Centrul Național de Evaluare dă vina pe profesori pentru eșecul de la înscrierea în Corpul Evaluatorilor. De ce au fost eliminate 10 mii de cadre didactice

Foto: © Inna Getmanec | Dreamstime.com

Cererea nu a avut număr de înregistrare de la inspectorat, cererea nu a respectat formatul, cererea de înregistrare nu era semnată de candidat, acestea sunt doar trei dintre „neregulile” care au dus la eliminarea a peste 10 mii de profesori care au solicitat la începutul lunii să se înscrie în Corpul național al profesorilor evaluatori. Potrivit unui răspuns trimis de Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație la solicitarea Edupedu.ro, aplicația a fost funcțională, deși foarte mulți profesori acuzau disfuncționalități și probleme de încărcare și la încărcarea documentelor în aplicația oficială.

Este vorba despre concursul de dosare pentru profesorii care vor să evalueze lucrările elevilor și cadrelor didactice la examenele de Evaluare Națională, Bacalaureat, definitivare în învățământ și titularizare. Motivul respingerii pentru 9.317 de candidati – “lipsa/neconformitate cerere de înscriere conform modelului prevăzut la Anexa 1 a Metodologiei”.

Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educației susține în răspunsul primit: „candidații nu au încărcat pe platforma dedicată cererea de înscriere (înțelegând prin aceasta inclusiv situația în care, dacă candidatul nu a reușit să încarce toate documentele, a fost aleasă ca motivație lipsa cererii). Situațiile de neconformitate constatate de membrii comisiei de selecție au fost: cererea nu a avut număr de înregistrare de la ISJ/ISMB, cererea nu a respectat formatul din Anexa la Metodologie, deși în apel s-a pus la dispoziție cererea de înregistrare in format editabil (Word), cererea de înregistrare nu era semnată de candidat”.

Elementele de birocrație excesivă semnalate de cadrele didactice au fost, printre altele, faptul că la înscrierea online trebuia să depună o cerere pe care, deși candidații o depuneau online trebuia să aibă număr de înregistrare de la inspectorat, era acceptat un singur format de cerere și nu era suficientă completarea acesteia, trebuia să fie și semnată de candidat, scanată și pusă într-un singur document (pdf) cu toate celelalte documente. Cerința era ca aceste documente să aibă un format cât mai comprimat, ca să nu depășească dimensiunea maximă admisă, potrivit regulilor impuse de organizatori.

„Pare halucinant că o persoană cu 30 de ani experiență în învățământ, cu doctorat obţinut cu distincţia magna cum laude, cu o experiență redutabilă în comisii naționale de evaluare este respinsă automat fără o evaluare a CV-ului”, ne-a scris unul dintre candidații respinși.

Instituția pune toată vina pe seama cadrelor didactice. CNPEE susține că a primit semnale și plângeri de la candidați că nu funcționează aplicația, lucru negat de instituție, dar nu precizează câte asemenea mesaje au fost. De asemenea, CNPEE precizează că au fost profesori care s-ar fi încurcat în parole și nume de utilizatori pentru că ar fi încercat să se înscrie de pe mai multe conturi. Din descrierea instituției reiese că profeorii ar fi avut conexiune slabă la internet

Au participat 28.226 de cadre didactice din toate ciclurile de învățământ: educatori, învățători și profesori. Numărul celor eliminați din etapa înscrierilor reprezintă 35,8%. Rezultatele au fost:

Redăm răspunsul complet al Centrului Național pentru Politici și Evaluare în Educației:

Selecția membrilor Corpului de profesori evaluatori pentru examenele şi concursurile naţionale (CPEECN) se realizează în conformitate cu Metodologia pentru constituirea corpului de profesori evaluatori pentru examenele şi concursurile naţionale, aprobată prin OMEC nr. 4979/2020, cu modificările și completările ulterioare.

Primele etape ale selecției la care dumneavoastră faceți referire s-au desfășurat în perioada 21.09.2020 – 30.09.2020, respectiv 01.10.2020 – 15.10.2020 (anexa nr. 3 a Metodologiei).
Conform art. 5 alin. (3) din Metodologie, „În cazurile în care se constată neîndeplinirea condiţiilor de înscriere sau lipsa documentelor obligatorii prevăzute la alin. (1), dosarul se respinge şi se afişează motivele respingerii.” Mai exact, candidații nu au încărcat pe platforma dedicată cererea de înscriere (înțelegând prin aceasta inclusiv situația în care, dacă candidatul nu a reușit să încarce toate documentele, a fost aleasă ca motivație lipsa cererii). Situațiile de neconformitate constatate de membrii comisiei de selecție au fost: cererea nu a avut număr de înregistrare de la ISJ/ISMB, cererea nu a respectat formatul din Anexa la Metodologie, deși în apel s-a pus la dispoziție cererea de înregistrare in format editabil (Word), cererea de înregistrare nu era semnată de candidat.

Aplicația de înscriere a fost funcțională pe toată perioada alocată acestei etape. Acest fapt este confirmat de faptul că s-au înregistrat 28.226 cadre didactice, dintre care mai bine de 10.000 în ultimele două zile. În penultima zi au încărcat documentele peste 6.000 de cadre didactice, iar în ultima zi au încărcat peste 10.000. Aspectele semnalate de candidații care ne-au contactat în această perioadă au fost legate de conexiunea slabă la internet de care aceștia dispuneau în momentul înscrierii sau de dificultăți generate de nerespectarea instrucțiunilor puse la dispoziție în ghidul de folosire a aplicației sau dimensiunea fișierului a fost mult prea mare față de specificațiile din Apel.

Mai precizăm că au avut dificultăți mai ales cei care au încercat să se înscrie prin intermediul altor persoane: membrii ai familiei, colegi etc. situații în care au apărut probleme la folosirea numelui utilizatorului sau a parolei. De asemenea au avut dificultăți cei care au folosit mai multe conturi și au încurcat apoi utilizatorii sau parolele. Toate persoanele care au solicitat sprijin au beneficiat de consultanța acordată de consilierii CNPEE.

Următoarele etape pentru constituirea CPEEN sunt prevăzute de art. 5 alin. (4)- (6) din Metodologie:

„(4)Toţi candidaţii rămaşi înscrişi după verificarea dosarelor de înscriere vor susţine o verificare a competenţelor de evaluare. În acest sens primesc spre evaluare lucrări din cadrul EN, BAC, DEF şi TIT, precum şi subiectele şi baremele aferente.

(5)Selecţia membrilor CPEECN este realizată pe baza dosarului de înscriere şi a rezultatului verificării prevăzute la alin. (4), de către comisia constituită în acest sens.

(6)Cadrele didactice selectate dobândesc calitatea de membri ai CPEECN, după parcurgerea şi absolvirea programului de formare acreditat de către MEC şi asigurat de către CNPEE.”

Pentru acest an, calendarul a fost prevăzut în anexa nr. 3 a Metodologiei, pentru anii următori, conform art. 6 al aceleiași Metodologii, calendarul constituirii şi completării anuale a CPEECN se va comunica anual de către MEC”.

Cele peste 190 de comentarii ale cadrelor didactice la postarea inițială cu rezultatele selecției exemplifică fiecare problemă apărută în procedura de înscriere.

Redăm câteva dintre comenariile primite:

Foto: © Inna Getmanec | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version