare inițială a cadrelor didactice, cu accent pe nevoia de a oferi o bază mai solidă în ceea ce privește aptitudinile practice

Obiectivul 3: Dezvoltarea programelor de dezvoltare profesională continuă

Obiectivul 4: Dezvoltarea unui sistem flexibil de management al carierei, pentru a permite trasee diferențiate de carieră și a încuraja atragerea și păstrarea cadrelor didactice talentate.

FOTO: OECD/România Educată

Exit mobile version