Cele șase caracteristici ale profilului de formare al profesorului – raport de cercetare care stă la baza regulilor obligatorii din septembrie 2025 DOCUMENT

Foto: 26284069 © Chesterf | Dreamstime.com

Ministerul Educației, prin proiectul PROF, finanțat cu fonduri europene de 28 de milioane de euro, a făcut un amplu chestionar online la care au participat peste 17 mii de profesori, cadre didactice din toate nivelurile de învățământ preuniversitar, în primăvara lui 2023. Raportul de cercetare rezultat din prelucrarea acelor date a fost publicat spre finalul anului și arată care sunt caracteristicile profilului de formare al profesorului. Acest raport precizează că „rezultatele obținute prin cercetarea de față fundamentează metodologic demersul de aprobare a Profilului profesional al cadrului didactic”.

Reamintim, România nu are un profil de formare al cadrului didactic și prin articolul 166 al Legii învățământului preuniversitar, 198/2023, s-a angajat să elaboreze unul care va deveni obligatoriu în septembrie 2025.

Acest articol de lege prevede: „Profilul profesional al unui cadru didactic include ansamblul de competențe necesare pentru realizarea activității didactice. Profilul cadrului didactic este adaptat pe etape ale carierei și pe niveluri de învățământ și determină setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială și setul de standarde profesionale pentru funcțiile didactice. Setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială și setul de standarde profesionale pentru funcțiile didactice sunt aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației.

Ministerul Educației elaborează ordinul de ministru pentru aprobarea metodologiei privind profilul profesional al cadrului didactic, cu valoare instrumentală pentru formarea inițială și continuă și pentru managementul în cariera didactică”.

Conform articolului 248 din aceeași lege, „setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială, cu accent pe pregătire practică eficientă, flexibilitate și sprijin pentru debutul în carieră, aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației, prevăzut la art. 166 alin. (1), se aplică începând cu anul școlar 2025-2026.

Profilul de competențe pentru cadrul didactic, cu valoare instrumentală pentru formarea inițială și continuă și pentru managementul în cariera didactică, stabilit în condițiile art. 166, este obligatoriu începând cu anul școlar 2025-2026”.

Care sunt cele șase caracteristici ale profilului de competențe al profesorului:

  1. „Este centrat pe domeniile unui demers educațional de calitate: planificare, proiectare, organizarea mediului de învățare, desfășurarea, monitorizarea, evaluarea și reglarea cognitivă și metacognitivă a procesului de predareînvățare-evaluare, evaluarea rezultatelor propriilor activități, îmbunătățirea rezultatelor învățării, consiliere, coaching și mentorat, (auto) dezvoltare profesională, inovație și cercetare;
  2. Are în vedere întreaga complexitate a rolurilor și funcțiilor profesionale didactice și extradidactice în medii reale, virtuale și mixte, inclusiv diriginte, antrenor al învățării cognitive și metacognitive, consilier, mentor, autor de resurse educaționale, inclusiv digitale etc.;
  3. Integrează cunoștințe, abilități și atitudini, rezultând trei arii de competență: achiziții profesionale teoretice, achiziții profesionale practice, angajamentul profesional;
  4. Valorifică analize de nevoi la nivelul profesorilor, analiza practicilor didactice, a literaturii de cercetare asupra învățării, a codurilor de etică aferente profesiei și a exemplelor de practici educaționale de excelență din domeniu, naționale și internaționale,
  5. Își propune să răspundă provocărilor actuale legate de comunicare și relaționare în medii complexe reale, virtuale și mixte, digitalizare, migrație, remigrație, reziliența în mediile reale și online, prevenirea și reducerea violenței și a conflictelor, a mobbingului;
  6. Se bazează pe un proces de consultare și de colaborare între actorii educaționali. Demersul de consultare a fost proiectat să investigheze măsura în care competențe definite în document sunt relevante din perspectiva actualizării competențelor profesorilor, asigurării expertizei și încurajării autonomiei profesionale și angajamentului profesional, stării de bine la nivel personal și profesional”.

Pe fiecare dintre aceste 6 caracteristici, în procesul de consultare a reieșit o ordine a relevanței acestor competențe. Raportul integral poate fi descărcat de aici:

Foto: 26284069 © Chesterf | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version