Cele șase caracteristici ale profilului de formare al profesorului – raport de cercetare care stă la baza regulilor obligatorii din septembrie 2025 DOCUMENT

6.959 de vizualizări
Foto: 26284069 © Chesterf | Dreamstime.com
Ministerul Educației, prin proiectul PROF, finanțat cu fonduri europene de 28 de milioane de euro, a făcut un amplu chestionar online la care au participat peste 17 mii de profesori, cadre didactice din toate nivelurile de învățământ preuniversitar, în primăvara lui 2023. Raportul de cercetare rezultat din prelucrarea acelor date a fost publicat spre finalul anului și arată care sunt caracteristicile profilului de formare al profesorului. Acest raport precizează că „rezultatele obținute prin cercetarea de față fundamentează metodologic demersul de aprobare a Profilului profesional al cadrului didactic”.

Reamintim, România nu are un profil de formare al cadrului didactic și prin articolul 166 al Legii învățământului preuniversitar, 198/2023, s-a angajat să elaboreze unul care va deveni obligatoriu în septembrie 2025.

Acest articol de lege prevede: „Profilul profesional al unui cadru didactic include ansamblul de competențe necesare pentru realizarea activității didactice. Profilul cadrului didactic este adaptat pe etape ale carierei și pe niveluri de învățământ și determină setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială și setul de standarde profesionale pentru funcțiile didactice. Setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială și setul de standarde profesionale pentru funcțiile didactice sunt aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației.

Ministerul Educației elaborează ordinul de ministru pentru aprobarea metodologiei privind profilul profesional al cadrului didactic, cu valoare instrumentală pentru formarea inițială și continuă și pentru managementul în cariera didactică”.

Conform articolului 248 din aceeași lege, „setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială, cu accent pe pregătire practică eficientă, flexibilitate și sprijin pentru debutul în carieră, aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației, prevăzut la art. 166 alin. (1), se aplică începând cu anul școlar 2025-2026.

Profilul de competențe pentru cadrul didactic, cu valoare instrumentală pentru formarea inițială și continuă și pentru managementul în cariera didactică, stabilit în condițiile art. 166, este obligatoriu începând cu anul școlar 2025-2026”.

Care sunt cele șase caracteristici ale profilului de competențe al profesorului:

  1. „Este centrat pe domeniile unui demers educațional de calitate: planificare, proiectare, organizarea mediului de învățare, desfășurarea, monitorizarea, evaluarea și reglarea cognitivă și metacognitivă a procesului de predareînvățare-evaluare, evaluarea rezultatelor propriilor activități, îmbunătățirea rezultatelor învățării, consiliere, coaching și mentorat, (auto) dezvoltare profesională, inovație și cercetare;
  2. Are în vedere întreaga complexitate a rolurilor și funcțiilor profesionale didactice și extradidactice în medii reale, virtuale și mixte, inclusiv diriginte, antrenor al învățării cognitive și metacognitive, consilier, mentor, autor de resurse educaționale, inclusiv digitale etc.;
  3. Integrează cunoștințe, abilități și atitudini, rezultând trei arii de competență: achiziții profesionale teoretice, achiziții profesionale practice, angajamentul profesional;
  4. Valorifică analize de nevoi la nivelul profesorilor, analiza practicilor didactice, a literaturii de cercetare asupra învățării, a codurilor de etică aferente profesiei și a exemplelor de practici educaționale de excelență din domeniu, naționale și internaționale,
  5. Își propune să răspundă provocărilor actuale legate de comunicare și relaționare în medii complexe reale, virtuale și mixte, digitalizare, migrație, remigrație, reziliența în mediile reale și online, prevenirea și reducerea violenței și a conflictelor, a mobbingului;
  6. Se bazează pe un proces de consultare și de colaborare între actorii educaționali. Demersul de consultare a fost proiectat să investigheze măsura în care competențe definite în document sunt relevante din perspectiva actualizării competențelor profesorilor, asigurării expertizei și încurajării autonomiei profesionale și angajamentului profesional, stării de bine la nivel personal și profesional”.

Pe fiecare dintre aceste 6 caracteristici, în procesul de consultare a reieșit o ordine a relevanței acestor competențe. Raportul integral poate fi descărcat de aici:

Foto: 26284069 © Chesterf | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. “Redactia” nu stie sa citeasca si sa analizeze un document, se pare că impostorii care își imaginează că pot citi pe diagonală au ajuns cam mulți.
    “Profilul de competențe al profesorului, validat în urma unui amplu proces de consultare, are următoarele caracteristici:”, acesta e citatul după care sunt specificate cele 6 (șase) caracteristici.
    În primul rând se vorbește de o ”validare”, nu de elaborare, astfel se sugerează că rolul consultărilor a fost mai mult formal, elaborarea fiind efectuată anticipat consultărilor.
    Doi, la consultări au fost propuse 5 (cinci) domenii:
    1. Proiectarea procesului educațional
    2. Organizarea mediului de învățare
    3. Desfășurarea procesului educațional
    4. Consiliere și sprijin acordate copiilor/elevilor
    5. Etică, dezvoltare profesională și instituțională
    Trei, întrebările, au fost în fapt variante predeterminate de răspuns, din care cadrul didactic cel mult a putut alege ordinea lor. Nici pe departe nu vorbim de o elaborare a lor ”împreună” cu cadrele didactice preuniversitare.
    Patru, pentru fiecare domeniu de mai sus în parte, pe prima poziție din 10, au fost:
    1. Valorifică, în proiectarea didactică, cunoștințe despre nevoile de învățare ale
    fiecărui copil/elev, ținând cont de dezvoltarea bio-psiho-socială, de
    caracteristicile individuale, de modul în care aceștia învață și de implicațiile pentru
    predare
    2. Manifestă atitudini adecvate creării unui climat propice învățării: tact, toleranţă,
    încredere, respect, exigență, sprijin, responsabilitate, empatie, echitate iniţiativă,
    spirit critic şi autocritic, valorizare
    3. Utilizează corect limba de predare, oferind copiilor/ elevilor sprijin pentru exprimarea corectă, orală și scrisă
    4. Încurajează munca în echipă, spiritul de inițiativă, voluntariatul, responsabilitatea pentru propriile acțiuni, exprimarea autonomiei și acceptarea diversității
    5. Respectă codurile de etică și conduită profesională, politicile și normele stabilite de autoritățile de reglementare și de școală
    Cinci, membrii elaboratori ai documentului sunt toți conferențiari sau lectori universitari. Nu doar că nu avem vreun Profesor Universitar dar nici măcar vreun profesor din preuniversitar, pentru care, culmea, a și fost teoretic elaborat acest document. E ca și cum am face o conferință pentru drepturile femeilor la care participă doar bărbații.
    Șase, practic, vorbim de un document, care a costat 28 milioane de euro, elaborat în birourile unor persoane care nu profesează în pre-universitar (aceia care lucrează direct cu minori în diferite etape de dezvoltare neuro-psiho-fizică-socială), care a constat în final în elaborarea unui chestionar cu 50 de variante din care cadrul didactic pre-universitar a fost obligat să aleagă o ordine. Dacă nici aici nu vorbim de impunere, cu siguranță nu putem vorbi de ”elaborare” împreună cu fix persoanele care vor aplica aceste enormități.
    Șapte, dacă lista, de 6 (șase) direcții, impusă abuziv ar fi aplicată cadrelor didactice pre-universitare, sunt curios dacă mai există vreun alt job (serviciu) în lumea asta, inclusiv de președinte, care să aibă o listă atât de complexă de atribuțiuni și să fie plătit în același timp ca un necalificat.
    Opt, în continuare, fiindcă nu mai scăpăm odată de socialismul ăsta criminal, soluția este să se bată măgarul care nu poate trage căruța plină cu proști, că așa este ”principial echitabil”.

  2. Cele șase caracteristici au pe alocuri termeni pe care abia dacă sunt înțeleși de cei care au conceput toate acestea…Așa că pe hârtie,lucrurile vor sta bine ca și până acum,dar intrat,totul va fi în ceața care ne va adânci și mai mult în colapsul in care suntem..

  3. Lucrul acesta, nu trebuia sa fie impus.
    Era de sine stătător ca un cadru didactic, sa aibe grija de punctele respective.
    Unii nu vor fi deacord, dar în situația în care sa ajuns, trebuiau implementat din 2024, nu 2025.
    Dar na, 2024 este an electoral și au nevoie de voturi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cercetătorul Sergiu Pașca de la Universitatea Stanford – pe prima pagină în ultima ediție a revistei Nature, cu o strategie ce ar putea servi ca tratament pentru sindromul Timothy, caracterizat prin afecțiuni ale inimii, autism și epilepsie

O cercetare realizată de omul de știință Sergiu Pașca și echipa sa de la Departamentul de Psihiatrie și Științe Comportamentale – Universitatea Stanford din SUA este prezentată pe prima pagină…
Vezi articolul